Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hur mycket extra MJ vid kallt väder

O

Opi

Har räknat en foderstat som i stort bara är underhållsbehovet då min häst är skadad och bara skrittas 45-60 min per dag. Han är dessutom lite fet och lättfödd.
Men sedan när det blir kallt och minusgrader hur mycket ökar underhållsbehovet då. Han har täcke ute men står stilla i en liten sjukhagen. Finns det ngn formel hur mycket man skall öka MJ i förhållande till utetemperaturen.

Ökning behöver inte göras om hästen står uppstallad del av dygnet, annars är det mest för lösdrift man bör beräkna.

A

armada

Det är väl beroende på temperaturen i stallet?
I det materialet jag har från ett foderkurs står att tillägg bör göras med upp till 10% vid temperaturer som understiger 10 minusgrader (om jag minns rätt).

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6460 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
2 030
Foder&Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
2 963
Foder&Strö Vi har några dagar varje år med kallare väder. Dvs runt 25-30 minusgrader. Rekommendationen är ju att öka hästens grovfoder, vilket jag...
Svar
4
· Visningar
890
Hundhälsa Viktor fick frukost vid 8.30 imorse. Han äter fort och har alltid gjort det. Nu har han flickvännen här och äter lite extra fort, så jag...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
19 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • Stänger av

Omröstningar