Bukefalos 28 år!

hur mycket ensilage?

A

Amia

På stället där jag har praktiserat så började de ge hästarna ensiilage när jag var där och dte ensilgaet var väldigt torrt! När vi skulle ge de så gav jag ungefär 2-3 kilo per häst medans de gav 1 kg VARE SIG DET VAR TILL FÖL ELLER UNGHÄSTAR ELLER AVELSHINGSTAR!!! Jag fick inte ge de 2-3 kilo för de tyckte de var för mycket men jag gav de ju för lite!! Efter att jag sagt att en häst ska ha ungefär 1,2-1,5 kg per 100kg häöst så fick jag inte ge de ensilage nån mer gång!! Visst e det sjukt!? Nu kommer jag till frågan, gav jag de för mycket eller för lite och det kilo som de gav var väl för lite?
 
Jag fattar inte riktigt. Får hästarna 2-3(1 kg av de andra) kg /utfodringstillfälle eller på en dag?Hur mycket ensilage man ska ge beror på ts halten först och främst och sen får man räkna ut så det motsvarar samma mängd hö. Och som du skriver, rekomenderad giva HÖ är 1,5 kg/100 kg häst.
Om ensilaget är väldigt torrt (hög ts halt) som vi har på vårt, tex 74 % ts så motsvarar 1,1 kg av det ensilaget 1 kg hö. (man tar ts halten på hö och delar med ts halten på ensilaget)
 
om jag gav de så gav jag 2-3 kg/häst men om de gav nån annan dag så gav de 1kg för 2-3 var för mycket... när de hade sett att jag gav de så "mycket" så gick de och plockade ut ensilaget från de boxarna som hade för mycket!!! OCH DET FRÄCKASTE AV ALLT VAR ATT DE GICK RUNT OCH KOLLADE HUR MYE JAG HADED GETT TILL DE!!! Och dessa tjejerna var 20 år gammla och hade egna hästar!
 
Men herre gud, är du på ett ställe och praktiserar så kan du ju inte hitta på egna ideer hur som helst. Var hästarna ovana vid ensilage gör de helt rätt i att begränsa givan till att börja med.
Självklart kollar man vad praktikanterna gör, och framför allt hur.
Jag skulle bli mycket upprörd om jag hade nån praktikant här som inte gjorde som jag sagt åt dem.
 
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men det är väl en självklarhet att man inte själv går och hittar på hur mycket man tycker att andras hästar ska äta!?
Det kan mycket väl vara så att dessa hästar hade väl avvägda foderstater beräknade på värdet i ensilaget, och då är det jätteviktigt att de får den mängd som var avsedd!
 
men hon som äger stallet hade sagt att de skulle ha ungefär en bärkasse full men inte fick de de inrte för de sa att de var onödigt och då räckte inte ensilaget!!
 
Men det stora frågetecknet är hur många gånger per dag fodras hästarna, det är nämligen det totala intaget per dag man måste räkna på. För jag antar att hästarna äter lite mer än 1 kg hösilage per dag, eller ?
 
NEJ det e ju det jag försöker förklara men tror inte att ni märkt det!! de får ju bara grovfoder en gång/dag utan hingstarna som fåtr 2ggr/dag!
 
tycker det der lät lite.
min häst får 8 kg om dagen sammanlagt,och det är medels torrt.blött.han väger 550 kg ca.pluss minus.

jag tycker iallf det lät lite det du gav.
 
Hästarna får alltså 1 kg grovfoder per dag, går dom i någon hage med gräs eller dyl. Har dom halm eller annat att tugga på, hur ser hästarna ut i hullet.
 
ett kg hö per dag.. våra SHETTISAR får 3 kg HÖ varje dag,i hösilage får de kanske runt 5 kg totalt,då vårat hösilage är rätt torrt.Våra shettisar är jätte fina i hullet.de är inte tjcoak och inte magra.de där hästarna måste ju vara jätte magra om ett kg hö va ENDAST som "grovfoder" per dag!De måste ju vara rätt uppdragna i buken.
Men bara för att du anser att de fodrar fel,så kan du tyvärr inte ge dem mera,de kan bli som sagt allvarliga koncekvencer,min hopptränare hade köpt in en häst från holland,och fodrade den med 8 kg hö per dag och hästen fick kolik! Hon försötod inte varför,för hästen fick ju en vanlig foderstat..
Men det är så att man fodrar oftast med MAJS till hästar i holland,så detta sto som hon hade köpt in,fick totalt per dag runt 1-2 kg hö.så det va därför hästen fick kolik,hon fick för mycket hö som hon inte va van vid.Man ska aldrig ändra foderstat om det inte är ens egna häst.De här hästrana är tydligen inte vana vid grovfoder,de kunde faktiskt ha fått kolik!
Men jag förstår att du va upprörd över lite grovfoder men du kan inte göra så mycket mera än att fodra det de ska ha.
De fick iaf mat,så nånting bra va det iaf. :crazy:
 
hagarna e väldigt stora men det går ju ca 40-50 hästar i varje!! nu års e det inte mycklet att äta men då har de två halmbalar
 

Liknande trådar

Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 476
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 056
Senast: Karoliten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 280
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp