Hur mycket behöver en bil köras?

En annan dålig sak med att aldrig köra längre sträckor med bilar - och detta gäller både bensin- och dieselbilar - är när motoroljan aldrig får nå 100C. Kondensvatten på motorns insida (finns alltid) får då aldrig möjlighet att 'koka ur' oljan, och detta kan synas som ett brunt skum på oljestickan. (kan ju också vara trasig topplockspackning, men i så fall ser man att nivån på kylarvattnet samtidigt sjunker.)
Att ha vatten i motoroljan är dåligt ur flera aspekter - på vintern kan vatten frysa till is, och spänga sönder saker - korrosion - sämre smörjning.

Ovanstående problem löser man enkelt genom att köra en så lång sträcka så just den bil man kör får en motor som når sin arbetstemeratur, och sedan får bibehålla denna temperatur tillräckligt länge för att allt vatten ska koka bort och lämna oljan via bilens vevhusventilation.
(hoppas att detta svar var så generellt skrivet att det gäller för alla trådläsares bilar, oavsett märke, modell, årgång.)
 
Jag har en Subaru outback och i service boken står det att partikelfiltret behöver, en längre körning per tank. Längre körning definieras över 70 km i timmen i minst 15 i sträck. Sen är det ju såklart väldigt olika hur länge en tank håller.

Intressant, det var ytterligare en annan vinkel! Min bil går definitivt en resa på 15 min+ i 70+ varje tank, eftersom tanken kommer att räcka väldigt länge nu när jag börjat åka kollektivtrafik till mitt nya jobb 🙂

Ska kolla om det står något specifikt i min servicebok, det har jag faktiskt inte tänkt på att kolla.
 
Ovanstående problem löser man enkelt genom att köra en så lång sträcka så just den bil man kör får en motor som når sin arbetstemeratur, och sedan får bibehålla denna temperatur tillräckligt länge för att allt vatten ska koka bort och lämna oljan via bilens vevhusventilation.
(hoppas att detta svar var så generellt skrivet att det gäller för alla trådläsares bilar, oavsett märke, modell, årgång.)

Verkar som att hålla koll på motortemperaturen vid körning kommer att vara grejen, så får jag sedan anpassa min körning utefter det. Jag hade inte koll på detta när jag startade tråden så den har varit till stor hjälp!
 
Hur långt är ett snöre?

Men mellan tummen och pekfingret skulle jag säga en ordentlig varmkörning minst en gång i månaden och lite oftare på vintern. Kallgarage är inga problem (min egen bil står i kallgarage och jobbilen är alltid ute för jag har inget förråd som är tillräckligt högt för den).

Kortkörningar gör ingen nytta utan är snarast skadliga. Största problemet med en bil som står är att bromsarna kärvar ihop (eco driving är rena mardrömmen för dem, de ska användas ordentligt regelbundet) samt att batteriet blir dåligt. Det värsta med kortkörning är partikelfiltret och att det bildas kondens i avgassystemet som får det att rosta snabbare (plus att batteriet inte hinner ladda då).
Hur mycket är "kortkörning"? Min bils avgassystem har faktiskt rostat hemskt mycket senaste tiden... kör till jobbet tur o retur 20-25 minuter per gång. Hur mycket ska man behöva köra vid en varmkörning?
 
Hur mycket är "kortkörning"? Min bils avgassystem har faktiskt rostat hemskt mycket senaste tiden... kör till jobbet tur o retur 20-25 minuter per gång. Hur mycket ska man behöva köra vid en varmkörning?

Oklart faktiskt. Särbon är gammal svetsare och får ibland frågan om han kan laga avgassystem. Det är ofta han säger åt folk att köra bilen längre innan han ens börjar, det har runnit ur hålen som varit. Men en landsvägstur på 20min borde räcka tycker jag.

Sedan kan det naturligtvis rosta av andra anledningar också, kör du mycket på salt?
 
Oklart faktiskt. Särbon är gammal svetsare och får ibland frågan om han kan laga avgassystem. Det är ofta han säger åt folk att köra bilen längre innan han ens börjar, det har runnit ur hålen som varit. Men en landsvägstur på 20min borde räcka tycker jag.

Sedan kan det naturligtvis rosta av andra anledningar också, kör du mycket på salt?
Okej, tack för svar! Ja vintertid blir det ju en hel del på salt men har försökt bli bättre på att spola av bilen undertill. Men sen vet man ju inte hur mycket man bör göra (o inte göra) det heller. Har fått avgassystemet ihopsvetsat två gånger nu, att byta hela kostar 25 000 tydligen. Men om det är "så enkelt" som att då o då bränna av en längre tur för o underhålla det så kanske det är värt de extra bensinkronorna.
 
Ett nytt original avgassystem kanske kostar 25k men ett piratsystem kostar nog bara en tiondel. Å andra sidan saknar det ofta originalsystemets rostskydd och börjar rosta direkt. Men skall man bara behålla bilen kanske fem år till duger det.

Sedan är det ofta från insidan det rostar, på grund av kondens. Man märker ofta ingenting förrän det plötsligt kommer igenom massor på en gång.
 
Ett nytt original avgassystem kanske kostar 25k men ett piratsystem kostar nog bara en tiondel. Å andra sidan saknar det ofta originalsystemets rostskydd och börjar rosta direkt. Men skall man bara behålla bilen kanske fem år till duger det.

Sedan är det ofta från insidan det rostar, på grund av kondens. Man märker ofta ingenting förrän det plötsligt kommer igenom massor på en gång.
Det låter ju precis som mitt fall till 100%. Det får bli en landsvägs tur 1-2 ggr i månaden då från o med nu :D min bil är från 2008 och gått ganska långt så tror inte den kommer rulla hur länge som helst till, men funkar den 2-3 år till är jag nöjd!
tack för jättebra information!
 

Liknande trådar

Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: aiquen
·
Äldre Min underbara lilla Opel Astra mår inte så bra längre och enligt verkstan är det mest ekonomiskt att "kör tills den dör" (en del...
2
Svar
26
· Visningar
2 109
Senast: Luff
·
Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 606
R
Kropp & Själ Jag och sambon diskuterar semester och vi är SÅ sugna på en roadtrip! Problemet är att vi är lite småfattiga så för oss står och faller...
Svar
5
· Visningar
1 782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp