Hur mycket dricker folk egentligen?

Jag snittar nog på en flaska vin i veckan. Det låter mycket när jag skriver det men det känns inte särskilt mycket om jag t ex öppnar en flaska på fredagen och dricker upp den utspritt över hela helgen. De helger som det blir två flaskor vin däremot känns det som mycket.
 
Jag snittar nog på en flaska vin i veckan. Det låter mycket när jag skriver det men det känns inte särskilt mycket om jag t ex öppnar en flaska på fredagen och dricker upp den utspritt över hela helgen. De helger som det blir två flaskor vin däremot känns det som mycket.
Öppnar jag en flaska så dricks den upp under 4-5 dagar. Sätter i en vacumkork och då kan jag spara vinet.

Sedan är det där med smaken av alkohol väldigt olika tydligen. Jag GILLAR smaken av alkohol. Skulle man inte bli full av sprit skulle jag dricka betydligt mer :D
 
Det sjuka tycker jag är att alkoholintag har blivit så "normaliserat" och "okej" att det är vi som inte dricker alls/dricker väldigt måttliga mängder är de som stämplas som udda och konstiga, och man ska nästan "omvända" oss för att vi ska "bli som folk". Jag vet inte hur många tillställningar på mitt jobb som anordnats de två åren jag hann jobba där innan pandemin, innan de fick sluta med sånt, där det är helt legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort.

Scenarion i exempel 1 har varit såna där alla har varit tvungna att delta, typ teambuilding-resa och det hetsades nästan värre än vad det gjorde i högstadiet om "ska du inte ta dig ett glas vin och bli som folk". Scenarion som exempel 2 är en julfest de envisas med att anordna varenda år. Den är så klart frivillig, och jag har aldrig gått, men de lägger den oftast typ en torsdag (alltså att det är en vardag dagen efter). Ni kan ju gissa själva hur många mer än jag som kom till jobbet den fredagen? Och hur pigga de var som faktiskt asade sig dit. Har hört rena skräckhistorier därifrån om personer som helt tappat det och börjat tafsa på kollegor och allt möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag insåg att årets julfest är samma dag som mina småkusiner, som jag står väldigt nära, fyller år, så att jag har ett giltigt skäl. För man får alltid höra att man är tråkig som inte går.

Man vet ju faktiskt aldrig varför en person väljer att inte dricka. Jag gör det inte för att jag inte gillar smaken, inte gillar fulla människor och inte tycker om att tappa kontrollen/inte kunna köra. Men om jag hade haft problem med alkoholen, hur smart är det då på en skala att bete sig som ett gäng högstadieungar och säga "sluta vara så förbannat tråkig/präktig/ordentlig, ta dig ett glas och bli som folk"?
 
Öppnar jag en flaska så dricks den upp under 4-5 dagar. Sätter i en vacumkork och då kan jag spara vinet.

Sedan är det där med smaken av alkohol väldigt olika tydligen. Jag GILLAR smaken av alkohol. Skulle man inte bli full av sprit skulle jag dricka betydligt mer :D
Jag är likadan! Eller jag vet inte om jag direkt gillar smaken av alkohol, jag dricker aldrig typ grogg eller ren sprit (utom enstaka julsnaps och kämpar för att lära mig dricka whisky, går jättedåligt), men just vin och öl (inte för stark) är jättegott tycker jag. Inte alkoholfria varianter. Jag kan tycka en 3,5 är gott men inte 2,8 ungefär.

Men man blir ju påverkad! Det är egentligen tur för annars skulle jag nog kunna dricka en halv eller hel flaska vin varenda kväll :D. När jag var yngre uppskattade jag det (som de flesta) men nu är det ju skitjobbigt.
 
Det sjuka tycker jag är att alkoholintag har blivit så "normaliserat" och "okej" att det är vi som inte dricker alls/dricker väldigt måttliga mängder är de som stämplas som udda och konstiga, och man ska nästan "omvända" oss för att vi ska "bli som folk". Jag vet inte hur många tillställningar på mitt jobb som anordnats de två åren jag hann jobba där innan pandemin, innan de fick sluta med sånt, där det är helt legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort.

Scenarion i exempel 1 har varit såna där alla har varit tvungna att delta, typ teambuilding-resa och det hetsades nästan värre än vad det gjorde i högstadiet om "ska du inte ta dig ett glas vin och bli som folk". Scenarion som exempel 2 är en julfest de envisas med att anordna varenda år. Den är så klart frivillig, och jag har aldrig gått, men de lägger den oftast typ en torsdag (alltså att det är en vardag dagen efter). Ni kan ju gissa själva hur många mer än jag som kom till jobbet den fredagen? Och hur pigga de var som faktiskt asade sig dit. Har hört rena skräckhistorier därifrån om personer som helt tappat det och börjat tafsa på kollegor och allt möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag insåg att årets julfest är samma dag som mina småkusiner, som jag står väldigt nära, fyller år, så att jag har ett giltigt skäl. För man får alltid höra att man är tråkig som inte går.

Man vet ju faktiskt aldrig varför en person väljer att inte dricka. Jag gör det inte för att jag inte gillar smaken, inte gillar fulla människor och inte tycker om att tappa kontrollen/inte kunna köra. Men om jag hade haft problem med alkoholen, hur smart är det då på en skala att bete sig som ett gäng högstadieungar och säga "sluta vara så förbannat tråkig/präktig/ordentlig, ta dig ett glas och bli som folk"?
Vet inte om har blivit normaliserat är riktigt rätt här egentligen. Vi dricker ju nu oerhört mycket mindre nu än vi gjorde för hundra år sedan. Folk fick ju sin lön i sprit och små barn fick öl (ingen aning om alkoholhalten dock). Det finns ju en orsak till att Sverige har systembolaget om man säger så.

Så det går ju snarare åt andra hållet i allmänhet om jag förstått rätt, speciellt bland unga, men också i kommuner och stat och deras middagar har ju börjat få regler om alkohol. Så jag skulle säga att det dricks stadigt mindre hela tiden och folk tolererar alkohol i allt färre sammanhang.

Den andra grejen är ju att du tycker inte om att de som dricker alkohol dömer dig och vill få dig att dricka. Men du resonerar ju lite likadant. Du vill inte att det ska vara legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort. Utan vill att det ska vara fel? och ge konsekvenser? typ sparkad eller liknande? för både 1 och 2?

Jag känner nog att det är orimligt såklart att pressa någon att dricka, oerhört dumt. Men jag vet inte om jag tycker det är ok att döma de kollegor som blir fnittriga så mycket heller. Vilja att det ska vara grund för disciplinära åtgärder av chefen? Varning?

Sedan verkar ju iofs det på de här festerna drickas oerhört mycket mer än någon fest jag varit på ens mellan 17 och 25 och och pressas mer för den delen. Det är jättekonstigt att det är ok att skippa jobbet dagen efter, dessutom i sådan omfattning att bara en kommer till arbetsplatsen nästa dag. Men ändå.
 
Det sjuka tycker jag är att alkoholintag har blivit så "normaliserat" och "okej" att det är vi som inte dricker alls/dricker väldigt måttliga mängder är de som stämplas som udda och konstiga, och man ska nästan "omvända" oss för att vi ska "bli som folk". Jag vet inte hur många tillställningar på mitt jobb som anordnats de två åren jag hann jobba där innan pandemin, innan de fick sluta med sånt, där det är helt legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort.

Scenarion i exempel 1 har varit såna där alla har varit tvungna att delta, typ teambuilding-resa och det hetsades nästan värre än vad det gjorde i högstadiet om "ska du inte ta dig ett glas vin och bli som folk". Scenarion som exempel 2 är en julfest de envisas med att anordna varenda år. Den är så klart frivillig, och jag har aldrig gått, men de lägger den oftast typ en torsdag (alltså att det är en vardag dagen efter). Ni kan ju gissa själva hur många mer än jag som kom till jobbet den fredagen? Och hur pigga de var som faktiskt asade sig dit. Har hört rena skräckhistorier därifrån om personer som helt tappat det och börjat tafsa på kollegor och allt möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag insåg att årets julfest är samma dag som mina småkusiner, som jag står väldigt nära, fyller år, så att jag har ett giltigt skäl. För man får alltid höra att man är tråkig som inte går.

Man vet ju faktiskt aldrig varför en person väljer att inte dricka. Jag gör det inte för att jag inte gillar smaken, inte gillar fulla människor och inte tycker om att tappa kontrollen/inte kunna köra. Men om jag hade haft problem med alkoholen, hur smart är det då på en skala att bete sig som ett gäng högstadieungar och säga "sluta vara så förbannat tråkig/präktig/ordentlig, ta dig ett glas och bli som folk"?
Jag jämför hur det varit genom mitt liv och det du beskriver känner jag mera igen för yngre dag. Dvs ner till ungefär medelåldern. De senaste 10-15 åren har jag inte varit med om något tillfälle alls där någon uppmanats att dricka?

Möjligen kan det bero på umgänge? Vi hade en familj i vänkretsen där det snapsades och trugades men den som var pådrivande där har numera flyttat. Så det har upphört.

Jag kan inte påminna mig att ett nej tack inte respekterats. Så - det är nog olika i olika kretsar.
 
Är någon ens förvånad? Svenskar ska ju alltid dricka alkohol när de får chansen. Allt vin som folk häller i sig på helgen tex.

Vet inte om det är av vana eller att folk har så vansinnigt trist liv att de måste ta till alkohol för att stå ut.

Jag dricker ingen alkohol och har inte gjort på 24 år. Tycker det borde förbjudas.
 
Det sjuka tycker jag är att alkoholintag har blivit så "normaliserat" och "okej" att det är vi som inte dricker alls/dricker väldigt måttliga mängder är de som stämplas som udda och konstiga, och man ska nästan "omvända" oss för att vi ska "bli som folk". Jag vet inte hur många tillställningar på mitt jobb som anordnats de två åren jag hann jobba där innan pandemin, innan de fick sluta med sånt, där det är helt legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort.

Scenarion i exempel 1 har varit såna där alla har varit tvungna att delta, typ teambuilding-resa och det hetsades nästan värre än vad det gjorde i högstadiet om "ska du inte ta dig ett glas vin och bli som folk". Scenarion som exempel 2 är en julfest de envisas med att anordna varenda år. Den är så klart frivillig, och jag har aldrig gått, men de lägger den oftast typ en torsdag (alltså att det är en vardag dagen efter). Ni kan ju gissa själva hur många mer än jag som kom till jobbet den fredagen? Och hur pigga de var som faktiskt asade sig dit. Har hört rena skräckhistorier därifrån om personer som helt tappat det och börjat tafsa på kollegor och allt möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag insåg att årets julfest är samma dag som mina småkusiner, som jag står väldigt nära, fyller år, så att jag har ett giltigt skäl. För man får alltid höra att man är tråkig som inte går.

Man vet ju faktiskt aldrig varför en person väljer att inte dricka. Jag gör det inte för att jag inte gillar smaken, inte gillar fulla människor och inte tycker om att tappa kontrollen/inte kunna köra. Men om jag hade haft problem med alkoholen, hur smart är det då på en skala att bete sig som ett gäng högstadieungar och säga "sluta vara så förbannat tråkig/präktig/ordentlig, ta dig ett glas och bli som folk"?

Det upplever inte jag. På de tillställningar och resor som genomförts så är det kanske 50/50 av deltagarna som väljer något med alkohol eller helt utan alkohol. Ingen höjer ögonbrynet ens. På julfesterna bjuds det upp till två öl/vin, och sedan är det någon enstaka som köper en till eller en avec. På AW är det också 50/50 känns det som. Delvis kanske för att många behöver köra hem, men det är bara en liten del av förklaringen.

Kanske skulle en enkel policy om vad som är måttlig alkoholkonsumtion och därmed vad företaget bjuder på vid liknande tillställningar kunna styra eländet ni verkar ha?
 
Är någon ens förvånad? Svenskar ska ju alltid dricka alkohol när de får chansen. Allt vin som folk häller i sig på helgen tex.

Vet inte om det är av vana eller att folk har så vansinnigt trist liv att de måste ta till alkohol för att stå ut.

Jag dricker ingen alkohol och har inte gjort på 24 år. Tycker det borde förbjudas.
Har testats som du vet https://sv.wikipedia.org/wiki/Förbudstiden byggde upp USAs maffia.
 
Snittar nog på en flaska vin i veckan om man sprider ut det över året. Tycker det är helt okej.
Mitt ex drack i princip aldrig något annat än vatten, också helt okej.
Jösses.
 
Dricker nog 1-2 glas vin 4-5 dar i veckan, gärna nån god drink på helgen eller ja varför inte en tisdag. Är helt enkelt väldigt förtjust i smaken och det är min guldkant på vardagen. En del köper lösgodis, jag tar ett glas vin :D Berusad är jag väldigt sällan.
 
Det sjuka tycker jag är att alkoholintag har blivit så "normaliserat" och "okej" att det är vi som inte dricker alls/dricker väldigt måttliga mängder är de som stämplas som udda och konstiga, och man ska nästan "omvända" oss för att vi ska "bli som folk". Jag vet inte hur många tillställningar på mitt jobb som anordnats de två åren jag hann jobba där innan pandemin, innan de fick sluta med sånt, där det är helt legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort.

Scenarion i exempel 1 har varit såna där alla har varit tvungna att delta, typ teambuilding-resa och det hetsades nästan värre än vad det gjorde i högstadiet om "ska du inte ta dig ett glas vin och bli som folk". Scenarion som exempel 2 är en julfest de envisas med att anordna varenda år. Den är så klart frivillig, och jag har aldrig gått, men de lägger den oftast typ en torsdag (alltså att det är en vardag dagen efter). Ni kan ju gissa själva hur många mer än jag som kom till jobbet den fredagen? Och hur pigga de var som faktiskt asade sig dit. Har hört rena skräckhistorier därifrån om personer som helt tappat det och börjat tafsa på kollegor och allt möjligt. Jag har aldrig varit så tacksam som när jag insåg att årets julfest är samma dag som mina småkusiner, som jag står väldigt nära, fyller år, så att jag har ett giltigt skäl. För man får alltid höra att man är tråkig som inte går.

Man vet ju faktiskt aldrig varför en person väljer att inte dricka. Jag gör det inte för att jag inte gillar smaken, inte gillar fulla människor och inte tycker om att tappa kontrollen/inte kunna köra. Men om jag hade haft problem med alkoholen, hur smart är det då på en skala att bete sig som ett gäng högstadieungar och säga "sluta vara så förbannat tråkig/präktig/ordentlig, ta dig ett glas och bli som folk"?
Känner inte heller igen din bild, tycker det bara blir mer och mer ok att inte dricka alkohol. Det var år sedan jag såg nån berusad på jobbfest. Tidigare hade min arbetsgivare rätt generösa regler för vad man bjöd på/fick dricka. Nu ofta helt alkoholfritt eller motsvarande ett glas vin (man får inte heller köpa mer själv). Det trodde jag var den allmänna samhällstrenden, att arbetsgivare slutat subventionera fylla :) Hur som helst jätteskönt tycker jag som iofs inte har något emot att ta ett glas vin, men gillade inte heller att vara med mina kollegor när de blev för fulla, det blev alltid nån form av drama.
 
Är någon ens förvånad? Svenskar ska ju alltid dricka alkohol när de får chansen. Allt vin som folk häller i sig på helgen tex.

Vet inte om det är av vana eller att folk har så vansinnigt trist liv att de måste ta till alkohol för att stå ut.

Jag dricker ingen alkohol och har inte gjort på 24 år. Tycker det borde förbjudas.

Jag tycker man borde förbjuda vegansk mat, hundar och resor till Ryssland. För det har jag aldrig haft något intresse av.

Jag är nog inne på att livet skulle bli ganska trist om man inte fick uppleva de smaker som bjuds av olika typer av även alkoholhaltiga drycker ihop med den mat man lagar. Men jag förstår också att alla inte delar det intresset, utan har andra intressen.

Jag håller inte alls med om att alla alltid dricker alkohol när de får chansen (som nog är ungefär hela tiden med den fina frihet vi har).
 
Är någon ens förvånad? Svenskar ska ju alltid dricka alkohol när de får chansen. Allt vin som folk häller i sig på helgen tex.

Vet inte om det är av vana eller att folk har så vansinnigt trist liv att de måste ta till alkohol för att stå ut.

Jag dricker ingen alkohol och har inte gjort på 24 år. Tycker det borde förbjudas.
Oj, vilket tråkigt och dömande inlägg.
 
Jag tycker också att siffrorna i trådstarten låter väldigt höga, men slår man istället ut det på de 70-80% blir det inte fullt lika illa. Fortfarande högt, dock.

Personligen snittar jag nog på ungefär en flaska vin per vecka, allt sammanräknat. Jag njuter av en gin & tonic (4cl gin per drink) före middagen på fredagar och lördagar, och utöver detta ett glas vin till maten samma dagar. Sedan blir det ibland ett glas vin till onsdagsmiddagen också, bara för att jag kan, men mer än detta blir det i regel inte.

Jag älskar smaken av vin, älskar att köpa bra viner och njuter av hur det förhöjer smakupplevelsen av en god middag.
 
Jag dricker vin ihop med vänner, dricker sällan själv för att det är opraktiskt och ovärt att inte må topp dagen efter. (med det inte sagt att det inte händer)
Men, är jag ändå på systemet så kan jag lika gärna köpa ett flak/ några flaskor vin och någon starksprit. Men det blir stående ett tag och sällan något som blir uppdrucket under ett år.

Tycker inte det låter helt orimligt med en stor spritkonsumtion då.
Liknande när jag har bjudning av släkten så köps det mer än det går åt, då är det lät att titta på siffror som mycket, när det sedan glöms bort i ett skåp.
 
Vet inte om har blivit normaliserat är riktigt rätt här egentligen. Vi dricker ju nu oerhört mycket mindre nu än vi gjorde för hundra år sedan. Folk fick ju sin lön i sprit och små barn fick öl (ingen aning om alkoholhalten dock). Det finns ju en orsak till att Sverige har systembolaget om man säger så.

Så det går ju snarare åt andra hållet i allmänhet om jag förstått rätt, speciellt bland unga, men också i kommuner och stat och deras middagar har ju börjat få regler om alkohol. Så jag skulle säga att det dricks stadigt mindre hela tiden och folk tolererar alkohol i allt färre sammanhang.

Den andra grejen är ju att du tycker inte om att de som dricker alkohol dömer dig och vill få dig att dricka. Men du resonerar ju lite likadant. Du vill inte att det ska vara legitimt att bli 1) sådär lullig och fnittrig och tramsig som påverkade människor blir ganska snabbt och 2) till och med bli asplakat och inte komma ihåg vad de har gjort. Utan vill att det ska vara fel? och ge konsekvenser? typ sparkad eller liknande? för både 1 och 2?

Jag känner nog att det är orimligt såklart att pressa någon att dricka, oerhört dumt. Men jag vet inte om jag tycker det är ok att döma de kollegor som blir fnittriga så mycket heller. Vilja att det ska vara grund för disciplinära åtgärder av chefen? Varning?

Sedan verkar ju iofs det på de här festerna drickas oerhört mycket mer än någon fest jag varit på ens mellan 17 och 25 och och pressas mer för den delen. Det är jättekonstigt att det är ok att skippa jobbet dagen efter, dessutom i sådan omfattning att bara en kommer till arbetsplatsen nästa dag. Men ändå.
Så klart att de inte ska bli sparkade, det ena sker ju på fritiden och det har ju jobbet inte alls med att göra. Jag tycker bara det är tråkigt att man ska bli stämplad som världens tråkmåns för att man inte dricker alkohol.
 
Så klart att de inte ska bli sparkade, det ena sker ju på fritiden och det har ju jobbet inte alls med att göra. Jag tycker bara det är tråkigt att man ska bli stämplad som världens tråkmåns för att man inte dricker alkohol.
Om en person i chefsställning skulle pressa någon underställd att dricka, ens med en antydan, är det skäl till disciplinära åtgärder i det företag jag arbetar på. Det är ett brott mot policy även kollegor emellan, men där är det lite mer oklart vad konsekvenserna kan bli (men måste hanteras av närmaste chef enligt policy).
 
Om en person i chefsställning skulle pressa någon underställd att dricka, ens med en antydan, är det skäl till disciplinära åtgärder i det företag jag arbetar på. Det är ett brott mot policy även kollegor emellan, men där är det lite mer oklart vad konsekvenserna kan bli (men måste hanteras av närmaste chef enligt policy).
Alltså, det är inte min chef utan kollegor. Och jag insåg efter att jag skrev mitt inlägg att jag är färgad av att jag alltid blev kallad tråkig och präktapa i skolan för att jag inte drack alkohol. Minns en gång när vi gick i högstadiet när alla skrev sitt namn på ett A4 och sen skulle klasskamraterna skriva ett adjektiv om varje person. Från lärarens sida var det säkert tänkt som ett bra initiativ och man skulle bara skriva ”snälla” saker, men alla ord på mitt papper var ”präktig”, ”ordentlig”, ”skötsam” och sånt som jag visste att i lärarens ögon var det bra men i klasskamraternas var det fult och dåligt.

När då vuxna personer hetsar om att dricka så blir jag kanske mycket mer negativt påverkad än en annan person hade blivit. De två alternativen som finns är ju 1) gå dit och de kommer påpeka att jag inte dricker och tjata om det eller 2) stanna hemma och sen är det alltid nån som tjatar efteråt om varför jag inte kom och ”var inte så präktig jämnt” och ”man behöver ju ha kul ibland också”.

Men som sagt - jag är jättekänslig när andra säger saker som jag tolkar som att jag är tråkig och präktig. För att jag blivit retad för det hela högstadiet.
 
Dricker nog 1-2 glas vin 4-5 dar i veckan, gärna nån god drink på helgen eller ja varför inte en tisdag. Är helt enkelt väldigt förtjust i smaken och det är min guldkant på vardagen. En del köper lösgodis, jag tar ett glas vin :D Berusad är jag väldigt sällan.
Jag dricker ungefär som du fast byter ut drinken mot en god öl. PLUS lösgodis 😱😱😱
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 904
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 388
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 587
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp