Hur mycket ben ger ni era hundar? Vad för sorter?

eldkyss

Trådstartare
Har en hund på 7 månader och en senior. Dom får ben och tuggar ben nästan varje dag. Oftast är det ben av vanlig råhud. Antingen dom naturfärgade eller helvita. Ibland märtben. Tjurmuskel förekommer med. Tanken slog mig att de kanske inte är hälsosamt ? Vad tror ni? Hur ofta ger ni era hundar och är det någon speciell sort som man bör undvika helt?
 
Jag ger ben någon gång i veckan då jag tycker magarna ofta blir lite halvdålig av butiksköpta ben. Däremot får dom sommartid lite mer märgben och liknande när dom kan tugga utomhus 🤣
 
Fri tillgång till ben av råhud, de tuggar men får inte i sig så mycket. Köttben får dom några gånger i månaden.
 
Såhär års typ aldrig. Betty blir tjock bara vi frångår dagens ranson (och det känns inte okej att byta ut ett mål mot ett råhudsben).

Sommartid ger jag ibland råa köttben då hon kan vara ute.

Hon har ett horn som hon kämpat med i ett par år.

Förövrigt jättefina tänder :)
 
I princip aldrig. Dels blir han dålig i magen av köpta ben och så sväljer han dem nästan hela oavsett storlek.
Har köpt de största dentastix som finns i affären och han klyver de några sekunder och sväljer stora delar. :cool:
På sommaren brukar jag ge honom märgben utomhus.
 
Råhudsben eller råa ben i form av ex revben och nackkotor. En till några gånger i veckan, köttben mest på sommaren när de kan ligga ute och gnaga i trädgården

Personligen ger jag aldrig märgben, dels för att de är så feta I märgen så många hundar blir dåliga i magen, dels så hårda att de lätt orsakar tandskador, och jag har också sett alldeles för många fall där hunden fastnat med underkäken i benet så benet fått sågas bort.

och så givetvis då aldrig ben som är tillagade på något sätt, endast råa.
 
Ger råhudsben, torkade nötsenor, torkad strupe, torkad vom, tuggchips och liknande 1-3 gånger i veckan. Beror på hur stora/små benen är. Varje dag skulle nog inte fungera, då blir de tjocka.
Har även tugghorn som ligger i leksakskorgen som de kan ta fram när som helst.
Ger inga råa ben då jag inte vill riskera benflisor som fastnar eller river upp hunden inifrån och undviker märgben pga risken för tandskador och märgen som är så otroligt fet. Min ena kräks också upp om det är mycket rått kött på benen så jag har lagt ned det helt.
 
Mina tycker att de ska få minst två gånger per dag och visar det, ljudligt. Men större ben får de någon dag i veckan, de är höjdare på att sätta råhudsben i halsen (varför tugga när man kan svälja) så är försiktig med dem och aldrig när de är själva. Småben kan de få när de blir lämnade. Annars har de buffelhorn och horn.
 
Dum fråga kanske men vart köper ni ben?

Märgben gillar min hund och jag trycker ut märgen men om det finns andra ben att gnaga lite på utan att de äter upp dem?
De i hud äter min upp för fort och blir dålig i magen av även.
 
Fri tillgång till råhudsben.
Försöker ge köttben nån gång i veckan men det beror på när jag varit och handlat.
 
Någon form av tugg varje dag. Hjorthorn ligger framme hela tiden och hon ägnar några minuter åt det. Annars råhud (aldrig blekta!) eller älghud. Tjurmuskel och nötstrupe förekommer men det slinker ju ned ganska snabbt.
 
Mina får mest tugg från Rauh. Råa ben blir de så sjukt dåliga i magen av och märgben skulle jag aldrig ge..
 
Mina får ben när de är härjiga och jag inte orkar/har tid med dem :angel: Samt om det är något speciellt tillfälle, det kan räcka med en fredagskväll ;) Så typ varannan dag serveras ben av olika sort. Mina hundar blir inte tjocka men det är ju stora hundar.

Vita råhudsben brukar jag ha hemma så gott som alltid. De största som finns på ICA tar typ 15 min att tugga i sig men jag köper extra stora på Ullared som tar några timmar.

Märgben brukar jag också försöka ha hemma och det får dom ”vid speciella tillfällen”. Typ en fredagskväll där vi själva planerat att äta något extra gott. Mina blir inte direkt dåliga i magen av märgen, min ena blir tvärt om hård i magen och bajsar väldigt ljusa små hårda kaninpluttar. Måste få i sig massa kalk eller något av benen..

Andra köttben, typ revben och nackar, är lite svårare att få tag på här men det köper jag titt som tätt när jag hittar. Just revbenen tycker jag funkar bra men är lite rädd för de vassa bitarna som de får i sig.. Nackkotorna tycker jag är ganska värdelösa dock, mina hundar spyr benbitar i flera dagar efteråt av det..
 
Nora får aldrig ben. Har fortfarande inte hittat någon sort som hon inte blir dålig i magen av, eller som räcker mer än en sekund :meh:

Blev inspirerad av tråden om horn och ska se om jag kan lyckas få tag på ett att testa. Vet bara inte var jag ska leta (känner ingen jägare).
 
Alltid Rauh-ben framme från älg och oxe. Köper inte något annat märke av råhudsben pga tillverkningsprocessen av de billiga sorterna.
Jag tror och hoppas att de inte använder lika giftiga medel med Rauh. I allafall märkte jag stor skillnad på min förra hund ( allergihund) när jag bytte sort.
Hjorthornsben finns också alltid framme.
Råa märgben får hon mer sällan, kanske ett var fjortonde dag.
 
Här är det också fri tillgång på råhudsben inne och märgben och bogblad ute.
Men jag ger inget som är rökt eller med annat kladd på, t.ex råhudsben med kyckling eller bacon lindat på. Jag vill ge dom så obehandlat och naturellt jag kan.
Fina magar och fina tänder är kvitto på bra kost.
 
Jag ger aldrig vanliga råhudsben och absolut inte märgben pga skaderisken.

Mina hundar får grisöron ibland (typ ett i veckan). De får ibland råhudstugg från Rauh, men då är det inte sådana där rullade pinnar. Annars får de kycklingvingar, hel kyckling och andra sorters tugg som jag vågar ge. Hjorthorn ligger alltid framme.
 
Nora får aldrig ben. Har fortfarande inte hittat någon sort som hon inte blir dålig i magen av, eller som räcker mer än en sekund :meh:

Blev inspirerad av tråden om horn och ska se om jag kan lyckas få tag på ett att testa. Vet bara inte var jag ska leta (känner ingen jägare).
Horn finns på varenda djurbutik jag varit inne på. Kolla till exempel arken zoos hemsida, zoo.se, zooplus, dogmania etc.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 414
Senast: Dopy
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
11 887
Senast: Exile
·
Hundavel & Ras Hej alla, Kastar mig in här i hundforumet med en förmodligen udda fråga, Jag kommer sannolikt att flytta till ett land där...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
9 056
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 565

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp