Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Jag mår som bäst när jag får sova 8 h, är kvällstrött så lägger mig oftast vid 21 och får jag sova ostört brukar jag vakna 05. Har dock barn så sover sällan ostört!
 
Vardagar försöker jag somna innan 23 (går sådär kan ni se ^^) och går upp vid 08. Helger kan jag typ inte sova längre än till 09 hur sent jag än gått och lagt mig vilket är sjukt störande..
 
Jag har också tänkt på den här tråden och tycker väldigt synd om dem som har ett så enormt sömnbehov. Hur klarar man av att ha ett liv om man måste sova tio timmar och jobbar i åtta. Både att hinna med allt praktiskt som städa och tvätta, men också att ha intressen, umgås och tänka.
För mig är det inga problem alls, men då har jag nära till jobbet, äger ingen häst, har inte barn och har en sambo där hemma som oftast är den som lagar mat under veckorna. Min klocka ringer 07.30, och så promenerar jag till jobbet 08.30 för att börja 9. Slutar kl 17 och tränar 17.15-18.15. Blir ofta kvar och snackar strunt med mina träningskompisar i nån kvart, så jag kommer hem vid 18.45 och sen har jag mer än 3 timmar på mig att duscha, äta, umgås med min partner, fixa därhemma och bara vara. De dagar jag inte tränar har jag 5 fria timmar mellan jobbets slut och läggdags och då brukar jag försöka träffa vänner, laga mat som tar lite längre tid eller få lite extra gjort där hemma.

Hade jag haft häst, barn eller mer än 30 minuters promenad till jobbet hade jag nog fått tumma på sömnen lite ibland dock. På mitt förra jobb pendlade jag 2 timmar om dagen och då var det ofta besvärligt att få ihop det.
 
Jag har dimmiga uppfattningar om hur mycket jag sover, men jag är rätt trött på att det tar sådan tid både att somna och att vakna för mig. Min DRÖM vore att bara somna när jag lägger mig och sen utan nämnvärt motstånd gå upp när klockan ringer. Så är det INTE.

Bäst mår jag nog om jag får lägga mig runt 2 och gå upp runt 9, men det passar så himla dåligt med hela samhället att jag bara gör så när jag är ledig. Mitt yrkesval är dock delvis motiverat av att slippa tidiga morgnar. Jag brukar glida in på jobbet ca kl 10, om det inte är något särskilt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har dimmiga uppfattningar om hur mycket jag sover, men jag är rätt trött på att det tar sådan tid både att somna och att vakna för mig. Min DRÖM vore att bara somna när jag lägger mig och sen utan nämnvärt motstånd gå upp när klockan ringer. Så är det INTE.

Bäst mår jag nog om jag får lägga mig runt 2 och gå upp runt 9, men det passar så himla dåligt med hela samhället att jag bara gör så när jag är ledig. Mitt yrkesval är dock delvis motiverat av att slippa tidiga morgnar. Jag brukar glida in på jobbet ca kl 10, om det inte är något särskilt.

1 h snoozande (till extremt noga utvald signal!) är i snitt det ultimata sättet för mig att vakna (vid 10 :angel:). Rimmar illa med att börja 6, då får det räcka med några 3 min snooz och frukost på jobbet.
 
För mig är det inga problem alls, men då har jag nära till jobbet, äger ingen häst, har inte barn och har en sambo där hemma som oftast är den som lagar mat under veckorna. Min klocka ringer 07.30, och så promenerar jag till jobbet 08.30 för att börja 9. Slutar kl 17 och tränar 17.15-18.15. Blir ofta kvar och snackar strunt med mina träningskompisar i nån kvart, så jag kommer hem vid 18.45 och sen har jag mer än 3 timmar på mig att duscha, äta, umgås med min partner, fixa därhemma och bara vara. De dagar jag inte tränar har jag 5 fria timmar mellan jobbets slut och läggdags och då brukar jag försöka träffa vänner, laga mat som tar lite längre tid eller få lite extra gjort där hemma.

Hade jag haft häst, barn eller mer än 30 minuters promenad till jobbet hade jag nog fått tumma på sömnen lite ibland dock. På mitt förra jobb pendlade jag 2 timmar om dagen och då var det ofta besvärligt att få ihop det.

Det viktigaste är förstås att man själv är nöjd!

Det beror ju så mycket på vad man vill hinna med en arbetsdag och vad man har för fritidssysselsättning. Min är att springa på småklubbar och kolla på band och då är jag hemma tidigt om jag är hemma 23. Men eftersom jag är kvällspigg så funkar det bra för mig. Är det spelningar flera dagar på raken kan jag flexa någon timme på morgonen på jobbet.

Har alltid fått höra att jag hinner så mycket och när jag hör om vilka sömnbehov en del har förstås jag kommentarerna. Har aldrig träffat någon med så stort sömnbehov som flera i tråden har så jag började fundera kring detta.
 
Det viktigaste är förstås att man själv är nöjd!

Det beror ju så mycket på vad man vill hinna med en arbetsdag och vad man har för fritidssysselsättning. Min är att springa på småklubbar och kolla på band och då är jag hemma tidigt om jag är hemma 23. Men eftersom jag är kvällspigg så funkar det bra för mig. Är det spelningar flera dagar på raken kan jag flexa någon timme på morgonen på jobbet.

Har alltid fått höra att jag hinner så mycket och när jag hör om vilka sömnbehov en del har förstås jag kommentarerna. Har aldrig träffat någon med så stort sömnbehov som flera i tråden har så jag började fundera kring detta.

Jag får också alltid höra att jag hinner så himla mycket. Går upp kl 6, fodrar djuren, äter frukost, väcker barnen och gör oss klara för dagen, åker till dagis/skola vid 7.20 och jag börjar jobba kl 8 sen. Jobbar till 16-17 och sen ska det lagas middag.

Brukar vara klara med att äta och plocka undan efter den runt 18 tiden och efter det har jag ca 4 timmar på mig att umgås med familjen eller göra något annat som rida, träna, gårdssysslor osv.

Hade jag behövt lägga mig och ha somnat innan kl 21 så skulle jag inte kunna ha det livet jag har.
 
Det viktigaste är förstås att man själv är nöjd!

Det beror ju så mycket på vad man vill hinna med en arbetsdag och vad man har för fritidssysselsättning. Min är att springa på småklubbar och kolla på band och då är jag hemma tidigt om jag är hemma 23. Men eftersom jag är kvällspigg så funkar det bra för mig. Är det spelningar flera dagar på raken kan jag flexa någon timme på morgonen på jobbet.

Har alltid fått höra att jag hinner så mycket och när jag hör om vilka sömnbehov en del har förstås jag kommentarerna. Har aldrig träffat någon med så stort sömnbehov som flera i tråden har så jag började fundera kring detta.
Grejen är att vi generellt sover alldeles för lite för vår hälsas skull. Sömnbristen i vårt samhälle är skriande och får negativa konsekvenser för hälsan på både lång och kort sikt. Jag läste nånstans att på 1800 - talet sov man i genomsnitt 10 h per natt. Sömn är så viktigt för återhämtning även mentalt. Alltså jag menar inte att predika, jag skulle gärna vilja göra mer grejer på kvällarna nu får jag slagga medan andra roar sig typ.
 
Såg en tråd på barn om vilka sovtider de hade och hur många timmar de sov. Blev då lite nyfikna, vad har ni själva för sömnbehov, och när sover ni helst? :)

Själv känns det som att jag har Skalmans mat- och sovklocka inbyggd. Eller något. :rofl:
Ställer jag inga klockor utan får sova tills jag vaknar, sover jag i ca. 7 h. Normalt brukar jag dock sova ca. 5-7 h. Kan klara mig på 4 h enstaka nätter, men inte flera i rad.
Så har vi det här med Skalmans klocka. Jag kan endast sova under tidsperioden 00-09. Annat går verkligen inte, tro mig, jag har försökt! Somnar jag 00 vaknar jag 07, 01-08, 02-09. Somnar ytterst sällan efter 02. Det är som en inställd timer verkligen. :eek:
Har jag skola (eller praktik) och behöver gå upp tidigare sover jag oftast typ 00-06/06.30, är det en vanlig icke-tidig skoldag brukar det bli typ 01-08. Helger/lediga perioder 02-09.
Mitt stora problem är översovning, om någonting. Ser ut som något uppgrävt från de döda om jag sovit mer än 7.5 h. :grin: Blir även fruktansvärt seg, yr och får lättare migrän om jag sover så mycket, av någon anledning...
Om man ska återkoppla till barntråden minns jag inte mina sovtider när jag var riktigt liten, men åtminstone från skolåldern brukade jag sova typ 22-06 på såväl vardagar som helger. Har uppenbarligen aldrig sovit långt sammanhängande...

Jag är typ exakt lika dan, fast de spelar ingen större roll när jag somnar. Vaknar alltid efter 7h. Normalt sätt 23-06, jag har alltid varit lika dan förutom när jag hade sömnproblem under 2års tid typ. Där jag sov 2-4h per natt och 1h mitt på dagen. Hemsk cirkel de där. Jag har dock märkt att när jag inte är aktiv under en längre period, alltså ledig typ 1mån från allt så kan jag sova 8h utan att vara en Zombie men annars så blir jag som du om jag sover mer än 7,5h. Helt förstörd och måste dricka typ tre koppar kaffe innan jag lever igen xD
 
En "bra period" behöver jag ca 8 timmars sömn/natt, men klarar mig på neråt 6-7 nån natt då och då också utan att det påverkar mig negativt.
En "sämre period" sover jag oftast inte lika bra på natten, utan oftast runt 6, max 7 timmar. Då behöver jag även vila någon timme på dagen.

(Och ibland har jag tagit medicin som gör mig galet trött i ett par dygn framåt, "det ska den inte kunna" säger vissa men säg det till min kropp som VÄGRAR vara vaken mer än 12 h/dygn eller 4 h i sträck även på fredagen om jag tog medicinen onsdag kväll... :crazy::banghead: Men det är ju inte mitt naturliga sömnbehov så det räknar jag inte med)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 258
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 707
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 114
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp