Hur mycket el drar ett gammalt torkskåp?

Bapelsin

Trådstartare
Vi bor i ett hus byggt -69. I vår tvättstuga finns ett torkskåp som fungerar exemplariskt men nu med elpriserna funderar jag på vad som blir billigast ur energi- och således också kostnadsperspektiv, torktumlaren eller torkskåpet? Vill helst inte använda torktumlaren (som är ungefär 10 år gammal) till annat än handdukar och lakan, tycker det sliter på kläderna.

Jag vet inte hur gammalt torkskåpet är. Fanns det torkskåp -69 när huset byggdes? Knappast att det är så gammalt? Var det på 80-talet det var poppis att sätta in torkskåp? Är det stor skillnad på energiåtgång på ett torkskåp från säg -80 -90 -00?
 
Saxade texten från min leverantörs blogg om just att räkna ut hur mycket prylarna drar

Står det inte någon förteckning på torkskåpet. typ klistermärke med teknisk information? Där kan du hitta hur många W det är på

1663239691594.png
 
Jag är otroligt dålig på siffror så du får ursäkta mig nu om jag framstår som dum, men hur får jag fram siffrorna för torkskåpet? Jag har ju ingen aning om effekt och liknande som behövs för att göra de olika uträkningarna?

Jag var egentligen mest ute efter vad ett torkskåp kan tänkas dra på ett ungefär. Behöver inga exakta siffror 😊
 
Om torkskåpet är äldre än torktumlaren hade jag kallt räknat med att det drar mer än tumlaren. Annars finns det elmätare du sätter mellan kontakten och eluttaget som mäter hur mycket el som förbrukas.

Det var ju smart, tyvärr är alla elkopplingar bakom och går inte att få fram 🤦‍♀️
 
Hur får jag fram effekten då? Finns ingen bruksanvisning eller lappar på själva torkskåpet. Det har väl försvunnit med tiden.
Bra fråga. kanske googlingsbart om man vet märke?

Enligt deras tabell, som är lite generell, och inte framtagen på endast moderna produkter så ser ungefärliga värden ut såhär
1663240058153.png



Om vi ponerar att ditt torkskåp modell äldre drar lite mer och du kör det 1 timme

torkskåp 2500 W * 1 timme = 2,5 kWh
Körtid 1 tim
Elpris 253 öre/kHw

2,5*253 = 632,5 öre

Det skulle då kosta 632,5 öre att köra torkskåpet 1 timme
 
Bra fråga. kanske googlingsbart om man vet märke?

Enligt deras tabell, som är lite generell, och inte framtagen på endast moderna produkter så ser ungefärliga värden ut såhär
Visa bifogad fil 100196


Om vi ponerar att ditt torkskåp modell äldre drar lite mer och du kör det 1 timme

torkskåp 2500 W * 1 timme = 2,5 kWh
Körtid 1 tim
Elpris 253 öre/kHw

2,5*253 = 632,5 öre

Det skulle då kosta 632,5 öre att köra torkskåpet 1 timme
Tack snälla!
Då drar torkskåpet alltså mer än torktumlaren. Dock torkar tvätten på en timme i torkskåpet men torktumlaren tar oftast uppemot tre timmar. Så det kanske ändå blir billigare att använda torkskåpet? 🤔
 
Kan det funka att ersätta torkskåpet med en avfuktare? De drar betydligt mindre men gör ändå att tvätten torkar relativt fort i ett litet utrymme.
Vår tvättstuga är tyvärr minimal så det finns ingen möjlighet att hänga någonting där inne. Alternativet är att ha tvätt hängandes i köket. Båda badrummen är också för små, det ena dessutom med snedtak. Detta med att torka tvätt var inte något man la mycket tanke på när man byggde det här huset :cautious:
 
Tack snälla!
Då drar torkskåpet alltså mer än torktumlaren. Dock torkar tvätten på en timme i torkskåpet men torktumlaren tar oftast uppemot tre timmar. Så det kanske ändå blir billigare att använda torkskåpet? 🤔
Min torktumlare `( ca 10 år gammal) torkar stort lass handdukar eller sängkläder på drygt 1 timme. Har du kollar så att inte något filter behöver rengöras
 
Skulle det fungera att torka tvätten i avstängt torkskåp med öppen dörr?

Torkskåpet kan mycket väl vara från när huset byggdes. I mitt ena hus finns ett fullt fungerande torkskåp från 1962. Där fungerar det utmärkt att torka i öppet, avstängt skåp.
 
Skulle det fungera att torka tvätten i avstängt torkskåp med öppen dörr?

Torkskåpet kan mycket väl vara från när huset byggdes. I mitt ena hus finns ett fullt fungerande torkskåp från 1962. Där fungerar det utmärkt att torka i öppet, avstängt skåp.
Tvättstugan är så otroligt liten så skulle man torka med öppen dörr skulle det behövas en riktigt bra avfuktare. Men frågan är om det skulle bli torrt? Vår tvättmaskin är ganska stor så en full tvätt får knappt plats i torkskåpet, därför viker jag också tvätten dubbel när jag hänger in den. Skulle kanske inte bli torrt utan att börja lukta sunkigt med bara en avfuktare?
 
Tvättstugan är alltså så liten att när man är där inne måste man stänga dörren om sig för att öht kunna öppna tvättmaskinen och torkskåpet samtidigt 🤷‍♀️
 
Finns det fler filter än luddfiltret? Herregud så obildad jag känner mig 😅
Beror lite på vad du har för maskin, men jag som har en kondenstumlare, har ytterligare ett filter. som liksom sitter längst ner till vänster bakom en lucka. Den behövas tas ur och sköljas av ordentligt, det är väl ett form av grovfilter där massor med ludd och hår brukar fastna. Tar alltid trädgårdslanden med hårt tryck för att få rent ordentligt

1663241298667.png
 
Vår tvättstuga är tyvärr minimal så det finns ingen möjlighet att hänga någonting där inne. Alternativet är att ha tvätt hängandes i köket. Båda badrummen är också för små, det ena dessutom med snedtak. Detta med att torka tvätt var inte något man la mycket tanke på när man byggde det här huset :cautious:
Förstår, är i liknande situation själv!
 
Beror lite på vad du har för maskin, men jag som har en kondenstumlare, har ytterligare ett filter. som liksom sitter längst ner till vänster bakom en lucka. Den behövas tas ur och sköljas av ordentligt, det är väl ett form av grovfilter där massor med ludd och hår brukar fastna. Tar alltid trädgårdslanden med hårt tryck för att få rent ordentligt

Visa bifogad fil 100199
3399D689-2C63-498B-BF41-409DB40F41A2.jpeg

Det måste vara detta? Visste inte att det fanns! Tack :bow:
 
Tvättstugan är så otroligt liten så skulle man torka med öppen dörr skulle det behövas en riktigt bra avfuktare. Men frågan är om det skulle bli torrt? Vår tvättmaskin är ganska stor så en full tvätt får knappt plats i torkskåpet, därför viker jag också tvätten dubbel när jag hänger in den. Skulle kanske inte bli torrt utan att börja lukta sunkigt med bara en avfuktare?
Tveksamt om det skulle fungera i så litet utrymme. Jag tror att en grundförutsättning i så fall är att tvättstugan står öppen den med.

Något utrymme för att sätta upp en stång och torka kläder hängande på galgar finns inte heller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp