Hur mycket dricker folk egentligen?

vilde

Trådstartare
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
Stämmer det då, att halva befolkningen är nykterister (i princip)? Hälften av de jag känner är då inte nykterister.
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
8.7 flaskor stod det där jag ramlade in på FHM. Drygt 10 flaskor när snittet låg som högst ett antal år tillbaka.
 
Du läste fel, 8,7 liter ren alkohol och det motsvarar 31 helflaskor vodka.
Stod ingen omskrivning till flaskor där jag läste. Räknade nog kallt med att ren alkohol i drickbar form avsåg typ vodka. Om det inte stämmer utan det blir så många flaskor låter det groteskt mycket och många skulle gå runt småfulla alla dagar i veckan. :crazy:
 
År 2003 drack den genomsnittlige svenske mannen mellan 18 och 70 år motsvarande 70 cl starksprit i veckan (öl o vin omräknat till starksprit) . Samma siffra återfanns också bland kvinnor i 25årsåldern. Siffror från CAN 2003. Det är ganska mycket det. Glömmer aldrig den siffran då jag insåg att någon dricker ju då det nyktra män inte dricker...
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
Det kan absolut stämma. Glöm inte att alkoholister lätt får i sig ett par vodkaflaskor i veckan, vissa får nog i sig närmare en om dagen.

Sen blir det skevt att jämföra ren sprit, för jag tänker att många ju får i sig 2-3 st öl på en vardagskväll när de kommer hem. Eller 8-10 cl whiskey osv. Det tickar på.
 
Men likväl som att en viss procent inte dricker får man räkna med att en viss procentandel står för en mycket högre konsumtion. Dessutom tror jag inte man kan räkna bort 50% av befolkningen, FHM har uppmätt att ~77% av vuxna dricker alkohol i någon utsträckning. Systembolaget räknar att vi har ca 600 000 personer i Sverige med ett skadligt högt bruk, eller ett beroende. Det vore intressant med mätningar på hur mycket människor som anser sig ha ett normalt bruk dricker om året.
 
Av landets strax över 10 miljoner invånare är knappt 2 miljoner 15 år gamla eller yngre och kan förmodligen antas konsumera noll eller försumbart i sammanhanget. Där försvinner 20 %. Ytterligare drygt 2 % är 85 eller äldre. (SCB)
Av de resterande 16-84-åringarna uppger i Folkhälsomyndighetens senaste studie 18% (alltså 14 % av totalen) att de inte druckit alkohol alls inom den efterfrågade perioden, det framgår dock inte om de är helnykterister eller bara sällankonsumenter. Således ca 36 % som dricker ingen eller (gissningsvis i sammanhanget) marginell mängd.
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
90 flaskor vin… En flaska var fjärde dag, alltså två glas varannan dag, så med två glas vin onsdag, fredag, lördag och kanske en avec lördag kväll så är man nästan där. Säkert inte så ovanligt. Men som genomsnitt låter det ju högt, eftersom man måste räkna bort de som inte dricker alls.
 
Makalösa siffror.
Jag dricker både öl och vin emellanåt, mestadels till mat.

Vin dricks i likörglas, medan en 33:a öl är lagom att dela på två.
Ändå buteljerade jag 85 liter öl för ett par veckor se'n. Hälften hör dock till ena ättelägget.
 
90 flaskor vin… En flaska var fjärde dag, alltså två glas varannan dag, så med två glas vin onsdag, fredag, lördag och kanske en avec lördag kväll så är man nästan där. Säkert inte så ovanligt. Men som genomsnitt låter det ju högt, eftersom man måste räkna bort de som inte dricker alls.
En flaska starksprit i veckan kan inte bli lika mycket som en flaska vin var fjärde dag. Eller hur räknar du?
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
Jag vet att det finns ganska många personer i varje stad som köper en halvflaska vodka varje dag eller en-två stora varje dag...

Antalet personer som köper tolv kung dagligen är också väldigt mycket större än man tror.
 
En flaska starksprit i veckan kan inte bli lika mycket som en flaska vin var fjärde dag. Eller hur räknar du?

Jag läste att genomsnittkonsumtionen alkohol motsvarade drygt 90 vinflaskor om året per person. Och ursprungsnivån var 31 helflaskor vilket är en sådär varannan vecka.

1 helflaska sprit = 3,5-4 helflaskor vin
 
Jag var nykterist i ett år(pga graviditet). Just nu dricker jag typ 1/3 dels glas vin till en middag någon gång ibland.
tycker fulla människor är klart jobbigare än innan. Även om jag jämför med de gångerna jag varit nykter på fester tidigare.
undrar vad jag tycker om ytterligare ett år…..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 888
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 373
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 576
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp