Hur mycket bryr ni er om stammen?

Alexandra_W

Trådstartare
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.

Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?

Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..

Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.

Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.

Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.

Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?

Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..
Är
Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.

Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.

Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?
Är hästen trevlig så har ju inte stammen nån betydelse.
Det finns ju vettiga hästar även om stammen säger det motsatta :)
 
Jag kollar en del på stammen, framförallt när jag köper unghäst! För precis som du skriver kan de vara jätterara i hantering, men sen bli monster under press i ridningen.

en vuxen och riden häst är inte stammen lika relevant på för mig, där kan jag se hur individen är och beter sig under den form av träning jag vill göra.

sedan beror det på vad jag letar efter. vill jag ha en garanterat snäll och trygg häst, då hade jag inte vågar chansa att köpa en unghäst med stam som kan vara skarp. Spelar det inte så stor roll hur hästen är blir det såklart mindre viktigt.

jag köpte Fager när han var föl och gick på stam, utseende men framförallt att jag vet att uppfödarens avkommor generellt är väldigt vettiga i skallen och bra individer. För mig var det viktigast att få en bra häst med bra skalle och då ville jag inte chansa. Säker kan man såklart inte vara ändå, men man kan eliminera risker
 
Den ständiga frågan, arv eller miljö. Jag är dåligt insatt i hästavel, desto mer i inom hund. Varje valp som föds är ju inte ett "vitt papper". Det måste ju gälla samma för häst. Men med en klar skillnad att man inom häst bara pratar hingst, typ hälften är ju mammas gener. Men jag skulle vilja säga "ja, stammen påverkar" På samma sätt som du letar gång genom avel måste du kunna leta bra huvud genom avel.
 
Beror kanske på hur hästen är riden? En del hästar kan ju ha jättemycket skärpa men som inte kommer fram för att ryttaren har ett uttänkt träningssystem just med detta i åtanke. Det är inte säkert att hästen då kommer fortsätta hålla ihop vid ryttarbyte.
Och även hur mkt hästen är tränad för sin ålder, en femåring kan ju vara varierande utbildad så teoretiskt kan det ju fortfarande vara lite smekmånad.
 
Jag skulle nog iaf tänka några gånger extra innan jag köper häst med stam där det är vanligt att de bli svåra..
Är ju inte säkert att man provar hästen i just de situationerna där den kanske kan balla ur. Jag vet tex en häst som är såååå lugn och snäll i 99% av situationerna, men när hon väl reagerar så händer det MASSOR!
 
De flesta hästar är ju snälla och bussiga så länge de tycker det är roligt och rimligt. Men oavsett ung eller vuxen är det svårt veta om man provat det där som trycker på knappen. Med en vuxen har förhoppningsvis någon annan provtryckt och I den bästa av världar är ärlig med svaret. För en ung kan det ju ligga 2 år bort I utbildningen innan man trycker på knappen.

En given följdfråga ang stam blir ju när man kan betrakta stammen som det ena eller det andra. Många (inte alla) av de hingstar som är kända för att lämna bristfälligt temperament har ju även gott om avkommor som är trevliga. För precis som någon sa finns en mamma med.

(och bara för att komplicera så kommer de där undantagen som bekräftar regeln. Min första storhäst var gudasnäll. Hennes mamma var knäpp. Hennes mormor var knäpp. Hennes helbror var helgalen och hennes enda avkomma var tossig..)

Så ju mer jag funderar ju svårare blir det egentligen - förutom I fallet där det är en vuxen häst med kapacitet över ens eget mål. Där man kan prova allt innan köp sas.
 
Jag skulle nog också säga att det beror på hur vassheten tar sig uttryck, en del saker kan jag leva med eller (försöka) träna bort medan andra är för mig ett blankt nej.

Vassheten tar sig uttryck enligt ryktet, eller hos individen?

För oftast så har ju en hingst t ex ett rykte om att vara vass, nervig etc. Medan individen du har framför dig kan verka mild och lugn. Tiotusenkronorsfrågan är ju då om den är mild och lugn punkt, eller "bara" tills det spårar ut.

Warsteiner t ex var väl känd för att ge otroligt knepiga hästar. Jag har bara mött genuint trevliga avkommor efter honom. Men alla har varit hobbyhästar. D-day behöver nog ingen närmare presentation ang ryktet. Jag har bara mött knäppa D-day. Men för båda hingstarna kan man ju i trådar om temperament osv hitta både plus och minus. Och jag skulle pga min egen lilla erfarenhet troligen utan problem kunnat köpa en tillsynes snäll W-unge. Men hade inte köpt en tillsynes snäll DD-unge. Ja fördomsfullt och ologiskt, jag vet.
 
@Alexandra_W sedan är det ju en definitionsfråga vad som är "snäll" och "enkel". Jag tycker tex att Fager är snäll och okomplicerad men vet att de flesta i mitt stall inte skulle sätta sig på honom för att de tycker han är vild.

En häst jag sålde var i min värld snäll och enkel men lite busig, det fungerade inte jättebra i nya hemmet för att ryttaren inte klarade av att hålla hästen i ramen och buset eskalerade när utrymme gavs åt hästen att "ta över". Så när någon beskriver hästen som snäll och okomplicerad krävs det att man kan översätta gamla ryttarens kunskaper och mod till sina egna förmågor :)
 
@Alexandra_W
Det generella. Ta QE till exempel som gärna lämnat bockiga hästar, eller nån annan som lämnar de som gärna står på bakbenen, eller någon som lämnar de som är svårhanterliga från marken eller noll samarbetsvilja.

En del saker går ju att förbättra om det är grejer man som ryttare kan leva med. För någon knasig idé har de flesta.
Jag hade också valt bort DD, jag tror inte att en sån skulle passa mig heller. Men annars hade jag nog valt att titta på saluhästen om inte stammen gallskrek NEJ till mig. Säger stammen nja till mig så kanske jag tittar på hästen om det inte är så långt att åka ;). Avvägning.
 
@Alexandra_W sedan är det ju en definitionsfråga vad som är "snäll" och "enkel". Jag tycker tex att Fager är snäll och okomplicerad men vet att de flesta i mitt stall inte skulle sätta sig på honom för att de tycker han är vild.

En häst jag sålde var i min värld snäll och enkel men lite busig, det fungerade inte jättebra i nya hemmet för att ryttaren inte klarade av att hålla hästen i ramen och buset eskalerade när utrymme gavs åt hästen att "ta över". Så när någon beskriver hästen som snäll och okomplicerad krävs det att man kan översätta gamla ryttarens kunskaper och mod till sina egna förmågor :)

Det där är ju otroligt viktigt. Jag minns när jag letade häst sist, vad himla subjektiva alla beskrivningar blir. Det som för någon var egen motor var som en lus på tjärad sticka u min värld. Det jag tycker är lätt i handen tycker någon annan är för lite sug i bettet. Det en person tycker är lugnt tycker en annan är tossigt osv osv.

Såg idag en annons i mitt flöde där der stod typ framåt men ALDRIG stark. Var en video med, och i min värld så om den hästen inte är galet stark då vet jag inte vad som är det.

Så allt som beskrivs får ju tas med en nypa salt om man inte vet att personen som beskrivit har samma synsätt som en själv.
 
Det är ju som min Lady
Total gudasnäll och hantering i alla lägen.
Men dels det stället hon kom från och sen det hon mellanlandade på när jag fick ner henne bara gud vilket humör.
På det första var de 4 st som ledde henne ut i hagen
Ägaren kände inte igen henne när jag stod ute och selade på med henne lös. Han bara: ja var står Lady, tänkte ge henne lite morötter.
Han bara gapade när jag sa att det är henne jag selar.
En bukefalist kallade min första häst korkad, jag ansåg honom rejält smart.
Så det är svårt med annonser.
De flesta hästar jag har haft har jag fått tag i via kontakter
 
Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, moderator kan gärna flytta om den ligger del.

Men hur mycket bryr ni er om stammen om ni ska köpa en riden häst?

Jag har "fönstershoppat" lite för att få ett hum om var priserna ligger idag för att få ett riktmärke för hur länge jag kommer behöva vara ofrivilligt hästlös..

Första steget var att se om det jag skulle vilja ha ens finns, och då vad det kostar. I samband med det såg jag en femåring som verkligen föll mig i smaken utifrån hur den verkade på film och hur den beskrivs. Dock påpekade en vän att den stammen var vass och att hen inte skulle köpa med den stammen.

Hästen I fråga beskrivs som allt annat än vass och verkar bussig utifrån annons/film/unghästutbildare. Hur hästen egentligen är har jag ju ingen aning om då jag bara fönstershoppat.

Men jag började fundera. När man köper ett föl eller en oinriden är ju stammen en stor del av köpbeslutet. Men hur stor roll spelar den för er för en riden häst, säg från en fyraåring och uppåt?
Jag bryr mig absolut om stammen men den är absolut inte avgörande. Det finns alltid undantag. Jag skulle definitivt inte lyssna på en vän som ger det rådet. Frågar du 10 pers får du antagligen 10 olika svar. Den viktigaste att fråga är sig själv. Gillar du hästen så prova den oavsett stam. Jag provar om jag ser något jag gillar. Är det en häst som jag ska avla på i framtiden så är stammen lite viktigare såklart men fortfarande inte avgörande om hästen har kvalitéerna jag söker.
 
Eftersom jag inte avlar så nej. Stammen har jag aldrig brytt mig om. Det är individen framför mig och om hen matchar mig som spelar roll.

Du tar alltså ingen hänsyn till rykten om stammen ens om det är en ung? Bara nyfiken, inget ifrågasättande eller kritik
 
Jag avlar och tar stor hänsyn till stammen med avseende på så många parametrar jag kan komma på. Ju mer jag lär känna stona desto mer vågar jag när det gäller hingstval.

Däremot när jag själv har köpt häst har jag gått på individ. Jag har köpt en häst med en stam jag inte hade tittat åt om jag inte hade lärt känna hästen litegrann först.
 
Du tar alltså ingen hänsyn till rykten om stammen ens om det är en ung? Bara nyfiken, inget ifrågasättande eller kritik
Nej. Jag läser inte ens stammen. Nu är den yngsta jag har köpt fem år ska tilläggas. Hon hade inga papper alls men de som har haft stam (som då har varit lite äldre) har jag inte läst stammen på alls förren någon har frågat vem hästen är efter. Då får jag ju erkänna att jag inte vet :o
En häst visste jag vem farfarsfar eller nåt var men det var mest för att ägaren rabblade namn på provridningen och det var ett namn jag kände igen då en häst jag skötte i min barndom hade den hingsten i stammen.
 
Jag är avelsintresserad och för mig är stammen absolut något jag tittar på, både när det gäller temperament men också för fysiska svagheter. Sen måste man givetvis ta med att en egenskap som i en situation kan yttra sig på ett visst sätt kan yttra sig på ett annat hos en annan individ. T ex känslighet kan yttra sig i både ilska och försiktighet.

Själv köpte jag ett sto efter den hingsten som jag hade sämst erfarenheter av utav alla, för att jag kände henne sedan innan och visste att jag funkade med henne. Jag var dock försiktig i hingstvalet till henne, första avkomman blev efter en hingst som var känd för att lämna sansade och vettiga avkommor.
 

Liknande trådar

Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 281
Senast: Lixiigirl
·
Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 714
Senast: Alexandra_W
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 796
Senast: kryddelydd
·
Hästmänniskan Min häst är som en del vet, till salu. Efter som att han står och kostar både pengar och tar tid hos utbildaren (är 17.2 mil enkel resa)...
Svar
10
· Visningar
1 843
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp