Hur mycket behöver ni sova? *Spinn-off på barnens sovtider-tråden*

Sömnen är det första som påverkas av stress för mig. Minsta lilla stress så sover jag sämre. Ofta reagerar jag på att sömnen blir dålig innan jag reflekterar över att jag är stressad.
 
Optimalt skulle jag behöva runt 8h sömn/natt och får mig biologiska klocka bestämma sover jag helst mellan typ 05 och 13, vilket inte skulle fungera i vardagen alls. Plus att jag mår dåligt av att sova bort hela dagen för då känns det som att jag inte gör något vettigt alls, eftersom jag sedan ligger hela natten i sängen och försöker sova (utan framgång) får jag inte gjort "något vettigt" då heller.
Jag går upp mellan 06-06.30 på vardagar och med sömntabletter kan jag få till en hyfsad dygnsrytm och sova från runt 00 tills alarmet ringer. På helger/ledighet vaknar jag väl runt 09-10 lite beroende på.
 
Det är nog inte så konstigt alls. Sömnen blir ju typ alltid påverkad vid stress, olika former av psykisk ohälsa, smärtproblematik osv. Det känns ganska rimligt (men tråkigt) att det därför är många som har sömnproblem.

I sak håller jag helt med dig, visst har du helt rätt om anledningar!
Men jag tycker det är ytterst tråkigt att det ska behöva vara så :( Att såpass (förhållandevis) många (framförallt) kvinnor som det ju mest är på Buke, har sådana bakomliggande problem av något slag att det påverkar sömnen till den graden. Det är tragiskt att läsa om helt enkelt. :(
 
I sak håller jag helt med dig, visst har du helt rätt om anledningar!
Men jag tycker det är ytterst tråkigt att det ska behöva vara så :( Att såpass (förhållandevis) många (framförallt) kvinnor som det ju mest är på Buke, har sådana bakomliggande problem av något slag att det påverkar sömnen till den graden. Det är tragiskt att läsa om helt enkelt. :(
Ja det är trist. Dock överdriver du nog lite om du tänker att man måste ha enorma ”bakomliggande” problem för att få spmnproblem. Så kan det vara för en del, men för många kan det vara mindre och tämligen normala saker som stör sömnen.
 
Det undrar jag med, låter inte bra alls.

I natt sov jag mellan halv ett och halv sex, övernattning med jobbet.
Var hemma vid halv ett, gick till stallet och var hemma vid fyra.
La mig i soffan och sov en timme. Nu är jag väl uppe till halv tio kanske innan jag går och lägger mig. Kommer inte ha problem att somna och går upp halv sex och åker till jobbet halv sju.
Onsdag vänder jag och jobbar eftermiddag för att sen börja vid 05 igen på torsdag. Inga bekymmer alls 😁

Skönt! :)

Allmänt: Jag tycker ju inte att jag har sömnproblem heller! Behöver sedan rätt länge inte medicinera för att fungera som folk, men jag vet hur Otroligt jobbigt det är när det inte fungerar. Det finns en anledning till att beröva någon av sömn är effektivt som tortyr.
Sedan kan jag tänka mig att det blir lite hönan eller ägget- ibland är det kanske stressen som orsakar sömnproblemen och ibland sömnproblemen som orsakar stressen.
 
Skönt! :)

Allmänt: Jag tycker ju inte att jag har sömnproblem heller! Behöver sedan rätt länge inte medicinera för att fungera som folk, men jag vet hur Otroligt jobbigt det är när det inte fungerar. Det finns en anledning till att beröva någon av sömn är effektivt som tortyr.
Sedan kan jag tänka mig att det blir lite hönan eller ägget- ibland är det kanske stressen som orsakar sömnproblemen och ibland sömnproblemen som orsakar stressen.
Jag har haft en relativt kort störd period, kanske ett halvår. Att inte kunna somna klockan 04 på morgonen när man egentligen är kvällstrött och gärna går och lägger sig 21.30 så ÄR det verkligen tortyr. Och händer det en gång i veckan så kan man leva med det. Men vecka efter vecka... Så jag lider med alla som har problem med sömnen år ut och år in.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
8-9 timmar är det bästa, det är dock svårt att få varje natt pga insomningsproblem.
Har sömnproblem i släkten, jag har också en lindrig form av restless legs (det finns också i släkten) men det stör bara om jag rört på mig alldeles för lite under dagen. Till följd av det händer det att min sömn blir ytterst bristfällig under perioder och jag har lärt mig hantera alldeles för få timmar under för långa perioder.
Tar inga mediciner utan försöker hålla en bra rutin.
Förr sov jag gärna läääänge på helgerna, det gör jag inte längre, kan heller inte glömma ställa larm, då sover jag oroligt eftersom jag undermedvetet är stressad och rädd att försova mig, vaknar alltid i halv panik mitt i natten och tror att jag försovit mig :p
 
Mår bäst av att sova 7-9 timmar och sover väldigt bra, inte mycket som väcker mig när jag somnat:) Oftast blir det runt 23-6.30 ish på vardagar beroende på när skolan börjar, på helger brukar det bli 00-9.00 ungefär:)
 
Jag har också haft insomningssvårigheter och vaknat massa gånger varje natt. Men nu har jag hittat det simplaste tricket som gör att jag somnar på 5 min; sätter på en dokumentär på SRPlay!

Uppenbarligen behöver mitt huvud bakgrundsljud för att kunna slappna av, då hör jag inte mina egna spinnande tankar utan kan koppla av både medvetet och omedvetet och somnar fort :)
 
Jag behöver 7-9 timmar sömn. Dock beror det lite på hur mycket jag "pratar och rör runt" i sömnen ( natt skräck) När jag har jobbat natt så är det lugnare på den fronten. Kan sova när som helst och var som helst. Har alltid varit morgontrött.
 
Jag har också haft insomningssvårigheter och vaknat massa gånger varje natt. Men nu har jag hittat det simplaste tricket som gör att jag somnar på 5 min; sätter på en dokumentär på SRPlay!

Uppenbarligen behöver mitt huvud bakgrundsljud för att kunna slappna av, då hör jag inte mina egna spinnande tankar utan kan koppla av både medvetet och omedvetet och somnar fort :)

Det gör jag med. Lyssnar alltid på någon pod när jag ska sova. Så skönt! Gärna snedtänkt med Kalle Lindt, de pratar alltid så behagligt.
Tar drygt en vecka att lyssna på ett avsnitt 😂
 
Ca 8-9 timmar är nog optimalt för mig. Dock blir det aldrig så på vardagar av förklarliga skäl, blir nog kring 7 tror jag, ca 6,5 h "effektivt" enligt min Fitbit. Detta gör att jag har ett ökat sömnbehov på helger för att ta igen sömnen, sover då ca 10 timmar om jag får sova tills jag vaknar. Sen jag blev gravid har detta dock ökat, kan nu utan problem sova 12 h (!) på helgnätterna :angel: (jag är evigt tacksam att min hund är en sjusovare hon med :D)
 
Behöver helst 8 timmars sömn per natt för att må bra. Oftast hinner jag inte sova så mycket utan brukar bli ca 6-7 timmar. Kan aldrig sova längre än 7 på morgonen oavsett när jag går och lägger mig, har däremot inga problem att somna på kvällen. Efter kl 8 på kvällen skulle jag kunna somna precis vart som helst, får oftast kämpa för att hålla mig vaken :o
 
Mår bäst om jag får sova 8 timmar. Dock händer det väldigt sällan. Vaknar någon gång per natt för att dottern sprattlar, har nattskräck eller att jag är kissnödig.

Brukar somna runt 12-1 och vakna allt mellan 8-9. I natt sov jag till halv åtta och somnade runt halv ett kanske. Somnar bäst om jag sätter på något riktigt spännande, en bra dokumentär till exempel :rofl:

Har haft insomningsproblem på grund av ångest. Men nu medicinerar jag med lergigan och innan medicin fick jag barn och somnade så fort jag la huvudet på kudden. Det botade all ångest att vara så trött att jag nästan somnade där jag satt. Dock har jag fortfarande i perioder lite problem men de är inte ens i närheten av innan.
 
Jag tror tyvärr att det är många som har fler aktiviteter för sig än vad som är nyttigt för dem, det är ju knappast bara jobbfaktorer som gör att folk blir utbrända.

Men visst avundas man folk som är pigga på lite sömn av naturen!

Skulle jag inte ha mina aktiviteter skulle jag dö inifrån. De ger mig den kraft och stimulans som jag behöver för att må bra. Även om kroppen är lite trött har själen fått sin stimulans.
 
Jag kommer väldigt lätt upp i varv, kan vara någon fundering, planering av morgondagen, att jag druckit kaffe för sent eller att jag köpt något roligt tex. Behöver inte vara någon negativ tanke som gör att min sömn rubbas en aning. Stress och negativa känslor är dock det allra svårast att varva ner.

Sova behöver jag minst 7 timmar för att fungera.
 
Skulle jag inte ha mina aktiviteter skulle jag dö inifrån. De ger mig den kraft och stimulans som jag behöver för att må bra. Även om kroppen är lite trött har själen fått sin stimulans.
Jag har funderat lite på det. Jag har ett kontorsjobb där jag sitter mkt still. Så jag känner att jag måste träna samt komma ut och få luft för att kunna fungera. Och om jag ska sova tio timmar samt jobba som jag gör idag så skulle jag bara ha drygt två timmar på mig när jag kommer hem från jobbet innan jag ska sova. Så jag kan känna att jag inte har något val dvs jag kan inte sova tio timmar då det skulle innebära att jag måste ta bort tex träning på vardagskvällar samt de promenader jag ofta gör på vardagkvällar. Om jag däremot hade ett annat liv dvs jag kunde ta mig till jobbet på tio minuter så skulle jag få mer tid. Men då måste jag byta yrke då det jag jobbar med inte finns i närheten. Alternativt bo centralt i stan men det funkar inte för mig.
 
Jag har funderat lite på det. Jag har ett kontorsjobb där jag sitter mkt still. Så jag känner att jag måste träna samt komma ut och få luft för att kunna fungera. Och om jag ska sova tio timmar samt jobba som jag gör idag så skulle jag bara ha drygt två timmar på mig när jag kommer hem från jobbet innan jag ska sova. Så jag kan känna att jag inte har något val dvs jag kan inte sova tio timmar då det skulle innebära att jag måste ta bort tex träning på vardagskvällar samt de promenader jag ofta gör på vardagkvällar. Om jag däremot hade ett annat liv dvs jag kunde ta mig till jobbet på tio minuter så skulle jag få mer tid. Men då måste jag byta yrke då det jag jobbar med inte finns i närheten. Alternativt bo centralt i stan men det funkar inte för mig.

Jag har också tänkt på den här tråden och tycker väldigt synd om dem som har ett så enormt sömnbehov. Hur klarar man av att ha ett liv om man måste sova tio timmar och jobbar i åtta. Både att hinna med allt praktiskt som städa och tvätta, men också att ha intressen, umgås och tänka.
 
Jag har också tänkt på den här tråden och tycker väldigt synd om dem som har ett så enormt sömnbehov. Hur klarar man av att ha ett liv om man måste sova tio timmar och jobbar i åtta. Både att hinna med allt praktiskt som städa och tvätta, men också att ha intressen, umgås och tänka.
För min del så försöker jag minimera tid till städ, tvätt och matlagning. Gör storkok så vi bara behöver laga mat 2 ggr i veckan tex.
Sen får jag välja, jag hinner max med 1 aktivitet per kväll efter jobbet och jag bokar inte in tidskrävande saker alls på vardagarna.
Träffar bara vänner på helgen (förutom de jag träffar i stallet) tex.
Ser också till att ha minst en helt ledig kväll i veckan och gärna ledig tid på helgerna då jag bara vilar.

Jag har svårt att se att jag har så mkt val liksom. Sömnen är redan så nerbantad som den kan bli.
 
Jag har också tänkt på den här tråden och tycker väldigt synd om dem som har ett så enormt sömnbehov. Hur klarar man av att ha ett liv om man måste sova tio timmar och jobbar i åtta. Både att hinna med allt praktiskt som städa och tvätta, men också att ha intressen, umgås och tänka.
Jag krashar ofta i soffan direkt efter jobbet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tänkte att någon här kanske kan ha någon idé om varför det kan bli så, och om det finns något man kan göra åt det, andra mediciner...
Svar
11
· Visningar
2 684
Senast: SiZo
·
Äldre Jag har ett problem. Jag "fungerar inte" tidigt på morgonen. Vilket blir ett reellt problem för mig som hästtjej, som har både...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 258
Senast: DarkInNight
·
Småbarn Dottern är ganska nyss fyllda 2 år. Hon har aldrig sovit en hel natt i sitt liv (om en med hel natt menar från nattning ca 21 till...
Svar
7
· Visningar
1 707
Senast: inverterad
·
Småbarn Har en 2,5 åring, född 2 aug 2009. Han har sedan han föddes varit ett barn med stort sovbehov. Vi brukar skoja om att han sov sina 6...
2
Svar
24
· Visningar
5 114
Senast: Snyggve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp