Hur mycket dricker folk egentligen?

Jag tycker också att siffrorna i trådstarten låter väldigt höga, men slår man istället ut det på de 70-80% blir det inte fullt lika illa. Fortfarande högt, dock.

Personligen snittar jag nog på ungefär en flaska vin per vecka, allt sammanräknat. Jag njuter av en gin & tonic (4cl gin per drink) före middagen på fredagar och lördagar, och utöver detta ett glas vin till maten samma dagar. Sedan blir det ibland ett glas vin till onsdagsmiddagen också, bara för att jag kan, men mer än detta blir det i regel inte.

Jag älskar smaken av vin, älskar att köpa bra viner och njuter av hur det förhöjer smakupplevelsen av en god middag.
Jag tror ju att det är just sådär folk räknar när de räknar sitt snitt, det där normala vardagsdrickandet. Men i ett snitt på ett år ingår ju även de tillfällena då det blir mer, t.ex de där snapsarna på midsommar och kräftskivan, whiskyn på julafton, de extra ölen/vinglasen vid de sociala tillställningarna eller sommarsemestern då normalkonsumtionen ökar till att vara varje dag och kanske nåt extra glas vissa dagar.

Säger alltså inte att detta nödvändigtvis gäller dig, men generellt. Folk tar ju liksom upp sin vardagskonsumtion som snitt, och så är det ju sällan eftersom de flesta som dricker så också dricker lite mer vid speciella tillfällen, och då ökar ju snittet.
 
Alltså, det är inte min chef utan kollegor. Och jag insåg efter att jag skrev mitt inlägg att jag är färgad av att jag alltid blev kallad tråkig och präktapa i skolan för att jag inte drack alkohol. Minns en gång när vi gick i högstadiet när alla skrev sitt namn på ett A4 och sen skulle klasskamraterna skriva ett adjektiv om varje person. Från lärarens sida var det säkert tänkt som ett bra initiativ och man skulle bara skriva ”snälla” saker, men alla ord på mitt papper var ”präktig”, ”ordentlig”, ”skötsam” och sånt som jag visste att i lärarens ögon var det bra men i klasskamraternas var det fult och dåligt.

När då vuxna personer hetsar om att dricka så blir jag kanske mycket mer negativt påverkad än en annan person hade blivit. De två alternativen som finns är ju 1) gå dit och de kommer påpeka att jag inte dricker och tjata om det eller 2) stanna hemma och sen är det alltid nån som tjatar efteråt om varför jag inte kom och ”var inte så präktig jämnt” och ”man behöver ju ha kul ibland också”.

Men som sagt - jag är jättekänslig när andra säger saker som jag tolkar som att jag är tråkig och präktig. För att jag blivit retad för det hela högstadiet.

Var jobbar du? Jag tror inte jag har mött liknande attityd på säkert 15 år. Då var vi ett gäng yngre som jobbade i butik ihop, inte ens chefen var över 25. Det var vilda fester.
 
Jag har tänkt att mitt alkoholintag är ganska normalt. Dvs 1-2 glas vin ett par gånger i månaden, någon enstaka gång mer, samt mer under semester o.dyl, då kan det bli en cider 2-3 gånger i veckan.

Blev fundersam då mina föräldrar i halvt klagande ton påpekade för bekanta vid en bjudning, där jag satt med mitt vinglas, att ja Mumma, hon dricker ju nästan inte alls. Som om det skulle vara dåligt eller konstigt att man inte dricker sig full.

Jag har alltid tyckt att deras alkoholintag varit ganska stort, men då jag läser de här siffrorna så ligger de båda nog ungefär på medelkonsumtion. Och då tycker jag mig se att alkoholen påverkar deras liv ganska så negativt.
 
Var jobbar du? Jag tror inte jag har mött liknande attityd på säkert 15 år. Då var vi ett gäng yngre som jobbade i butik ihop, inte ens chefen var över 25. Det var vilda fester.
Det vill jag faktiskt inte skriva ut, för det är väldigt enkelt att få veta vem jag är om jag gör det. Det är ett medelstort kontorsjobb, så mycket kan jag säga. Jag är nog bland de yngsta på arbetsplatsen (32). Jag ska väl dock tillägga att på grund av pandemin har de inte kunnat arrangera såna här aktiviteter på nästan två år och många av de värsta har faktiskt slutat under den tiden.

De får självklart göra vad de vill, det angår inte mig. Jag väljer oftast att avstå sociala sammanhang efter arbetstid för att jag avskyr sociala sammanhang med påtvingade personer och för att jag har stallet. Men jag har också hört kommentarerna om ”varför följer hon aldrig med, hon har ju varken ungar eller man” och det är det jag har så svårt för.
 
Är någon ens förvånad? Svenskar ska ju alltid dricka alkohol när de får chansen. Allt vin som folk häller i sig på helgen tex.

Vet inte om det är av vana eller att folk har så vansinnigt trist liv att de måste ta till alkohol för att stå ut.

Jag dricker ingen alkohol och har inte gjort på 24 år. Tycker det borde förbjudas.

Haha, oj!
Rätt övertygad om att jag hade klarat mig finfint utan alkohol resten av mitt liv men tråkigare hade det absolut blivit. Destillat och framförallt öl är ett väldigt stort intresse för mig och något jag gärna lägger pengar och tid på. Intressen är väl just det, saker man ägnar sig åt för att göra livet roligare?

Rätt tråkig attityd faktiskt.
 
Jag tror ju att det är just sådär folk räknar när de räknar sitt snitt, det där normala vardagsdrickandet. Men i ett snitt på ett år ingår ju även de tillfällena då det blir mer, t.ex de där snapsarna på midsommar och kräftskivan, whiskyn på julafton, de extra ölen/vinglasen vid de sociala tillställningarna eller sommarsemestern då normalkonsumtionen ökar till att vara varje dag och kanske nåt extra glas vissa dagar.

Säger alltså inte att detta nödvändigtvis gäller dig, men generellt. Folk tar ju liksom upp sin vardagskonsumtion som snitt, och så är det ju sällan eftersom de flesta som dricker så också dricker lite mer vid speciella tillfällen, och då ökar ju snittet.
Är det verkligen så vanligt att folk dricker varje dag bara för att man har semester?
 
Är det verkligen så vanligt att folk dricker varje dag bara för att man har semester?
Absolut! Däremot behöver det ju inte vara mycket, men ett par glas skulle jag säga är extremt vanligt!

Bara vid grillmiddag tar väl ”de flesta” en öl eller två under grillningen, sen ett par till till middagen och eventuell ännu en senare på kvällen - det skulle jag påstå inte är ett dugg ovanlig sommarkonsumtion.

Vi har ju en ganska hård kultur med alkoholintag på helger, till skillnad från stor del av övriga Europa där det är vanligt med mer socialt ”efter jobbet-öl”, så när vi får helg flera veckor i sträck brukar ju det innebära just att man ”får” dricka varje dag för man är ledig. Dock tror jag många dricker lite mer under sommaren även då de jobbar, men då mer av stuket nåt enstaka glas på flera vardagar bara.

Speciellt om man kollar bland medelålders medelklass (framför allt med inga/äldre barn) och folk med mycket socialt umgänge, att umgås över öl/vin/drink under sommaren är ju inte ovanligt alls?
 
Absolut! Däremot behöver det ju inte vara mycket, men ett par glas skulle jag säga är extremt vanligt!

Bara vid grillmiddag tar väl ”de flesta” en öl eller två under grillningen, sen ett par till till middagen och eventuell ännu en senare på kvällen - det skulle jag påstå inte är ett dugg ovanlig sommarkonsumtion.

Vi har ju en ganska hård kultur med alkoholintag på helger, till skillnad från stor del av övriga Europa där det är vanligt med mer socialt ”efter jobbet-öl”, så när vi får helg flera veckor i sträck brukar ju det innebära just att man ”får” dricka varje dag för man är ledig. Dock tror jag många dricker lite mer under sommaren även då de jobbar, men då mer av stuket nåt enstaka glas på flera vardagar bara.

Speciellt om man kollar bland medelålders medelklass (framför allt med inga/äldre barn) och folk med mycket socialt umgänge, att umgås över öl/vin/drink under sommaren är ju inte ovanligt alls?
Nu är jag och sambon visserligen rätt måttliga i vår alkoholkonsumtion men vi lyckades knappt göra slut på en bib på fyra veckors och det blir ju ändå bara att det "går" att dricka alkohol ibland trots att man har semester. Det är ju massor man har låtit bli att göra när man jobbat som måste hinnas med :angel:
 
Det upplever inte jag. På de tillställningar och resor som genomförts så är det kanske 50/50 av deltagarna som väljer något med alkohol eller helt utan alkohol. Ingen höjer ögonbrynet ens. På julfesterna bjuds det upp till två öl/vin, och sedan är det någon enstaka som köper en till eller en avec. På AW är det också 50/50 känns det som. Delvis kanske för att många behöver köra hem, men det är bara en liten del av förklaringen.

Kanske skulle en enkel policy om vad som är måttlig alkoholkonsumtion och därmed vad företaget bjuder på vid liknande tillställningar kunna styra eländet ni verkar ha?
Så klart att de inte ska bli sparkade, det ena sker ju på fritiden och det har ju jobbet inte alls med att göra. Jag tycker bara det är tråkigt att man ska bli stämplad som världens tråkmåns för att man inte dricker alkohol.
Byt umgängeskrets! Så där var det i kretsar jag umgicks med när jag var 20 och de jag umgås med idag reagerar öht inte på vad nån annan har i glaset
 
Så klart att de inte ska bli sparkade, det ena sker ju på fritiden och det har ju jobbet inte alls med att göra. Jag tycker bara det är tråkigt att man ska bli stämplad som världens tråkmåns för att man inte dricker alkohol.
Absolut det kan jag hålla med om. Haken var att din text innehöll en åsikt om att du önskade att det inte borde vara ok att bli fnittrig av alkohol utan konsekvenser från arbetsgivaren :)
 
Jag tror ju att det är just sådär folk räknar när de räknar sitt snitt, det där normala vardagsdrickandet. Men i ett snitt på ett år ingår ju även de tillfällena då det blir mer, t.ex de där snapsarna på midsommar och kräftskivan, whiskyn på julafton, de extra ölen/vinglasen vid de sociala tillställningarna eller sommarsemestern då normalkonsumtionen ökar till att vara varje dag och kanske nåt extra glas vissa dagar.

Säger alltså inte att detta nödvändigtvis gäller dig, men generellt. Folk tar ju liksom upp sin vardagskonsumtion som snitt, och så är det ju sällan eftersom de flesta som dricker så också dricker lite mer vid speciella tillfällen, och då ökar ju snittet.
Ja, absolut är det så! Jag skrev först ett par meningar om det också, men det blev så långt att jag tog bort det igen. :p

För mig inträffar de där tillfällena då jag dricker "extra mycket" så pass sällan (gillar inte snaps eller öl, till exempel, så jul är för mig den högtid då jag dricker allra minst) att jag tänker att det jämnar ut sig eftersom jag samtidigt har veckor då jag inte dricker alls. Det kanske inte blir helt exakt utjämnande, så förmodligen ligger mitt snitt närmare 1,25 flaskor vin per vecka eller nått, men jag tänker att det kanske kan räknas som "ungefär en flaska vin per vecka" :angel:
 
Jag dricker vin ihop med vänner, dricker sällan själv för att det är opraktiskt och ovärt att inte må topp dagen efter. (med det inte sagt att det inte händer)
Men, är jag ändå på systemet så kan jag lika gärna köpa ett flak/ några flaskor vin och någon starksprit. Men det blir stående ett tag och sällan något som blir uppdrucket under ett år.

Tycker inte det låter helt orimligt med en stor spritkonsumtion då.
Liknande när jag har bjudning av släkten så köps det mer än det går åt, då är det lät att titta på siffror som mycket, när det sedan glöms bort i ett skåp.
Finns ju också folk som tex gillar whisky och har jättemånga flaskor. Men verkar inte ha druckit ur mer än någon enstaka av dem. Det vet man ju inte hur många av dem som kommer att stå kvar om 50 år och behöva ärvas och hälls ur :). Det är väl dessutom en ganska ny grej så våra nu 80+ har nog inte i lika stor omfattning spritskåp i den storleken att lämna bakom sig.
 
Det vill jag faktiskt inte skriva ut, för det är väldigt enkelt att få veta vem jag är om jag gör det. Det är ett medelstort kontorsjobb, så mycket kan jag säga. Jag är nog bland de yngsta på arbetsplatsen (32). Jag ska väl dock tillägga att på grund av pandemin har de inte kunnat arrangera såna här aktiviteter på nästan två år och många av de värsta har faktiskt slutat under den tiden.

De får självklart göra vad de vill, det angår inte mig. Jag väljer oftast att avstå sociala sammanhang efter arbetstid för att jag avskyr sociala sammanhang med påtvingade personer och för att jag har stallet. Men jag har också hört kommentarerna om ”varför följer hon aldrig med, hon har ju varken ungar eller man” och det är det jag har så svårt för.

Det blir lite blandade päron och äpplen, här. Är det alkoholen eller sociala sammanhang du har en aversion emot?
 
Alltså, det är inte min chef utan kollegor. Och jag insåg efter att jag skrev mitt inlägg att jag är färgad av att jag alltid blev kallad tråkig och präktapa i skolan för att jag inte drack alkohol. Minns en gång när vi gick i högstadiet när alla skrev sitt namn på ett A4 och sen skulle klasskamraterna skriva ett adjektiv om varje person. Från lärarens sida var det säkert tänkt som ett bra initiativ och man skulle bara skriva ”snälla” saker, men alla ord på mitt papper var ”präktig”, ”ordentlig”, ”skötsam” och sånt som jag visste att i lärarens ögon var det bra men i klasskamraternas var det fult och dåligt.

När då vuxna personer hetsar om att dricka så blir jag kanske mycket mer negativt påverkad än en annan person hade blivit. De två alternativen som finns är ju 1) gå dit och de kommer påpeka att jag inte dricker och tjata om det eller 2) stanna hemma och sen är det alltid nån som tjatar efteråt om varför jag inte kom och ”var inte så präktig jämnt” och ”man behöver ju ha kul ibland också”.

Men som sagt - jag är jättekänslig när andra säger saker som jag tolkar som att jag är tråkig och präktig. För att jag blivit retad för det hela högstadiet.
Så egentligen kanske de inte pressar utan någon tror att hen retas lite (men hade usel smak i ämne) och någon annan glömde, höll fram ett glas vin och sedan ojdå javisstja när du säger nej?

Men hur var det dagen efter jobbfesten, är det verkligen bara du som kommer och alla andra är hemma bakfulla och "sjuka" på torsdagen? Det verkar jättekonstigt, kunde de liksom gå själva ut ur lokalen?
 
Det är ju det där med att den som inte dricker, och inte har en bra ursäkt som chaufför, gravid eller tar medicin, på något sätt irriterar dom som dricker på en sammankomst. Som att en på något sätt kliar som ett myggbett. Upplever samma sak när jag inte äter kakor eller godsaker. Det ska tjatas o trugas. Verkar mest handla om att en vill ha "medbrottslingar".
 
Är det verkligen så vanligt att folk dricker varje dag bara för att man har semester?
Ja det tror jag väl ändå att det är ganska vanligt att det kan hända någon vecka? Inser att jag nog gör det. Dvs varje middag kan ju bli en middag där man är bjuden på maten och då dricker ett glas vin till. Eller säg att någon reser och äter på restaurang varje dag.
 
Det är ju det där med att den som inte dricker, och inte har en bra ursäkt som chaufför, gravid eller tar medicin, på något sätt irriterar dom som dricker på en sammankomst. Som att en på något sätt kliar som ett myggbett. Upplever samma sak när jag inte äter kakor eller godsaker. Det ska tjatas o trugas. Verkar mest handla om att en vill ha "medbrottslingar".
Jag undrar vad ni umgås med för människor när ni upplever både alkohol- och kakincidenter? Jag kan inte tänka mig in i nåt sammanhang där mitt umgänge skulle ha synpunkter på om jag tar en öl/kaka eller ej.. Brukar iofs inte göra sån stor sak av det hela utan bara ta för mig/beställa/äta/inte äta det jag vill. :) Man behöver ju inte berätta att man bestämt inte ska dricka/äta (nu säger jag inte att du gör det.. :))
 
Det är ju det där med att den som inte dricker, och inte har en bra ursäkt som chaufför, gravid eller tar medicin, på något sätt irriterar dom som dricker på en sammankomst. Som att en på något sätt kliar som ett myggbett. Upplever samma sak när jag inte äter kakor eller godsaker. Det ska tjatas o trugas. Verkar mest handla om att en vill ha "medbrottslingar".
Men vad har ni för umgänge, undrar jag? På mitt jobb är tre el fyra av arton helnykterister och det är aldrig ngn diskussion, mer intressant att se vad de får för alkoholfria alternativ nuförtiden när det finns annat än Pepsi liksom.

Själv är jag en sån som ofta väljer bort kaffebröd men aldrig att någon ifrågasätter det? Det jag får mest kommentarer om är att jag alltid äter så mycket mat...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 914
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 396
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Samhälle Hoppas att det inte redan fanns en fortsättningstråd som jag har missat :) ! Det här läste jag nyss på aftonbladet, och blev lite...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
100 595
Senast: EmmaBovary
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp