Hur mycket behöver en bil köras?

Min man tar min bil till jobbet en gång i veckan, annars blir den trött. Han har drygt 3 mil motorväg enkel väg dit.
Det räcker inte för bilen med en tur till mitt jobb, 11km enkel väg, för att må bra.

Så min lekmannabedömning är runt 3 mil en gång i veckan.
Men vad är det som blir dåligt? Ni måste ju ha ett väldigt dåligt bilbatteri? Vi kör betydligt mindre än så med vår paketbil och har aldrig problem.
 
Men vad är det som blir dåligt? Ni måste ju ha ett väldigt dåligt bilbatteri? Vi kör betydligt mindre än så med vår paketbil och har aldrig problem.

Mindre än max 11*2 km i veckan?
Dels så blir batteriet lite urladdat i längden, särskilt eftersom det varit kallt och vinter och dels blir som hela bilen lite knackig upplever jag när den står eller bara köra en kortare sväng in till stan i veckan.

(’Min mans’ bil är alltså vår huvudbil, och eftersom en av oss alltid varit föräldraledig senaste året så har den använts av båda som standard medan ’min’ stått och bara använts i undantagsfall)
 
Mindre än max 11*2 km i veckan?
Dels så blir batteriet lite urladdat i längden, särskilt eftersom det varit kallt och vinter och dels blir som hela bilen lite knackig upplever jag när den står eller bara köra en kortare sväng in till stan i veckan.

(’Min mans’ bil är alltså vår huvudbil, och eftersom en av oss alltid varit föräldraledig senaste året så har den använts av båda som standard medan ’min’ stått)
Kanske 3-6 mil varannan vecka?
 
Jag har aldrig märkt det här med att dieselbilarna skulle må dåligt av att köras korta sträckor. Jag kör till vardags som mest till och från stallet (1,5 mil enkel väg) och har gjorts så i ganska många år. Har aldrig varit med om det skapat problem.

Det enda som märks är att batteriet inte får chans att ladda, bilen startar alltid men den kan varna ibland om att batterispänningen är låg.
 
Men då är väl en dieselbil ett mindre lämpligt alternativ? Jag har alltid hört att diesel behöver få bli varm regelbundet medan bensinare är mer lämpliga om jag kör sällan och korta sträckor.
Min dieselbil blir varm på nolltid, endast mitt i kallaste vintern vid korta resor i staden (låg hastighet) som den inte hinner få upp värme. Annars är den uppe på normaltemp på några få minuter.
 
Min dieselbil blir varm på nolltid, endast mitt i kallaste vintern vid korta resor i staden (låg hastighet) som den inte hinner få upp värme. Annars är den uppe på normaltemp på några få minuter.
I kupén kanske, men hur varm är motorn och framför allt hur varmt är partikelfiltret? Dessutom bör även motorer utan partikelfilter köras riktigt genomvarma med jämna mellanrum så att kondens som uppstår inuti motorn och blandas med oljan får avdunsta
 
I kupén kanske, men hur varm är motorn och framför allt hur varmt är partikelfiltret? Dessutom bör även motorer utan partikelfilter köras riktigt genomvarma med jämna mellanrum så att kondens som uppstår inuti motorn och blandas med oljan får avdunsta
Jag syftade på indikatorn för motorns temperatur, inte innertemp. Jag vet dock inte hur man ser partikelfiltrets temperatur, men jag vet att jag aldrig har behövt göra någon extra åtgärd med partikelfiltret, varken på nuvarande eller förra dieselbilen.
Jag är inte särskilt bra på bilar, men jag har alltid mina bilar på service på märkesverkstad varje år och de brukar notera varenda grej som behöver åtgärdas utöver den vanliga servicen..
 
Jag syftade på indikatorn för motorns temperatur, inte innertemp. Jag vet dock inte hur man ser partikelfiltrets temperatur, men jag vet att jag aldrig har behövt göra någon extra åtgärd med partikelfiltret, varken på nuvarande eller förra dieselbilen.
Jag är inte särskilt bra på bilar, men jag har alltid mina bilar på service på märkesverkstad varje år och de brukar notera varenda grej som behöver åtgärdas utöver den vanliga servicen..
Jag misstänker att mätaren lurar dig, det tar tid för en metallklump på ett par hundra kilo att värmas upp. Faktum är att många moderna dieselbilar är så effektiva att motorns värme knappt räcker för att värma kupén och man kan behöva en extra dieselvärmare om man vill slippa frysa
 
Jag misstänker att mätaren lurar dig, det tar tid för en metallklump på ett par hundra kilo att värmas upp. Faktum är att många moderna dieselbilar är så effektiva att motorns värme knappt räcker för att värma kupén och man kan behöva en extra dieselvärmare om man vill slippa frysa
Varför skulle inte mätaren visa korrekt? Det vore ju jättekonstigt.
Och jag har inga problem alls med att få värme i kupén. Använder aldrig dieselvärmaren eftersom jag kör för korta sträckor - DET har jag lärt mig den hårda vägen ;)

Oavsett så har det aldrig blivit något problem med motor eller filter eller liknande. Jag borde nog märkt vid det här laget om de korta körsträckorna påverkade bilen negativt.

(Det händer ju att jag kör längre sträckor, men inte särskilt ofta eller regelbundet)
 
Senast ändrad:
I kupén kanske, men hur varm är motorn och framför allt hur varmt är partikelfiltret? Dessutom bör även motorer utan partikelfilter köras riktigt genomvarma med jämna mellanrum så att kondens som uppstår inuti motorn och blandas med oljan får avdunsta
Skillnaden var större förr på diesel och bensinare. Idag är skillnaden inte alls lika stor.

Även jag är uppvuxen med att inte skaffa diesel då det tog långtid att få upp värmen och var tvungna att gå långt för att må bra. Detta är en gammal sanning som stämmer på gamla bilar men stämmer inte på dagens bilar.
Gammal bilar = bilar från 90 talet typ.
 
Jag syftade på indikatorn för motorns temperatur, inte innertemp. Jag vet dock inte hur man ser partikelfiltrets temperatur, men jag vet att jag aldrig har behövt göra någon extra åtgärd med partikelfiltret, varken på nuvarande eller förra dieselbilen.
Jag är inte särskilt bra på bilar, men jag har alltid mina bilar på service på märkesverkstad varje år och de brukar notera varenda grej som behöver åtgärdas utöver den vanliga servicen..
Om inte dieselbilens partikelfilter får 'bränna ur' med jämna mellanrum (komma upp till sin arbetstemperatur), så kommer alla partiklarna för bilens alla kortkörningar få partikelfiltret att till slut få filtret att klägga ihop - och resultatet blir i följande ordning:

1) sämre rening
2) går inte genom besiktning
3) byte av partikelfiltrer
4) hål i plånbok.

Därför bör dieselbilar med partikelfilter köras typ 4-5 mil med jämna mellanrum, om man vill hålla sin bil frisk.
Jag vet inte vilket år partikelfilter blev standard, men det har funnits i många år och bör finnas i princip alla dieslar som säljs idag - nya såväl som begagnade.


disclaimer: Med reservation för att man har hittat på nåt ännu bättre under de sista åren som jag fullständigt missat, eftersom jag inte kör diesel själv.
 
Om inte dieselbilens partikelfilter får 'bränna ur' med jämna mellanrum (komma upp till sin arbetstemperatur), så kommer alla partiklarna för bilens alla kortkörningar få partikelfiltret att till slut få filtret att klägga ihop - och resultatet blir i följande ordning:

1) sämre rening
2) går inte genom besiktning
3) byte av partikelfiltrer
4) hål i plånbok.

Därför bör dieselbilar med partikelfilter köras typ 4-5 mil med jämna mellanrum, om man vill hålla sin bil frisk.
Jag vet inte vilket år partikelfilter blev standard, men det har funnits i många år och bör finnas i princip alla dieslar som säljs idag - nya såväl som begagnade.


disclaimer: Med reservation för att man har hittat på nåt ännu bättre under de sista åren som jag fullständigt missat, eftersom jag inte kör diesel själv.
Frågan är väl vad "med jämna mellanrum" innebär? Hur ofta?
Och hur lång tid det tar innan det skapar problemen du nämner?

Jag har haft min nuvarande bil i snart 5 år och hela tiden kört på ungefär samma sätt. Inga problem alls.
Bilen innan kördes också på liknande sätt de sista åren, inga problem (på den fronten, den gick sönder på andra sätt).

Men ja ibland körs bilen fler mil. Typ någon gång per år eller mer sällan går den på någon längre resa (2 h eller mer) och lite sporadiskt kör vi 3-5 mil när vi ska hälsa på familj, det kan dock gå flera månader mellan dessa resor. Oftast gör jag dessutom stopp på vägen i de fallen, tex stannar i stallet på vägen till/från så det blir ändå uppdelat på två kortare sträckor.
 
Frågan är väl vad "med jämna mellanrum" innebär? Hur ofta?
Och hur lång tid det tar innan det skapar problemen du nämner?

Jag har haft min nuvarande bil i snart 5 år och hela tiden kört på ungefär samma sätt. Inga problem alls.
Bilen innan kördes också på liknande sätt de sista åren, inga problem (på den fronten, den gick sönder på andra sätt).

Men ja ibland körs bilen fler mil. Typ någon gång per år eller mer sällan går den på någon längre resa (2 h eller mer) och lite sporadiskt kör vi 3-5 mil när vi ska hälsa på familj, det kan dock gå flera månader mellan dessa resor. Oftast gör jag dessutom stopp på vägen i de fallen, tex stannar i stallet på vägen till/från så det blir ändå uppdelat på två kortare sträckor.
Jag har en Subaru outback och i service boken står det att partikelfiltret behöver, en längre körning per tank. Längre körning definieras över 70 km i timmen i minst 15 i sträck. Sen är det ju såklart väldigt olika hur länge en tank håller.
 
Jag har en Subaru outback och i service boken står det att partikelfiltret behöver, en längre körning per tank. Längre körning definieras över 70 km i timmen i minst 15 i sträck. Sen är det ju såklart väldigt olika hur länge en tank håller.
I minst 15 vad? Tror det saknas ett ord 😊
Min bil går definitivt inte en längre körning per tank..
 
Min mamma hade en bil som krävde att man körde den minst en gång i veckan för annars så dog den. Men det var förmodligen någonting som drog ström i den när den var avstängd..
 
Frågan är väl vad "med jämna mellanrum" innebär? Hur ofta?
Och hur lång tid det tar innan det skapar problemen du nämner?
Det är väl mer en fråga om vilken bil/modell/årgång har du?

Eller sagt på ett annat sätt:
Vilken storlek på motor pratar vi om - både massa, matrial och styrka? Vilka karekteristika har just ditt partikelfilter? Vad finns i övrigt för tekniska lösningar och innovationer som påverkar hur partikelfiltret arbetar?

Eller, som ursprungssvaret var: Hur långt är ett snöre?


Det är ju jättebra om just du inte upplever att du har nåt problem med din bil i detta avseende.
Det behöver ju dock inte vara så att din bil håller med om ovanstående. Den kanske kämpar som fanken för att hålla liv i partikelfiltret. Det kan ju också vara så att din bil håller på med massa extragrejs som gör att din bil går jättebra att köra korta sträckor utan att föraren/ägaren behöver bry sig.

Men bara för att just din bil skulle klara av ett sådant körsätt, behöver det inte betyda att det är ett generellt råd som gäller alla dieselbilar, alla märken, alla modeller, alla årgångar.

På precis samma sätt som trådstarten, där den enda givna informationen är: tioårig dieselbil - inte kan få nåt exaktare respons än motfrågan: Hur långt är ett snöre?
Och på det ett generellt svar.

Se'n får var och en som vill ha ett svar anpassat för just sin bil, fundera/googla/forska fram vad som gäller för just det märket, den modellen, den årgången.
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
997
Senast: aiquen
·
Äldre Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del...
2
Svar
26
· Visningar
2 121
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 742
R
Kropp & Själ Jag och sambon diskuterar semester och vi är SÅ sugna på en roadtrip! Problemet är att vi är lite småfattiga så för oss står och faller...
Svar
5
· Visningar
1 787

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp