Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Ca 7 timmar är minimum över längre tid, men enstaka tillfällen funkar det förstås med betydligt mindre sömn. Sen spelar det även roll när på dygnet sömnen infaller, i nuläget står väckarklockan på 05:50 och det är för j-a svårt att komma upp även om jag sovit 8+ timmar...
 
Jag är mest förundrad över att många har tid att sova 9-10 timmar på en vardag.
Det låter skönt men då skulle jag inte hinna med allt jag vill. Å andra sidan fattar jag att andra inte lägger lika mkt tid på restid till jobbet etc.

Du är inne på något viktigt här. Jag tillhör de som behöver lång sömn optimalt ( 8-9h ). Jag hinner ingenting! 😱

Skulle det (ve och fasa) vara något inbokat kvällstid så är det illa. Får jag inte ligga till sängs vid 20.30 (helst sova då) så blir jag en zombie eftermiddagen efter.
Jag kommer normalt hem från jobbet 16.30 eller 17.30 så det blir inte många timmar att hinna äta och göra något vettigt. Min buss går 06.30 till jobbet så jag går oftast upp 05.30.

Jag undrar hela tiden hur alla människor hinner göra så mycket saker efter jobbet...? Förklaringen ligger alltså förmodligen i att många klarar sig på tre timmar mindre sömn än jag! Det är ju fruktansvärt orättvist! 😁
 
Jag vill gärna sova typ 22:30 till 06:30, men det händer sällan i praktiken. Dock har jag blivit enormt kvällstrött denna vinter och kan dråsa i säng vid 21, men då vaknar jag oftast alldeles för tidigt istället. Jag klarar mig fint på sju timmar, men det är ju härligt om jag kan få åtta ibland. Åker till jobbet vid sjutiden ungefär så beroende på hur mycket jag har förberett kvällen innan, om jag behöver duscha och/eller tvätta håret osv. så behöver jag gå upp mellan sex och halv sju.
 
Du är inne på något viktigt här. Jag tillhör de som behöver lång sömn optimalt ( 8-9h ). Jag hinner ingenting! 😱

Skulle det (ve och fasa) vara något inbokat kvällstid så är det illa. Får jag inte ligga till sängs vid 20.30 (helst sova då) så blir jag en zombie eftermiddagen efter.
Jag kommer normalt hem från jobbet 16.30 eller 17.30 så det blir inte många timmar att hinna äta och göra något vettigt. Min buss går 06.30 till jobbet så jag går oftast upp 05.30.

Jag undrar hela tiden hur alla människor hinner göra så mycket saker efter jobbet...? Förklaringen ligger alltså förmodligen i att många klarar sig på tre timmar mindre sömn än jag! Det är ju fruktansvärt orättvist! 😁
Ja det kan ju kännas orättvist.
men.. jag tror också man lägger olika saker i ordet "behöver."
Jag har alltid haft mkt sömnproblem pga sjukdomar. Det är väldigt sällan som jag känner mig utvilad. Men jag har helt enkelt varit tvungen att få mitt liv att funka ändå fastän jag är trött.
Vi pratade om det på jobbet häromdagen. och många sa att det "optimala skulle vara att få 8-9 timmar. Då skulle jag känna mig utvilad. Men - det funkar inte i mitt liv/ funkar inte nu med barn eller något annat. Så nu får jag helt enkelt klara mig på 5-6 timmar. Jag är trött men det funkar."
 
Fungerar bäst på 7 h, men kan bli allt mellan 3-9 h. Har dels svårt att somna, men sen vaknar jag alltid på nätterna. Har jag tur somnar jag om igen, har jag otur så ligger jag vaken.

Just nu har jag sovit ca 7 h (4+2+1) på TRE nätter, är inne i en skitperiod gällande sömnen med andra ord... :meh:
 
Jag skulle nog behöva sova ca 9h per dygn, men snittar 7-8h på vardagar och 9-10 på helgen. Innan utmattningarna var det 8h som var lagom.
 
Vill helst sova minst 7 timmar. 8 timmar är lagom. 6 timmar går i nödfall men då är det nästan med våld jag får slita upp ögonlocken.

Har gärna mina sömntimmar någonstans mellan 21 och 08.
 
Du är inne på något viktigt här. Jag tillhör de som behöver lång sömn optimalt ( 8-9h ). Jag hinner ingenting! 😱

Skulle det (ve och fasa) vara något inbokat kvällstid så är det illa. Får jag inte ligga till sängs vid 20.30 (helst sova då) så blir jag en zombie eftermiddagen efter.
Jag kommer normalt hem från jobbet 16.30 eller 17.30 så det blir inte många timmar att hinna äta och göra något vettigt. Min buss går 06.30 till jobbet så jag går oftast upp 05.30.

Jag undrar hela tiden hur alla människor hinner göra så mycket saker efter jobbet...? Förklaringen ligger alltså förmodligen i att många klarar sig på tre timmar mindre sömn än jag! Det är ju fruktansvärt orättvist! 😁

Kommer jag hem 20:30 på kvällen, typ efter stallet eller någon aktivitet, tycker jag att jag är hemma tidigt och har tre vakna timmar kvar. Jag förstår att du inte hinner något med de sömnbehoven, det verkar oerhört jobbigt att inte ha tid att leva.
 
Jag undrar hela tiden hur alla människor hinner göra så mycket saker efter jobbet...? Förklaringen ligger alltså förmodligen i att många klarar sig på tre timmar mindre sömn än jag! Det är ju fruktansvärt orättvist! 😁

Jag tror tyvärr att det är många som har fler aktiviteter för sig än vad som är nyttigt för dem, det är ju knappast bara jobbfaktorer som gör att folk blir utbrända.

Men visst avundas man folk som är pigga på lite sömn av naturen!
 
Jag behöver också rätt mycket sömn för att funka, minimum 8 h, vilket kan bli 7 i kortare perioder (läs 3-4 dygn) så här på vintern är jag en glad utvilad person om jag får sova 9-10 timmar.

Och nä, vardagar är det svårt att hinna saker efter att maten, disken, veden, hästarna är fixade och barnet lagt sig. Läsa lite i en bok och sen släcka.
 
Som natt/skiftjobbare sen 18års ålder så sover jag när det passar. Man lägger huvudet på kudden och somnar :p Sover sjukt olika många timmar varje "sovpass" från 4-10 timmar, tror jag mår som bäst egentligen runt 6timmar.
Men har insett sen ett tag tbx att kroppen inte pallar mer hattande och sova lite här och lite där. Innan jag byte jobb för ett par veckor sen så vaknade jag hela tiden när jag sov, sov jag efter nattpass på dagen vaknade jag och var paranoid och trodde det var folk i lgh, var tvungen att gå och känna så dörren var låst m.m. Så numera försöker jag ratta in sovrutiner, dock svårt när man inte haft en fast läggtid sen man var typ 10 år :p
 
Ja det kan ju kännas orättvist.
men.. jag tror också man lägger olika saker i ordet "behöver."
Jag har alltid haft mkt sömnproblem pga sjukdomar. Det är väldigt sällan som jag känner mig utvilad. Men jag har helt enkelt varit tvungen att få mitt liv att funka ändå fastän jag är trött.
Vi pratade om det på jobbet häromdagen. och många sa att det "optimala skulle vara att få 8-9 timmar. Då skulle jag känna mig utvilad. Men - det funkar inte i mitt liv/ funkar inte nu med barn eller något annat. Så nu får jag helt enkelt klara mig på 5-6 timmar. Jag är trött men det funkar."
Fast, iaf för egen del så behöver jag 10 timmar, men det funkar inte i mitt liv till vardags och därför sover jag oftast ca 8. Ibland förre timmar än så, men det går verkligen inte för ofta.
Tro mig, om jag hade kunnat minska sömntimmarna ännu mer och ändå klara mig drägligt genom vardagen så hade jag gjort det.
Det är liksom inte roligt att alltid bara ha max 3-4 timmar efter jobbet innan man behöver sova.
 
Att läsa den här tråden är verkligen ömsom lite intressant, ömsom lite roligt samtidigt som det gör mig nästan förskräckt. Är det verkligen så många av oss (människor/bukeanvändare) som har olika typer av sömrubbningar? Det är ju egentligen ganska gräsligt.
Vad beror det på?
 
Att läsa den här tråden är verkligen ömsom lite intressant, ömsom lite roligt samtidigt som det gör mig nästan förskräckt. Är det verkligen så många av oss (människor/bukeanvändare) som har olika typer av sömrubbningar? Det är ju egentligen ganska gräsligt.
Vad beror det på?

Det undrar jag med, låter inte bra alls.

I natt sov jag mellan halv ett och halv sex, övernattning med jobbet.
Var hemma vid halv ett, gick till stallet och var hemma vid fyra.
La mig i soffan och sov en timme. Nu är jag väl uppe till halv tio kanske innan jag går och lägger mig. Kommer inte ha problem att somna och går upp halv sex och åker till jobbet halv sju.
Onsdag vänder jag och jobbar eftermiddag för att sen börja vid 05 igen på torsdag. Inga bekymmer alls 😁
 
Jag har en fitbit som trackar min sömn. Jag behöver ca 6,5h kvalitativ sömn för att må bra. För att få det måste jag sova 7,5-8,5h då jag är "vaken" 1-1,5 h varje natt.
 
Att läsa den här tråden är verkligen ömsom lite intressant, ömsom lite roligt samtidigt som det gör mig nästan förskräckt. Är det verkligen så många av oss (människor/bukeanvändare) som har olika typer av sömrubbningar? Det är ju egentligen ganska gräsligt.
Vad beror det på?
För min del beror det på att min kropp försökt säga ifrån för länge att den inte orkar med nattjobb och stress. Jag gick in vägen första gången när jag gick i 1 på gymnasiet och efter det så har jag sömnproblem till och från och nu senaste året enorma problem. Senast jag var sjukskriven för stress är mindre än 1 år sen.

För mig personligen så ser jag svaret i nästan alla inlägg "Det finns roligare saker att göra än att sova" "Jag hinner inte sova för att jag och barnen har aktiviteter". Man ska göra 10 000 grejer, prestera på topp på jobb/skola och på de sociala tillställningarna under helgerna. Till det att många faktiskt har tv/dator/mobil i sängen och håller på med det innan man ska gå och sova.

Vill poängtera att jag inte pekar ut någon specifik, jag är lika dan, har prioriterat annat än att sova.
 
Att läsa den här tråden är verkligen ömsom lite intressant, ömsom lite roligt samtidigt som det gör mig nästan förskräckt. Är det verkligen så många av oss (människor/bukeanvändare) som har olika typer av sömrubbningar? Det är ju egentligen ganska gräsligt.
Vad beror det på?

Har också reflekterat över det med bestörtning :(
Visst att olika former av sömnproblematik förekommer och inte på något sätt är superovanligt, men reagerar också på att, vad det verkar som, ovanligt många lider av det här. :down:
 
Har också reflekterat över det med bestörtning :(
Visst att olika former av sömnproblematik förekommer och inte på något sätt är superovanligt, men reagerar också på att, vad det verkar som, ovanligt många lider av det här. :down:
Det är nog inte så konstigt alls. Sömnen blir ju typ alltid påverkad vid stress, olika former av psykisk ohälsa, smärtproblematik osv. Det känns ganska rimligt (men tråkigt) att det därför är många som har sömnproblem.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 662
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 253
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 702
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 112
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp