Hur mycket betalar era medryttare?

Skulle inte ta betalt av en medryttare.

Skulle jag skaffa medryttarr är det för att jag vill ha avlastning eller tid med annat någon kväll i veckan och då finns ju alternativet en medryttare som fixar stallet och rida eller så får jag hyra in någon som fixar stallet här hemma när jag vill ha avlastning och då minus ridning, borstning och mys för hästarna.
Jag vet vilket jag väljer:).
 
Jag är medryttare och jag betalar ingenting, i utbyte mot att jag tar hela stallskötseln och ridning 2-4 ggr/ vecka och när hon reser bort 2veckor/år. Jag brukar dock köpa julklapp och födelsedagspresent åt hästen för lite mer pengar, och lite godis ibland :) jag får i princip göra vad jag vill, hoppa/träna för tränare/ rida ut och allt sånt hur jah vill, hon vill inte ha betalt då jag ändå hjälper henne så pass mycket och ger henne avlastning i princip alla dagar hon behöver
 
Jag har medryttare som börjar i månadsskiftet. Kommer ta 800kr i månaden.

Jag ska börja plugga, så behöver ta betalt för att få ihop det. Medryttaren får låna mitt släp helt fritt, rida typ 2-4 dagar i veckan, träna för egna valda instruktörer, tävla osv. Lite jobb då hästen står på lösdrift.

Jag tycker det är rimligt, då jag har en fin häst och medryttaren får stor frihet. Alternativet för henne att ha egen häst kostar henne mycket mer och kräver betydligt mer jobb. :)
 
Jag har haft tva medryttarsituationer

Den forsta betalade jag ingenting, och hade hyfsad frihet i ridningen, men outb hastar. I utbyte sa skotte jag all normal stallskotsel for min medis och agarens andra hastar, och var dessutom mkt hjalpsam nar hastarna var sjuka. Agaren hade jobb dar den reste mkt sa var helt beroende av medryttarhjalp.

Andra medisen betalade jag pa eget initiativ mellanskillnaden mellan verkning och skoning, da jag var den enda som red hasten, och skoningen var en extrakostnad som kom av att jag red hasten. Hade aven har mycket frihet gallande ridningen, men mycket mindre ansvar i stallet - var det e.g. inte mockat nar jag kom, sa fixade jag detta for medishast och agarens andra 1-2 hastar, men ofta var stallet redan gjort. Mitt huvudsyfte var mest att aktivera och motionera hasten som annars blivit sur och tjock!
 
6 år gammal tråd men tydligen är ämnet lika aktuellt .
Svar : min medryttare betalar noll. I utbyte ställer hon upp närhelst när jag är bortrest nån vecka . Eller sjuk nån gång . hon rider hästen och fixar allt sen +6 år tillbaka . Vanligtvis har hon min häst en gång/vecka . Hon är utöver det en duktig utbildad ryttare och en vän . Vi umgås utöver det sen lika många år och hon är i grunden även utbildad på S-Holm som tränare .
 
Min medryttare betalar också noll. Hon rider nån gång i veckan om hon kan och inte jag. Så hoppar hon min häst regelbundet, blir runt 1g/veckan. Då är jag oftast med.
Jag betalar både träningar och tävlingar samt kör och står för det mesta.

Hon har utbildat min häst i hoppning från 0.
 
Jag betalar på en fin läromästare, mindre gärna på på en dåligt utbildad/begränsad häst.

Helst vill jag såklart inte betala, sjukpensionär, och betalar hellre genom sysslor om det går.
Finns det fler hästar så följer jag gärna med ägaren på uteritter, hjälpreda vid tävling eller liknande.
 
Jag har en granntjej som rider min shettis. Kravet är att mamman är med (hästvan), men de får vara i stallet utan mig. Rider ett par gånger i veckan men gör inget annat än att rida och pyssla om ponnyn. Betalar inget, men vill de ha något speciellt köper de det själva. Hade garanterat kunnat be om mer hjälp med mockning och sånt, men jag ska ändå mocka åt den andra hästen så det är ingen big deal.
 
Jag har haft tre medryttarhästar.

1) En outbildad travare som ägaren ville ha hjälp med att utbilda vidare och få upp i tävlingskondition. Betalade 300 kr/månad och hade till en början rätt mycket frihet i vad jag fick göra. Fick själv välja vilka dagar jag kunde komma ut, vilken tidpunkt på dagen, göra vad jag ville med hästen när jag var i stallet (rida, pyssla, gå en runda, etc). Allt eftersom började ägaren kräva mer dock och vårt samarbete tog slut delvis därför.

2) Ett välutbildat halvblod och läromästare. Betalade ingenting mot att jag kunde hjälpa till i stallet när ägaren var bortrest. Mitt enda krav var att rida för instruktör minst en gång i månaden, vilket jag betalade själv. Annars kunde jag göra vad jag ville och vilken tid på dygnet som helst. Nattritter ftw :D Jättebra ställe och ibland önskar jag mig tillbaka dit, men jag älskar kallblodens mentalitet och därför blev det:

3) En outbildad haflinger. Så mycket blod, svett och tårar med den här envisa damen. :love: Ägarna vill inte ha betalt, eller någon annan hjälp mer än motion av hästen. Kan göra vad jag vill, om så bara för att åka ner och klappa hästen. Har varit medryttare 1,5 år drygt och hoppas få köpa loss hästen.
 
När jag hade egen häst har jag haft både medryttare som ridit gratis, medryttare som betalat och halvfodervärd som betalat desto mer. Det har sett lite olika ut beroende på situation, person och mina behov. Är ekonomin en del i att jag vill ha avlastning så ser jag inga konstigheter i att ta betalt. Är inte ekonomin en viktig faktor utan jag främst vill ha hjälp pga tid så är det troligen avgörande om medryttaren är en vän eller ngn okänd och hur duktig ryttare medryttaren är.

En skicklig ryttare har troligen lättare att få vara medryttare gratis än en mindre skicklig dito, eftersom det kommer innebära ganska stor skillnad för ägarens egna ridning och hästens utbildning.

Just nu är jag medryttare på två hästar, betalar inte för någon av dem. Båda står i samma stall.
Rider den ena en gång i veckan och den andra två ggr i veckan. På mina dagar fixar jag självklart all vanlig skötsel såsom mockning, fixa foder osv. Ena ägaren har en till häst och då brukar jag mocka osv för även den hästen på mina dagar om det inte redan är gjort, även om det inte är något som ägaren har bett om.
Tar även insläpp/fodring om det infaller på mina dagar, men det händer väldigt sällan.

Jag får väl göra i stort sett som jag vill med båda hästarna men förväntas självklart anpassa mig efter hur hästar har/ska gå så att det blir en lämplig variation i arbetet. Ser jag tex att hästen har gått i ridhuset hela veckan så rider jag ju ut sålänge vädret tillåter.
Jag får rida för tränare. Ena hästens ägare är en duktig dressyrryttare och har en del träningar så jag har ridit lite för henne innan och planerar att göra så framöver också med båda hästarna.
Vi har inte diskuterat tävling, det har inte varit aktuellt.
 
Jag ska skaffa medryttare nu och funderar på om jag ska ta betalt eller inte. Framförallt vill jag ju ha hjälp, men samtidigt är det en orolig lyx för henne att få rida fritt helt gratis. Det skulle inte vara något stor summa men några hundra i månaden känns ändå inte orimligt?
 
Jag ska skaffa medryttare nu och funderar på om jag ska ta betalt eller inte. Framförallt vill jag ju ha hjälp, men samtidigt är det en orolig lyx för henne att få rida fritt helt gratis. Det skulle inte vara något stor summa men några hundra i månaden känns ändå inte orimligt?
Det beror lite på utbud och efterfrågan, hur mycket du kan ta. Har du tävlingshäst och tillgång till ridhus så är det lättare att ta betalt än om du står i ett litet stall med en skogsmulle och ingen tillgång till ridbana. Men tycker absolut att du kan ta några hundra åtminstone.
 
@Linnea_ varför är det "en otrolig lyx" ?
Det är ju du som behöver avlastningen och inte pga ekonomi ? Varför är det en lyx att tacka ja till en hjälp du själv efterlyser/behöver ? Det är väl ett sammarbete ? Inte att din medryttare ska stå i nån sorts mental skuld till dig att den "får" rida/ta hand om din häst ? :confused:

Allmän reflektion i tråden :
Debatten "betalande/icke betalande medeyttare" är ju som ett never ending hamsterhjul . Dvs åsikterna går isär och diskussionen är identisk varje gång genom alla år :D

Folk löser det ju som de bäst känner är rätt och passar dem - det finns liksom inte rätt eller fel i sak - däremot många diskussioner :)

Jag som med 40 år med häst, och många bilder i bagaget av olika upplägg folk/nära vänner har/inte har /haft med medryttare, och min egen situation med medryttare sen många år tänker såhär :

Är man i sak inte ekonomiskt beroende av medryttaren är det en stor fördel för mig som ägare tycker jag, att om medryttaren inte betalar så är det betydligt lättare att vara "enväldig" dvs betalas man inget är det betydligt enklare att vid behov/närhelst säga att "den dagen vill jag inte att du gör annat än att rida ut" tex . Ju mer en medryttare betalar (inkl fler dagar den då troligtvis även har hästen) , ju mer tycker jag upplägget mer närmar sig ett "halfodervärdsupplägg" . Utifrån ett sånt tycker jag man som hästägare blir mer skyldig att låta medryttaren verkligen få större spelrum .
 
Senast ändrad:
Sen allmänt har jag svårt att förstå den här mentaliteten att "vilken lyx att få ynnesten att hjälpa till med hästar" osv . Jag tycker det är ett jätteproblem med just det om vi tittar på hur hästnäringen i fråga om arbetsförhållanden och bristen på vita anställningar ser ut .

Att hästutbildningar på gymnasienivå blivit så stort och nya utbildningar hela tiden poppar upp som är berättigade studiemedel, samtidigt som problemet är så oerhört stort ang hur arbetsmarknaden ser ut, och svartjobben i just denna bransch och hur normaliserat det är , är helt otroligt .

Skattebetalare river upp himmel och jord gällande annat och vad de betalar för, men här är det fortfarande fritt fram ...

Ursäkta spåret från "grundämnet " om än relaterat i princip :D
 
Är man i sak inte ekonomiskt beroende av medryttaren är det en stor fördel för mig som ägare tycker jag, att om medryttaren inte betalar så är det betydligt lättare att vara "enväldig" dvs betalas man inget är det betydligt enklare att vid behov/närhelst säga att "den dagen vill jag inte att du gör annat än att rida ut" tex . Ju mer en medryttare betalar (inkl fler dagar den då troligtvis även har hästen) , ju mer tycker jag upplägget mer närmar sig ett "halfodervärdsupplägg" . Utifrån ett sånt tycker jag man som hästägare blir mer skyldig att låta medryttaren verkligen få större spelrum .
Det håller jag med i mycket. Ju mer man betalar ju mer frihet ''borde'' man få.

Jag betalar inget men har jag sönder något så köper jag nytt, tex ett träns.
Betalar jag per månad ser jag det som en försäkring, if that makes sense, att inte behöva köpa nytt själv. Dubbel betalning liksom.
 
Jag ska skaffa medryttare nu och funderar på om jag ska ta betalt eller inte. Framförallt vill jag ju ha hjälp, men samtidigt är det en orolig lyx för henne att få rida fritt helt gratis. Det skulle inte vara något stor summa men några hundra i månaden känns ändå inte orimligt?
Nja det är inte så unikt ;)jag har varit medis i omgångar och det finns gott om hästar att rida :)jag har hittills inte stött på någon som vill ha pengar av mig om jag rider och pysslar om hästen :)
 
Jag ska skaffa medryttare nu och funderar på om jag ska ta betalt eller inte. Framförallt vill jag ju ha hjälp, men samtidigt är det en orolig lyx för henne att få rida fritt helt gratis. Det skulle inte vara något stor summa men några hundra i månaden känns ändå inte orimligt?
Jag har också svårt att förstå vad du menar med "lyx"?
På vilket sätt är det en lyx? Har du en fantastisk välutbildad häst som tävlar Grand Prix?
Annars förstår jag inte riktigt..

Medryttare är ju oftast någon slags win-win situation sålänge det funkar bra. Hästägaren behöver hjälp och medryttaren vill rida/ta hand om hästen regelbundet.
Men det finns också jättemånga nackdelar även med att vara medryttare.
 
Sen allmänt har jag svårt att förstå den här mentaliteten att "vilken lyx att få ynnesten att hjälpa till med hästar" osv . Jag tycker det är ett jätteproblem med just det om vi tittar på hur hästnäringen i fråga om arbetsförhållanden och bristen på vita anställningar ser ut .

Att hästutbildningar på gymnasienivå blivit så stort och nya utbildningar hela tiden poppar upp som är berättigade studiemedel, samtidigt som problemet är så oerhört stort ang hur arbetsmarknaden ser ut, och svartjobben i just denna bransch och hur normaliserat det är , är helt otroligt .

Skattebetalare river upp himmel och jord gällande annat och vad de betalar för, men här är det fortfarande fritt fram ...

Ursäkta spåret från "grundämnet " om än relaterat i princip :D

Är det inte snarare motsatt problem? Hade det varit möjligt att dela häst på bättre ekonomiska premisser så hade stallhyror kunnat vara högre. Det är väl just gratistjänster som är själva problemet snarare än att man faktiskt betalar vad kostnader är.

Varför är medryttare en tjänst men om man lämnar ut hästen på foder så är det ingen tjänst fast personen i själva verket tar hand om hela hästen när man själv inte kan.

Jag har också svårt att förstå vad du menar med "lyx"?
På vilket sätt är det en lyx? Har du en fantastisk välutbildad häst som tävlar Grand Prix?
Annars förstår jag inte riktigt..

Medryttare är ju oftast någon slags win-win situation sålänge det funkar bra. Hästägaren behöver hjälp och medryttaren vill rida/ta hand om hästen regelbundet.
Men det finns också jättemånga nackdelar även med att vara medryttare.

Såvida man inte har en GP-häst så är det alltså inte lyxigt att ha häst?`
 
Är det inte snarare motsatt problem? Hade det varit möjligt att dela häst på bättre ekonomiska premisser så hade stallhyror kunnat vara högre. Det är väl just gratistjänster som är själva problemet snarare än att man faktiskt betalar vad kostnader är.

Varför är medryttare en tjänst men om man lämnar ut hästen på foder så är det ingen tjänst fast personen i själva verket tar hand om hela hästen när man själv inte kan.



Såvida man inte har en GP-häst så är det alltså inte lyxigt att ha häst?`
Klart att det är lyxigt att kunna ha häst. Men att vara just medryttare är väl inte lyxigt?
Det är roligt och man kan ha en förmånlig deal, men lyx? Nja.
Men det beror väldigt mycket på hästens utb nivå och ryttarens dito.

Jag är medryttare. Innan jag hittade "min" häst så kollade jag på annonser. De flesta vill ha betalt (vilket är helt ok om ekonomi är en anledning till att man tar in en extra ryttare), men för mig så var många hästar inte alls på den nivån att jag hade velat betala. För en annan ryttare hade det kanske varit mer värt.

Som jag ser det så har jag och ägaren till "min" häst en win-win situation.
Jag får rida en riktigt rolig häst och ägaren får hjälp med avlastning och vidareutbildning av hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 350
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 661
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 324
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp