Hur mycket bör en ponny dricka?

S

salwi

Hur mycket vatten dricker era små ponnyer? Svårt att svara på om man har vattenkopp osv.
Har läst något om antal liter per dygn/häst/ponny, men det har jag glömt av och det är naturligtvis individuellt.
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

min ponny dricker väldigt dåligt och har alltid gjort men 5-7 liter per natt ca
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Okej, det är ungefär samma här/natt. Tycker det är för lite, men ponnyn vill ju inte ha mer.
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

nä inte min heller men veterinären har kollat och han vekar ju klara sig på de var ite uttorkad mm :)
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Ja, det är inget farligt här heller, men någon liter till tycker jag skulle gå ner. :p
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Jag har lärt mig att hästar har två gånger per dygn ungefär då de dricker ordentligt, därför ser jag till att ha hink i boxen och alltid vatten i hagen. Och man brukar väl räkna på att en häst som väger 400-500kg dricker 40-50liter? Här får någon rätta mig om jag har fel men de bör väl dricka så mycket? Jag har för mig det. Min häst verkar dricka väldigt mycket för jag gör inget annat än fyller vatten haha.
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Jag har lärt mej att dom dricker en tiondel av sin vikt! Alltså 50 liter om dom väger 500 kilo, men självklart är det åxå individuellt!:)
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Ja, det låter rimligt, de har alltid fri tillgång till vatten både i hagen och i stallet och mycket utevistelse så det kanske är därför det inte hinner drickas så mycket under natten hos ponnyn.
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Tack, bra riktlinje att tänka efter :)
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Jag vattnar hästar med hink. Jag tycker inte om vattenkopp, dels har man inte koll på hur mkt hästen dricker och upptäcker för sent om något är fel i vätskeintaget vilket kan tyda på sjukdom, och dels tröttnar hästar på att "trycka på knappen" och slutar dricka innan de druckit tillräckligt vilket i sig kan leda till uttorkning, förstoppning etc.

Hink är underskattat :)
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Nej, jag tycker inte heller om vattenkoppar, hinkar bär jag med glädje för då har jag kontroll. :)
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Jag tror också på hink!

Har läst att om vattnet rinner för långsamt i en vattenkopp kan de få i sig för lite. Hästar dricker ju mycket vatten åt gången och står inte och dricker så länge. Oavsett om det är vattenkopp eller hink, och får de då inte i sig tillräckligt många liter/sekund så kan de få i sig för lite vatten.
 
Sv: Hur mycket bör en ponny dricka?

Ja, det har jag också läst. :)
 
Här kommer jag 8 år efter men kan väl svara ändå Vintertid dricker mitt russ ca 30/40 liter om dagen och sommartid (bete) får han 240 liter om dagen men brukar dricka ca 200 l, låter extremt mycket men han mår bra av det
 
Här kommer jag 8 år efter men kan väl svara ändå Vintertid dricker mitt russ ca 30/40 liter om dagen och sommartid (bete) får han 240 liter om dagen men brukar dricka ca 200 l, låter extremt mycket men han mår bra av det

Fast nej. En ponny mår absolut inte bra av att dricka 200 l per dygn. Och jag tror heller inte han gör det faktiskt, utan endera överskattar du antal liter per dygn eller så slaskar och tippar hästen ut massa vatten.
 
Måste bara skriva att jag skrev detdär när jag var typ 13 och jag tänkte inte riktigt, självklart drack han inte 200l, det försvann 200l för att han skvätte ut osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
2 599
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 127
Senast: Takire
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 015
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp