Hur mycket extra MJ vid kallt väder

O

Opi

Har räknat en foderstat som i stort bara är underhållsbehovet då min häst är skadad och bara skrittas 45-60 min per dag. Han är dessutom lite fet och lättfödd.
Men sedan när det blir kallt och minusgrader hur mycket ökar underhållsbehovet då. Han har täcke ute men står stilla i en liten sjukhagen. Finns det ngn formel hur mycket man skall öka MJ i förhållande till utetemperaturen.
 
Ökning behöver inte göras om hästen står uppstallad del av dygnet, annars är det mest för lösdrift man bör beräkna.
 
Det är väl beroende på temperaturen i stallet?
I det materialet jag har från ett foderkurs står att tillägg bör göras med upp till 10% vid temperaturer som understiger 10 minusgrader (om jag minns rätt).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
3 694
Senast: super
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 316
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Vi har några dagar varje år med kallare väder. Dvs runt 25-30 minusgrader. Rekommendationen är ju att öka hästens grovfoder, vilket jag...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: Habina
·
Foder & Strö För lite mer än ett år sedan.Fick för mig att jag skulle dela med mig av den.Jag är intresserad av foder och hästars beteende så jag...
Svar
6
· Visningar
1 199
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp