Hur mycket av varje del av en service "bör" man ha?

Som titeln lyder, hur många exempelvis tallrikar ingår i en "vanlig" uppsättning av serveringsdelar? Jag ska vid nästa flytt byta ut mitt gamla porslin jag haft sedan jag flyttade hemifrån för 11 år sedan till ett fint jag hittat på IKEA. Det heter Gladelig och jag bara älskar det. Min gamla uppsättning med tallrikar och muggar är i varierad blandning och olika antal då jag köpte second hand vad jag fann.

Jag har hört att man ska ha 6 stycken av varje del, eller åtta, men IKEA säljer exempelvis skålarna i 4-pack. Man kanske kan köpa dem styckvis, har bara kollat online. Men Hur mycket har ni av varje del? :)
Ett dussin, dvs 12, var standard när man samlade porslin när jag var ung.
 
Jag bor ensam och har aldrig haft mer två gäster, så jag har fyra av basgrejer. Asiett, mattallrik och djuptallrik. Tekoppar stora att de kan få vara soppskål om det behövs. Några fler vinglas ( ;) ) och muggar bara för att jag köpt olika som jag tycker är fina.
 
Jag med! Gillar att missmatcha! Tycker det blir vackert när man blandar former, färger, mönster. Även på kläder/inredning osv. Men det där är ju såklart högst personligt!

Jag har max två av varje servisdel, förutom besticken.
Är man själv så äter man på det man tycker om för tillfället.
Kommer det gäster blit det mismatch deluxe, jag älskar det.
 
Japp, så det har jag "av tradition" ;)

Och NEJ! @athena_arabians det gällde hur många delar i EN servis - inte hur många serviser... :angel::p

Åh, vi är way bortom 12 serviser... iaf av Rörstrand :D där är vi snarast 50+ samt ej namngivet styckegods... :o

Men ja, traditionen är ju 12 kuvert även om det är väl mycket för många idag, det är ju sällan kalas på samma sätt som förr i tiden. Det jag mest är ute efter är uppläggningsfat, såsskålar och karotter, de är ofta svåra att få tag på till vissa serviser. Soppterriner är ju mer eller mindre ute, det är ju enormt sällsynt att sådana används idag.

Jag kan (eller rättare sagt måste) missmatcha dukningen om jag inte vill dra fram Skåne om det ska dukas med uppläggningsfat etc. Däremot försöker jag hålla en viss enhetlighet i dukningen med liknande mönster och/eller färger.

Edit: Det jag räknar som vardagsservisen kan jag lätt duka i 12 kuvert med skålar och uppläggningsfat... (Arcoroc glasserviser i Aspen och Fleur).
 
Jag bor ensam och kan räkna på händerna hur många gånger de senaste fem åren som jag haft gäster som ätit något när de varit här. Jag har inte en och samma servis, utan köper enstaka tallrikar på loppisar som jag gillar, så ingen tallrik är exakt samma som någon annan. Dock allmänt mycket blommigt porslin. Totalt sett har jag kanske 10 mattallrikar, 4-5 djupa tallrikar, 4-5 lite mindre djupa tallrikar, 8 halvstora tallrikar och 15-20 assietter. Assietter är alltså enklast att hitta som jag tycker är fina ;) Men det är också de jag använder minst :p

När det gäller glas har jag en typ av dricksglas, vilket jag har 12 stycken av, och samma gäller med bestick. Uppläggningsfat, såsskålar etc använder jag inte - däremot har jag två tillbringare. Ingen finservis, inga vin-/champagneglas etc.
 
12 tycker jag är ett ypperligt tal 👌
Sedan kan man nästan inte få för många serviser heller. Några med färre antal och några med kanske överdrivet många som passar till större bjudningar som man inte har så värst ofta. Inte jag iaf. Men bara känslan av att kunna ha en stor komplett servis är väldigt tillfredsställande :D

Sedan koppar och vissa fat funkar jättebra att blanda med. Kan till och med berika intrycket och vara bra för helheten. Däremot föredrar jag personligen att ha en hyfsat enhetlig stil alternativt färger som är lite åt samma håll. Är löjligt förtjust i att dekorera bord om det är några stycken som ska äta. Väldigt roligt att prova sig fram och även de små detaljerna gör så mycket för helheten :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp