Hur mycket dricker folk egentligen?

Jag dricker inte alkohol alls. Uppväxt i ett hem med mycket måttlig alkoholkonsumtion även om det förekommit. Men då har det varit fråga om ett glas vin till maten på lördagskvällen eller några öl på kräftskivan.

Är dock ganska så säker på att alkoholkonsumtionen hos gemene man är ganska mycket högre än så.
 
Varje gång sånt här diskuteras blir jg lika häpen.

Jag dricker emellanåt ett glas vin 3-4 dagar i veckan. Med perioder där jag inte dricker något alls. Oftast tror man ju att folk beter sig ungefär som man själv gör. Men vad gäller alkohol stämmer det uppenbarligen inte.

Jag är ju ganska frekvent i vården nuförtiden och svarar på diverse frågeformulär. Nyligen fick jag uppge min alkoholkonsumtion och minsta mängden före helnykterist var 3-4 glas om dagen.....
 
Jag var nykterist i ett år(pga graviditet). Just nu dricker jag typ 1/3 dels glas vin till en middag någon gång ibland.
tycker fulla människor är klart jobbigare än innan. Även om jag jämför med de gångerna jag varit nykter på fester tidigare.
undrar vad jag tycker om ytterligare ett år…..

Jag går nästan aldrig på fest och de gånger jag är på fest går jag senast kl 22.

Fulla människor, även salongberusade, är skitjobbiga tycker jag. De blir personlighetsförändrade och sällan till det bättre, flamsar, tar ut svängarna, ge sig friheter och ska diskutera saker i absurdum "visst håller du med, visst håller du med?". Och typ ska ge en kram när man går fast man under 10+ års vänskap aldrig har kramat varandra. Jag tycker det är jobbigt, irriterande och obehagligt när folk ändras så.

(Varit nykter sen kommer inte ens ihåg)
 
Varje gång sånt här diskuteras blir jg lika häpen.

Jag dricker emellanåt ett glas vin 3-4 dagar i veckan. Med perioder där jag inte dricker något alls. Oftast tror man ju att folk beter sig ungefär som man själv gör. Men vad gäller alkohol stämmer det uppenbarligen inte.

Jag är ju ganska frekvent i vården nuförtiden och svarar på diverse frågeformulär. Nyligen fick jag uppge min alkoholkonsumtion och minsta mängden före helnykterist var 3-4 glas om dagen.....

Om det var AUDIT måste det ha varit fel på formuläret 😱
 
Jag är ju ganska frekvent i vården nuförtiden och svarar på diverse frågeformulär. Nyligen fick jag uppge min alkoholkonsumtion och minsta mängden före helnykterist var 3-4 glas om dagen.....
Men det måste varit ett konstigt formulär? Tycker stegen annars brukar vara rimliga, typ ”en enhet en gång i veckan eller mer sällan” osv. :)

Men håller med i sak, jag blir också chokad. Efter två små barn och lite ork förstår jag att jag dricker mkt mindre än genomsnittssvensken, dricker max ett glas vin i månaden om man slår ut det. Innan barn drack jag väl knappt en halv flaska i veckan, trodde det var rätt normala/vanliga mängder. Tydligen inte! 😲
 
Enligt Folkhälsomyndigheten är alkoholkonsumtionen i Sverige för personer 15 år och äldre i genomsnitt 31 helflaskor vodka per år. Räknar man med att halva befolkningen inte dricker alls eller helt obetydligt innebär det att de övriga i genomsnitt dricker mer än en helflaska starksprit i veckan.

Kan det verkligen stämma?
Hur räknar det kan tro? Om de räknar köpta flaskor så ingår ju alla de flaskor som står och ruttnar 75% fyllda med något grönt i i drinkskåpen osv. Likaså allt vin som hälls i grytor och alla sura slattar som vräks i vasken + alla öl o cider som gick ut.
 
Det vore intressant med mätningar på hur mycket människor som anser sig ha ett normalt bruk dricker om året.
Det finns säkert, jag tror att det finns en hel del material på det här området.
Själv skulle jag skatta mig som en strax-över-mediankonsument räknat i ren mängd, jag dricker ofta men litet och landar på motsvarande 1 flaska vin i veckan (utspritt över kanske 3 tillfällen per vecka).
 
Jag tycker det är sorgligt att det är så normaliserat med alkohol så att det finns "namn" för personer som inte dricker. "Nykterist"/"absolutist". Det borde ju vara de som dricker som borde ha ett "namn" istället. Onykterist kanske?

Själv har jag aldrig druckit en endaste droppe alkohol i hela mitt liv (35 år). Tycker helt enkelt att lukten av alkohol är motbjudande.
 
Jag dricker nog alkohol minst en gång i veckan, men det varierar stort i hur mycket. Givetvis finns det veckor när det inte blir något alls men oftast blir det minst ett glas vin eller en öl. Det kan också bli en eller två flaskor vin på en vecka om vi fått feeling och lagat mat som krääääver vin till!

Sen finns det ju veckor/helger där jag faktiskt har något dryckesrelaterat planerat, som denna. Ska på dryckesmässa på lördag och det kommer absolut bli mer än en flaska vin/motsvarande på de där 12-14 timmarna. Förhoppningsvis har de lite rom eller gin man kan få smaka också.
 
O_o

Vin dricks i vinglas, ju större desto bättre, och nåde den som vill dela min 33:a. Ta en egen öl, din snåle fan. :laugh:
Jo men det är också en intressant tanke. Statens vinglas är ju mycket mycket mindre än medelsvenssons vinglas. De är ju så små som ett vinglas är på en studentnation. Så ett vanligt medelsvenssonvinglas är ju minst 1,5 -2 statenvinglas om det fylls till högst 1/3 av glasets höjd. Men vi stötte faktiskt i en fjällstuga på vinglas som lätt tog en liter fulla, om man fyller dem till 1/3 så får man en hel hög av statens vinglas per drucket vinglas. Och vissa människor fyller ett medelsvenssonvinglas till hälften eller mer och kallar det ett glas vin. :)

Så det blir en diskrepans. När staten tycker du druckit två glas vin så tycker nog man själv att man druckit ett.
 
Jag dricker väldigt lite alkohol. Jag vill inte bli det minsta påverkad (för påverkade människor är fruktansvärda, hur 'salongsberusade och trevliga' de än anser sig vara.

Min förbrukning är typ en liten whisky eller en gin o tonic eller ett litet glas vin varannan vecka. Sen finns det veckor där jag dricker lite mer, men det blir också månader där jag inte dricker alls.

Jag kommer från en familj där man konsumerar en hel del alkohol, men som måltidsdryck. Drink före maten, öl eller vin till maten och nåt gott till kaffet. Stor skillnad mot andra familjer där man dricker för att bli påverkad.
 
Jag tycker inte siffrorna är jätteförvånande. De flesta underskattar nog sitt alkoholintag och tycker att de ”bara dricker nåt glas nån gång ibland” när det kan handla om både ett och två glas, och flera gånger i veckan (dricks det bara till middagen räknas det ju knappt ;)).

Sen räcker det väl att titta på svenskars alkoholkonsumtion under sommaren/semestern för att förstå att det inte behöver snittas så högt resten av året sen…

Två glas vin fredag och lördag innebär en flaska i veckan, tar man nåt ytterligare glas eller två nån vardag är man uppe i mer än så. Och det är nog få med den konsumtionen som ser det som annat än låg/normalkonsumtion.
 
På tal om att dela har mitt konsumtionsmönster ändrats litet grann i samband med byte av partner. Tidigare partner delade min smak för tung och som regel ofrånkomligen alkoholstark stout, vilket gjorde att vi gärna delade en flaska eller burk även en vardagkväll. Numera är det bara jag i hushållet som dricker öl, och en hel flaska/burk med kanske 10-12% öl (om än bara 33 cl) blir litet i bästa laget för mig en vardagkväll så konsumtionen har skiftat mer åt helger...

(OT för den som undrar - nej, sådan öl smakar normalt inte sprit alls. :))
 
Jag har druckit en del som yngre, dock aldrig de mängder som tas upp i starten 😅
Det låter helt sinnes.
Har aldrig tyckt om alkohol till mat, jag vill ha vatten till.
Druckit 3 stycken 33 cl cider senaste året.
 
Mitt snitt ligger på ungefär sex centiliter 40% sprit i veckan utslaget över tid.
Men det finns en grupp högkonsumenter som står för en ohyggligt stor andel av den totala förbrukningen. Jag träffar ju folk som kan dra i sig en helflaska om dan eller ha närmare två promille utan att man ens ser att de är påverkade.

En grupp som ökar med ett problematiskt bruk av alkohol är äldre kvinnor. som historiskt varit lågkonsumenter men som ökar sin konsumtion. Det har ju hänt mycket i alkoholkulturen bara på 20-30 år, när jag växte upp hade man aldrig visat vinprovning i morgonsoffan en tisdag till exempel.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 902
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 386
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 585
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp