Hur mycket bajsar en höna?

sthu

Trådstartare
En kollega stövlade in på vårt kontor häromdagen och utbrast:
"Hur mycket bajsar en höna?"

Vi blev något förvånade, och började med osäkert googla. Kom fram till att vi inte vet.
Så nu frågar jag allvetande Buke,
Hur mycket bajsar egentligen en höna?

Kan ju dra den något tråkiga bakgrunden:
Jobbar med hälsoskyddsfrågor och en medborgare undrade hur stor lagringskapacitet som behövs för att hålla cirka tio höns och ta till vara på gödseln.
 
Helt utan vetenskaplig grund, bara egen erfarenhet så skulle jag säga minst 1 dl om dagen för dvärghöns. Troligen det dubbla för stora hönsraser. 😅
 
En kollega stövlade in på vårt kontor häromdagen och utbrast:
"Hur mycket bajsar en höna?"

Vi blev något förvånade, och började med osäkert googla. Kom fram till att vi inte vet.
Så nu frågar jag allvetande Buke,
Hur mycket bajsar egentligen en höna?

Kan ju dra den något tråkiga bakgrunden:
Jobbar med hälsoskyddsfrågor och en medborgare undrade hur stor lagringskapacitet som behövs för att hålla cirka tio höns och ta till vara på gödseln.
Det finns ju faktiskt flera mallar att räkna ut lagringskapacitet för djurgödsel. Det borde väl du veta i din yrkesutövning? 😄
 
Rent bajs blir kanske inga enorma mängder. Men vilket stöd används och hur ofta städas det? Strö tar betydligt mer plats än bajs.
Det är sant, det har vi inte tagit med i beräkningen. Får ta upp det på månadsmötet, det är ju en rätt viktig del att ta hänsyn till.

En följdfråga, var gör man av allt gödsel när man bor i detaljplanerat område egentligen?
 
Det är sant, det har vi inte tagit med i beräkningen. Får ta upp det på månadsmötet, det är ju en rätt viktig del att ta hänsyn till.

En följdfråga, var gör man av allt gödsel när man bor i detaljplanerat område egentligen?
Odlingar, sopor, kompost? Nu spånar jag bara :)
De flesta av mina vänner med höns har ingen gödselplatta liksom..
 
Det är sant, det har vi inte tagit med i beräkningen. Får ta upp det på månadsmötet, det är ju en rätt viktig del att ta hänsyn till.

En följdfråga, var gör man av allt gödsel när man bor i detaljplanerat område egentligen?
Jag bor utanför detaljplanerat område. Har som minst runt 10-15 vuxna höns. Använder spån och halm. Har en yta där jag lägger det och upplever att det ganska snabbt blir jord ändå. Så har skottet ut ett antal skottkärror i trädgården. Men det finns fortfarande massor kvar. Jag hade behövt köra bort det med jämna mellanrum om jag bott på en liten tomt.
 
Jag bor utanför detaljplanerat område. Har som minst runt 10-15 vuxna höns. Använder spån och halm. Har en yta där jag lägger det och upplever att det ganska snabbt blir jord ändå. Så har skottet ut ett antal skottkärror i trädgården. Men det finns fortfarande massor kvar. Jag hade behövt köra bort det med jämna mellanrum om jag bott på en liten tomt.
Tack! Det känns inte som att 10 hönor på en normal villatomt och eget omhändertagande av gödsel är görbart?
 
Tack! Det känns inte som att 10 hönor på en normal villatomt och eget omhändertagande av gödsel är görbart?
Jag vet faktiskt inte, det beror kanske på strömedel osv? När jag tömmer hönshuset några gånger om året blir det 3-4 överfulla, stora skottkärror. Sen är hönsskit väldigt näringsrikt så det är lite svårt att använda direkt i odlingen, det är lite för kraftigt. Min personliga åsikt är nej, men jag kan ha fel.
 
Jag vet faktiskt inte, det beror kanske på strömedel osv? När jag tömmer hönshuset några gånger om året blir det 3-4 överfulla, stora skottkärror. Sen är hönsskit väldigt näringsrikt så det är lite svårt att använda direkt i odlingen, det är lite för kraftigt. Min personliga åsikt är nej, men jag kan ha fel.
Jag tänker lika.
Får diskutera lite till med kollegan, som är övertygad om att en vanlig varmkompost räcker för lagring av gödseln.
 
Jag tänker lika.
Får diskutera lite till med kollegan, som är övertygad om att en vanlig varmkompost räcker för lagring av gödseln.
Är det lagringen eller ytan att sprida på efteråt som är frågan?

Tumregel för bevuxen yta till urin från människa = 1 m2/persondygn. Det borde gå att hitta några siffror på hur mycket höna vs. människa äter på ett dygn och översätta lite grovt. De kan rimligen inte bajsa ut mer näring än de stoppar i sig.
Borde ge ett hum om nödvändig yta sett till näringsbelastningen. Strö blir väl sedan mer en fråga om volymtillskott.

Snabbgooglat utan kvalitetsgaranti:
0,15X11MJ = 1,65 MJ
2000-2500 kcal =9 MJ
5,5 höna per 1m2/dygn =70m2 per år i bevuxen spridningsyta per höna

Så 10 kan nog vara gränsfall och bero på om det är en stor eller liten tomt och hur mycket annat en har tomtytan till?
 
Är det lagringen eller ytan att sprida på efteråt som är frågan?

Tumregel för bevuxen yta till urin från människa = 1 m2/persondygn. Det borde gå att hitta några siffror på hur mycket höna vs. människa äter på ett dygn och översätta lite grovt. De kan rimligen inte bajsa ut mer näring än de stoppar i sig.
Borde ge ett hum om nödvändig yta sett till näringsbelastningen. Strö blir väl sedan mer en fråga om volymtillskott.

Snabbgooglat utan kvalitetsgaranti:
0,15X11MJ = 1,65 MJ
2000-2500 kcal =9 MJ
5,5 höna per 1m2/dygn =70m2 per år i bevuxen spridningsyta per höna

Så 10 kan nog vara gränsfall och bero på om det är en stor eller liten tomt och hur mycket annat en har tomtytan till?
Det är nog både och. Jag har använt Jordbruksverkets beräkning och kom fram till eeehh.. jag har glömt. Tror det var 0,07 ha spridningsyta. Minns inte lagringen, men det var rätt mycket. Utan strö.
 
Tack! Det känns inte som att 10 hönor på en normal villatomt och eget omhändertagande av gödsel är görbart?
Vad räknas som en normal villatomt? Min är på 3000 kvm och mina odlingar har inga problem med att svälja allt de producerar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Övr. Barn Jag har velat fram och tillbaka om jag ska skriva en sån här tråd. Egentligen vet jag svaren men vill bara bolla lite tankar och...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 588
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 686
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 874
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp