Hur mycket betalar era medryttare?

Skulle aldrig ta betalt och har aldrig gjort av en medryttare , mina har gjort ett grymt jobb och hjälpt mig med massor . DE har gett mig möjlighet att ta en eller att par dagar ledigt om vi skall göra något annat .
Tror många hästägare anser att de är bara de som kan rida sina häst på rätt sätt och därav inte vill att någon medryttare bara skall nyttja deras fina häst och slita på den men ändå vill ha ett litet tillskott i kassan.
De får rida som de vill jag har alltid haft medryttare jag litar på till 100 %. Idag betalar jag t o m för att få hjälp. Jag ser medryttare som en tillgång för mig , har i dagsläget 4 hästar varav 3 tränas för fullt och en väldigt lite pga mitt diskbråck.
Alla har olika förutsättningar och därmed blir det olika upplägg. Varför skulle de som tar betalt tro att bara de kan rida sin häst på rätt sätt? Det kan lika gärna vara de senare och de tar inte betalt för att ha koll. Det går att komma på många teorier hit och dit och det är knappast lätt att bevisa. Varför inte bara acceptera att andra gör annorlunda utan att hitta på någon mindre trevlig teori om det?
 
Min medryttare betalar 1/7 av stall+ hovslagarkostnaden för 1dag 2/7 för 2 dagar etc.
Hon får göra i stort sett vad hon vill på sina dagar (han ska inte hoppa så mycket pga hästens ålder) . Hon tränar för tränare som kommer 1-2 gånger i månaden. Vill hon ta stallpass så får hon självklart det och det dras då på det hon betalar, men också på min stallhyra så för mig är det +-0 hur hon vill göra - teoretiskt kan hon rida gratis om hon tar pass. Mockning och iordningställa foder gör den som har hästen. Resten sköts av stallägare (eller den som har passet). Ridning är en hobby och en hobby är sällan gratis.
 
Jag har säkert svarat förut men jag är både positiv och negativ till betalning. Å ena sidan förstår jag de som vill ha betlande medryttare och å andra sidan förstår jag de som är så tacksamma för avlastningen.
Och det är väl där skillnaden är.

Behöver ägaren avlastning i form av tid och ork eller vill ägaren få ihop lite mer pengar plus vara ledig en dag?
Hästmaterialet bör man heller inte ignorera. En stadig och fin skogsmulle är guldvärt för sånna som mig, som bara vill mysa och må bra.
En toppstammad dressyr hingst passar bättre för någon som vill träna och tävla, då brukar det också finnas mer resurser att lägga ner på ''satsningen''.

Tänker också på storstäderna, där finns det ju lite fler ryttare att välja bland och jag hade nog definitivt tagit betalt om jag bodde nära en sån.
Jämför det med att bo i mitten av ingenstans och bara bli lyckig om du hittar NÅGON som kan förbarma sig över kraken en dag i veckan.

Jag tycker det är omöjligt att säga bestämt att ingen borde ta betalt! Eller att alla borde ta betalt!
Det går liksom inte.
 
Inget. De mockar, matar mm det räcker för mig. Oftast har de varit unga och sämre ekonomi (inte haft råd att rida på ridskola) och jag har inte haft några tävlingshästar.
 
Sökte en medryttare som kunde hjälpa mig, avlasta så jag fick vara stalledig någon dag i veckan. Denne får gärna träna för intstruktör (betala själv), rida hur denne vill under sina dagar (hoppning, dressyr, ute, tömkörning). Möjlighet för tävling finns också, men då vill jag gärna vara med.
La ut en annons som beskrev ungefär ovan. Vill då inte ha betalt, utan avlastning. Trots en "bra, välskolad häst".
Självklart ville jag då ha en erfaren och hästvan/ridvan medryttare. Som jag inte själv behöver lära, utan som vet vad som ska göras... Och det fick jag också :)
Betalar gör jag när jag lämnar mina hästar på tillridning, tillkörning eller liknande.
Tar betalt gör jag om någon frågar efter en "ridlektion", eller att få låna en häst till någonting (typ möhippa eller så), då är jag självklart med och håller lektion eller styr upp möhippa/svensexa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 198
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Hiss och diss del 5
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp