Hur mycket betalar era medryttare?

K

Kimberlii

Hej!
Tänkte bara höra vad era skötare/medyttare betalar? Samt hur många dagar dem har och vad de "får" göra. Tacksam för svar!
/Kimberly Greko
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Hej!

Just nu betalar ingen av mina medryttare, jag är bara såå glad för hjälpen de ger mej:-).

Tidigare har mina medryttare betalat ungefär 500 kr/månad för ridning 2 ggr/vecka. Det täcker väl upp kanske halva skoningen ungefär, eller om man vill se det som slitage på sakerna de använder..

Jag har inte upplevt att medryttare är mer seriösa när de betalar och just nu orkar jag inte tramsa med småpengar..

/Lavinia
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Jag har aldrig betalat för att vara medryttare. Jag har såklart betalat lektioner, tävlingar osv själv, men inget för att hjälpa till med häst och stall.

Antal dagar har varierat, men jag har fått göra allt jag velat, dvs rida för instruktör, tävla, eller bara lufsa i skogen. När jag varit i stallet har jag haft full skötsel av häst och stall den dagen, samt fixat iordning inför nästa dag. Har också hjälpt till med resten av stallet och andra hästar än "min" medryttarhäst.

Jag var nån form av "delfodervärd" ett tag. Det funkade väl som medryttare men jag var den enda som red den hästen och om jag inte hade ridit så hade hästen fått gå oskodd så alltså betalade jag merkostnaden som blev i form av skoning.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Våran medryttare betalar ingen månadsavgift, eftersom hon hjälper oss.

Däremot om hon åker iväg på träning eller tävling med hästen betalar hon bensin och startavgift.

Hon rider så mycket hon vill, hon har ingen bestämd dag utan kollar med mamma inför varje vecka. Vi har hästarna helinackorderade så det enda hon behöver göra är att fixa maten.

Jag har svårt att se någon anledning till varför hon skulle få betala t.ex en del av stallhyran, eftersom det är hon som hjälper oss med hästen. Annars hade gammeltanten fått stå alldeles för mycket och bli dålig pga det.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Bidrag till skor, rider oftast 2 dagar i veckan men kan få rida mer om hon önskar.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Betalade själv 800kr/månad för 2 dagar i veckan för ett antal år sen. Motionsred (fick välja själv vad jag ville göra) och skötte hästen, utrustningen, mockade, samt viss utfodring.

Detta har jag betalat på två medryttarhästar men fick rida gratis ett bra tag på den ena när jag inte hade råd under en period.

Skulle inte ta så mycket betalt om jag skaffade medryttare till mina hästar tror jag.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Inget alls.

När jag har haft medryttare har det varit för att få ledig tid själv 1-2 dagar/vecka för att jag jobbat väldigt mycket, så den tjänsten de gör mig kan jag inte ta betalt för. :)

Jag har dock ingen märkvärdig häst, och det är mest uteritterna jga velat ha hjälp med. Men visst hade de fått träna och tävla om de velat.

Jag har itne varit i stallet alls de dagarna, så medryttaren har fått gjort allt, mockning och sånt.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Mina medryttare betalar 600 kr, får då rida så mycket de vill, brukar bli 2-4 ggr/v, de får träna o "tävla" (vi har åkt ihop på 2 pay and jump nu, superkul).

Jag mockar och gör allt stallfix, de får hjälpa till om de vill. Ibland släpper de in de andra eller ut på morgonen om de kommer tidigt så slipper jag. De har även passat mina djur när jag varit bortrest!

Dock har jag den ena hästen egentligen BARA för att jag vill ha kvar mina medryttare, (lite bakvänt, jag vet, men den hon egentligen rider är skadad, så nu har jag behållt en häst som jag egentligen inte vill ha). Skulle dock inte klara att ha alla de hästarna utan deras ekonomiska stöd. (Som jag dessutom tar upp i min verksamhet, så det är 480kr exkl moms).
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Man tar ju en medryttare för att man behöver hjälp att rida hästen.

Av den anledningen skulle jag aldrig komma på tanken att ta betalt av en medryttare.

Om någon betalning skulle förekomma är det ju snarare hästägaren som borde betala medryttaren. Det är ju hästägaren som har behovet av hjälp.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Förvisso, men man kan å andra sidan då fråga sig varför hästägaren ska betala för någon annans hobby.

Ser inget fel med att betala som medryttare, ser heller inget fel med att medryttaren får rida gratis, jag förstår båda sidorna men det är inte många hobbys som är helt gratis.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Förvisso, men man kan å andra sidan då fråga sig varför hästägaren ska betala för någon annans hobby.


Det är ju skillnad ifall det kommer fram en person som säger att den vill rida på min häst. Då kan det ju var a OK att ta betalt.

Men oftast är ju situationen den att ägaren inte själv har tid och av den anledningen behöver hjälp att rida sin häst. I det läget är det ju ägaren som är i behov av en tjänst.

Sen är ju det normala (enligt min erfarenhet) att ingen part tar betalt. En s.k. win-win situation.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

En betalande medryttare är väl egentligen delfodervärd tycker jag... Förr har jag alltid haft medryttare som jag haft hjälp från, bara lugna uteritter och avlastning för mig. Nu studerar jag och hälften av den inkomsten går till stallet, så en betalande medryttare är jag ute efter nu, mer delfodervärd då hästen får och skall nyttjas för träning/tävling.

Edit; Jag skulle aldrig betala för mulleridning och absolut inte på varmblod eller dylikt... Skulle förvisso inte ens fundera på att bli medryttare på en sådan heller, men OM liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Man tar ju en medryttare för att man behöver hjälp att rida hästen.

Av den anledningen skulle jag aldrig komma på tanken att ta betalt av en medryttare.

Om någon betalning skulle förekomma är det ju snarare hästägaren som borde betala medryttaren. Det är ju hästägaren som har behovet av hjälp.

Precis den åsikten jag också har men jag blir alltid halshuggen här när jag skriver det. :D

Nåväl, jag har själv varit medryttare en gång i tiden och betalade inte en krona eftersom ägaren uppskattade den avlastning det medförde då jag mockade, fixade vatten, foder osv till båda hennes hästar dom dagarna jag var där. Red hästen i 3½ år tills jag köpte egen.

Hade aldrig medryttare under tiden jag hade min egna häst men hade jag haft behov av det så skulle jag inte tagit betalt.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

kl

Är medryttare på en häst nu där jag inte behöver betala ett öre heller, utan ägaren ser det som om jag hjälper henne/gör en tjänst. Rider/sköter/ansvarar för hästen 2-3 dagar i veckan, men hoppar alltid in ifall ägaren skulle behöva mer avlastning.

Däremot hade jag en häst för några år sedan som ägaren bara hade hästen 1 dag i veckan, jag 4-5 dagar och en annan tjej 1-2 dagar.

Där betalade vi stallhyra, mat, viss utrustning samt skoningar för hästen medans ägaren stod för försäkringen. Men på honom skrev vi fodervärdskontrakt och jag hade fullt ansvar över hästen och var egentligen den som hade mest och säga till om i hans skötsel.

Behövde aldrig medryttare till min egna häst då jag och en stallkompis hjälptes åt med varandras hästar istället (samt att min kuse tyvärr inte funkade ihop med de flesta ryttare, en väldigt speciell herre med tråkig bakgrund som egentligen bara tillät mig samt min stallkompis upp på ryggen) men hade jag haft en, skulle denna inte behöva betala.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare rider 1-2 dagar i veckan. Hon får lov att göra precis vad hon vill och även träna och tävla. När hon har hästen sköter hon allt som ska göras. Hon betalar inget MEN:

Hade hon inte varit så duktigt och hjälpt till att utbilda min häst hade jag tagit betalt. Jag har inget behov av en medryttare varken ekonomiskt eller tidsmässigt men min medryttare kan såpass mycket mer än vad jag kan att det vore dumt av mig att tacka nej. :p Om någon bara hade velat nöjesrida på min häst hade jag velat ha en slant, om en symboliskt.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Precis den åsikten jag också har men jag blir alltid halshuggen här när jag skriver det. :D

Alla har rätten till sin åsikt, så även de som väljer att ta betalt. Även det är en win win sits, för hyr man häst så brukar det i allmänhet kosta långt mycket mer. Så det är ju enkelt, vill man inte betala så letar man upp en häst och ägare som inte kräver det, annars får man helt enkelt titta på om man anser beloppet skäligt i förhållande till det man får.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Här är det lite svårt att ta betalt av medryttare. Man ska va lite glad om man hittar någon alls:crazy:. Har haft två olika och ingen av dem har betalat en enda krona. Letade efter en ny en tid men fick ge upp och lämnade ut hästen på foder.:)
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

*KL*

I andra trådar har jag blivit väldigt ifrågasatt ifall jag bara antytt att jag gjort något som är det minsta tveksamt gentemot skatteverket.

Fast att ta betalt för medrytteri säg 500 kronor i månaden är ju rent principiellt som att jag tar 500 kronor i månaden för att klippa gräs och skotta snö hos någon. Och då snackas det ju svartarbete direkt ifall det inte ordnas med kvitton.

Är det någon skillnad på att sälja tjänsten 'tillgång till häst' eller att sälja någon annan tjänst?

Finns det någon medryttare här som betalar för medrytteri och någonsin fått ett kvitto av hästägaren?


Observera att detta inte handlar om att jag tycker att allt ska ske via kvitto, utan det är mest en intressant iakttagelse att just detta området verkar vara fredat från skattemoralister.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Égentligen tycker jag det är samma sak. Borde vara kvitton.

Men då jag gärna ber någon kompis laga min bil/byta däck osv om inte sambon kan/hinner och sen dumpa en peng i deras brevlåda (bara för att vara snäll:angel:) så ser inte jag det som svart:D Så ser jag heller ingen anledning till att fixa med kvitton med medryttare.

(är min privata åsikt):angel:
Men tillägger att jag är emot svart arbete men anser för mycket går under ordet svart.
 
Sv: Hur mycket betalar era medryttare?

Min medryttare betalar inget, hon hjälper ju mig.
Jag skulle aldrig ens komma på tanken att ta betalat, det är ju hjälp jag vill ha.
Vill hon promt betala något, så kan hon köpa något som pållen behöver istället eller en påse morötter är ju alltid uppskattat av pållen.

Medis får rida som hon vill, så länge inte pållen tar skada, hon har helt fria händer, kort och gott jag litar helt enkelt på henne, annars skulle hon aldrig ha fått ta hand om min älskling helt enkelt:love:

Hon rider ca 2 dgr i veckan men hoppar gärna in extra vid behov vilket är guld värt när man har småbarn och eftersom barn är hennes jobb har hon full förståelse för det, vilket är oerhört skönt.

Jag vill med att ha medis att min pålle skall få den kärlek och omtanke hon är värd när jag inte är där, samt att bli riden när min egen vecka är för tajt för full riding, pållen blir annars lite besviken då hon verkligen ÄLSKAR att bli riden och hitta på bus. Medis är ju som en extra matte och det är guld värt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 393
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 378
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp