Hur mycket behöver en bil köras?

Enkelt, kolla motortempmätaren. När den ligger stabilt är motorn varm. Jag skulle väl säga minst två mil (landsväg), mellan tumme och pekfinger. Men för att göra det enkelt, ta bilen någon gång i månaden när du storhandlar eller ska till typ IKEA.

Vilket bra råd, det ska jag absolut kolla! Har bara haft kunskap nog för att se att något är galet, men inte för att veta hur jag ska läsa motortempmätaren vid normalläge. Kommer att kolla på den vid alla körningar nu för att lära mig hur den varierar/när den blir stabil.
 
Bra, då bromsar jag normalt. Försöker göra det mer nu, men var rädd att det var sådana där tvärstopp från 70 man ska göra och det är sällan jag har lämpligt tillfälle för det. Kommer dock även vara sällan jag kör 2 timmar i sträck, men jag ska absolut tänka på att bromsa mycket.
Jag brukar bromsa rejält vid färre tillfällen och kör på mitt vanliga vis annars. Men då kör jag där det finns lämpliga tillfällen till det, men få rödljus etc. som naturligt ger vanliga bromsningar av någon mängd.
Inte som riktig-fara-bromsning, men på en nivå som kräver att jag har koll på att det inte finns annan trafik som påverkas.
 
Med all elektronik som finns i dagens bilar är det i princip bara batteriet som tar stryk vid långvarigt stillastående.

Några timmars åkning (i sträck, ej stopp/start) varje vecka håller batteriet på gott humör.

Om bilen börjar bli lite trögstartad efter en veckas stillestånd eller lite kallare väder är det ett tecken på att bilen körts för kort tid när man tar ut den eller att batteriet börjar ta slut.
Men man behöver väl inte nödvändigt KÖRA för att hålla batteriladdningen på en bra nivå. Det kan man göra med laddare hemma i eluttaget också.
Nu är jag dålig på nyare bilar, men de behöver väl pga. mycket elektronik som aldrig sover helt tillskott efter rätt kort tid. Så det behöver inte vara problematiskt att låta dem stå typ en månad, men det krävs att man matar dem lite medan de står?
 
Men man behöver väl inte nödvändigt KÖRA för att hålla batteriladdningen på en bra nivå. Det kan man göra med laddare hemma i eluttaget också.
Nu är jag dålig på nyare bilar, men de behöver väl pga. mycket elektronik som aldrig sover helt tillskott efter rätt kort tid. Så det behöver inte vara problematiskt att låta dem stå typ en månad, men det krävs att man matar dem lite medan de står?

Nej, för batteriets skull behövs bara en elektronisk underhålls laddare, men alla rörliga delar i bilen behöver en timme eller två körsel i månaden för att inte rosta/fastna för mycket. Om du inte tänker använda bilen alls på några månader är det bättre att sälja den och låna bil vid behov.
 
Några timmars sträckkörning varje vecka är dessvärre det jag helst skulle undvika om det inte är nödvändigt, eftersom jag inte har något behov av så långa resor.

Men då är väl en dieselbil ett mindre lämpligt alternativ? Jag har alltid hört att diesel behöver få bli varm regelbundet medan bensinare är mer lämpliga om jag kör sällan och korta sträckor.
 
Men då är väl en dieselbil ett mindre lämpligt alternativ? Jag har alltid hört att diesel behöver få bli varm regelbundet medan bensinare är mer lämpliga om jag kör sällan och korta sträckor.
Ja, moderna dieselbilar med partikelfilter mår inte bra av att bara gå kortsträckor, de behöver gå bortåt fem mil regelbundet för att bli riktigt genomvarma, annars sotar både partikelfilter och EGR-ventil igen och det är inga billiga grejer.
 
Men då är väl en dieselbil ett mindre lämpligt alternativ? Jag har alltid hört att diesel behöver få bli varm regelbundet medan bensinare är mer lämpliga om jag kör sällan och korta sträckor.

Så kan det säkert vara, men nu är det en dieselbil jag har och det är den bil jag har som jag undrar hur jag ska köra för att den ska må bra, inte en potentiell annan bil. Den är snål, driftsäker och passar mina behov väldigt bra, så jag känner inteatt det är aktuellt att byta bil just nu.
 
Så kan det säkert vara, men nu är det en dieselbil jag har och det är den bil jag har som jag undrar hur jag ska köra för att den ska må bra, inte en potentiell annan bil. Den är snål, driftsäker och passar mina behov väldigt bra, så jag känner inteatt det är aktuellt att byta bil just nu.

Då tycker jag du ska se det som en service att köra en ordentlig vända varje månad även om du kanske inte absolut måste. Det är billigare att göra så även om dieseln är dyr än att låta den stå längre och sagga ihop helt. Gör det som sagt när du ändå har något ärende.

Jag förstår verkligen att du inte vill sälja, det är guld värt att ha hittat en bil en trivs med.
 
Då tycker jag du ska se det som en service att köra en ordentlig vända varje månad även om du kanske inte absolut måste. Det är billigare att göra så även om dieseln är dyr än att låta den stå längre och sagga ihop helt. Gör det som sagt när du ändå har något ärende.

Jag förstår verkligen att du inte vill sälja, det är guld värt att ha hittat en bil en trivs med.

Ja precis, jag har inte hunnit ha så många egna bilar än men jag har hunnit lära mig att har man en bil som inte är kräsen och håller sig hältfri så ska man inte byta bort den i första taget 😄

Jag ser det just så, att det blir en kostnad och tid för underhåll. Försöker nu ta reda på nivån som krävs. Några mil en gång i månaden är inga som helst problem, men när det handlar om några timmars sträckkörning varje vecka så kanske inte det är värt det. Då kanske jag ska skippa kollektivtrafiken och återgå till att köra bil till jobbet, om jag annars måste lägga någon av helgdagen varje vecka på att köra långrutter. Men jag antar att man får göra som när man tar in hantverkare, man tar bort högsta och lägsta budet och lägger sig någonstans mellan...

(Vet inte om det är jag som tänker fel men jag får inte ihop att vissa säger 2-3 mil och andra några timmars körning utan stopp i veckan, även om det är olika skalor)
 
Jag har en diesel suv som jag enbart använder när det blir rejält med snö. Däremellan står den i garaget. Vilket innebär att den står avställd väldigt lång tid. (batteriet bort kopplas bort när säsongen är över). Nemas problemas. I garaget har vi även en gammal sportbil. Den går inte ens varje säsong. Heller inget problem.
 
Jag har sen 1 år tillbaka en extra bils som mest står (Kia ceed,bensin,aut ) Den kördes hem från Arvika ca 22 mil,sen stod den ett par mån,då hade batteriet laddat ur, så körde den under någon vecka efter att jag laddat den,sen har den skött sig o startar snällt o går bra när jag kör lite då o då ,ett par mil lokalt (jag gillar inte varken den lilla plutt bilen eller att köra aut )
Så det beror nog på bilen.
Den bor ute eller i carport.
 
Ja precis, jag har inte hunnit ha så många egna bilar än men jag har hunnit lära mig att har man en bil som inte är kräsen och håller sig hältfri så ska man inte byta bort den i första taget 😄

Jag ser det just så, att det blir en kostnad och tid för underhåll. Försöker nu ta reda på nivån som krävs. Några mil en gång i månaden är inga som helst problem, men när det handlar om några timmars sträckkörning varje vecka så kanske inte det är värt det. Då kanske jag ska skippa kollektivtrafiken och återgå till att köra bil till jobbet, om jag annars måste lägga någon av helgdagen varje vecka på att köra långrutter. Men jag antar att man får göra som när man tar in hantverkare, man tar bort högsta och lägsta budet och lägger sig någonstans mellan...

(Vet inte om det är jag som tänker fel men jag får inte ihop att vissa säger 2-3 mil och andra några timmars körning utan stopp i veckan, även om det är olika skalor)

Ett par timmar i veckan är överdrivet. Som sagt, se till att den blir varm och kommer upp i landsvägshastighet (dvs minst 70 och uppåt) någon gång i månaden.

Som exempel: Jag har exakt 2,5 mil till Falun. Hade jag varit i sin sits hade jag tagit bilen till Falun och handlat iaf två gånger i månaden på vintern.
 
Ett par timmar i veckan är överdrivet. Som sagt, se till att den blir varm och kommer upp i landsvägshastighet (dvs minst 70 och uppåt) någon gång i månaden.

Som exempel: Jag har exakt 2,5 mil till Falun. Hade jag varit i sin sits hade jag tagit bilen till Falun och handlat iaf två gånger i månaden på vintern.
Ungefär som jag, jag rastar Kian till Mariestad 18km enkel väg, det får duga
 
Som exempel: Jag har exakt 2,5 mil till Falun. Hade jag varit i sin sits hade jag tagit bilen till Falun och handlat iaf två gånger i månaden på vintern.
Ja, då får den ju mer eller mindre 5 mils körning, om du inte handlar i åtta timmar eller behöver sova över.

4-5 mils körning skulle jag vilja ha, för att täcka in alla möjliga bensin- och dieselbilar och alla skilda motorstorlekar och olika tekniker som finns genom åren.
 
Nej, för batteriets skull behövs bara en elektronisk underhålls laddare, men alla rörliga delar i bilen behöver en timme eller två körsel i månaden för att inte rosta/fastna för mycket. Om du inte tänker använda bilen alls på några månader är det bättre att sälja den och låna bil vid behov.
Men skärp dig. Först var de flera timmar i veckan och sen flera timmar i månaden.

Du överdriver.
 
Min man tar min bil till jobbet en gång i veckan, annars blir den trött. Han har drygt 3 mil motorväg enkel väg dit.
Det räcker inte för bilen med en tur till mitt jobb, 11km enkel väg, för att må bra.

Så min lekmannabedömning är runt 3 mil en gång i veckan.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: aiquen
·
Äldre Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del...
2
Svar
26
· Visningar
2 124
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 767
R
Kropp & Själ Jag och sambon diskuterar semester och vi är SÅ sugna på en roadtrip! Problemet är att vi är lite småfattiga så för oss står och faller...
Svar
5
· Visningar
1 788

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp