Hur mycket fäller samojeder?

Tititu

Trådstartare
Hur pass mycket hår fäller en samojed?
Från ett håll har jag hört att samojed knappast fäller hår alls men allt är relativt. Hur lite är "knappast något alls"? Som en golden? Som en pudel?
Orsaken till att samojeden står högst på önskelistan är den fäller så lite hår. Undrar om det argumentet är hållbart.
 
Det är en spets och som alla spetsar -speciellt polarspetsarna- fäller den ohemula mängder underull 2-3 ggr/år, om den har en rastypisk päls.

Vill man ha en ras som fäller lite hår, så går i princip alla spetsar bort.
Haha, det låter ju trovärdigt. Den eventuellt blivande hundägaren hade frågat en samojedägare samma fråga för flera år sedan och då fått svaret "inte så värst" och har sedan dess sagt att ska det vara hund så ska det vara samojed. 😝. Får du ännu medhåll av någon annan med samma erfarenhet så kanske han tänker om.
 
Här kommer medhåll. Det är som sagt en spets och har spetspäls. Våra grannars hade specifikt en samojed och det var verkligen ingen lek att tas med den pälsen i fällningstider - har man otur hamnar de i olag och sker oftare eller drar ut på tiden.

Jag har en mindre spets, en shiba, och det är inte Klokt vad hår som kan lossna utan att hunden blir näck! :D Mellan fällning tycker jag dock att det är en jättefin och lättskött päls som fäller och drar in betydligt mindre än till exempel golden eller labbe.
 
Hur pass mycket hår fäller en samojed?
Från ett håll har jag hört att samojed knappast fäller hår alls men allt är relativt. Hur lite är "knappast något alls"? Som en golden? Som en pudel?
Orsaken till att samojeden står högst på önskelistan är den fäller så lite hår. Undrar om det argumentet är hållbart.
Allt är relativt. Jag som har haft en hund med gråhundspäls tycker inte att min dsg fäller särskilt mycket men någon som aldrig hade haft hund tidigare hade tyckt att min dsg fäller något hemskt. Det finns grader såklart men tror man att en spetsras inte fäller så är man fel ute. De fäller. Mycket! Men, man behöver inga heltäckningsmattor, det fixar hunden på en eftermiddag :rofl:

En pudel fäller som regel väldigt lite. En golden betydligt mycket mer. En spetsras fäller mest. Sedan finns det individer med såklart och diverse sjukdomar kan ställa till det med. För min hund som är allergisk är det så. Han fäller mycket mer än vad en dsg vanligtvis gör.
 
Är det viktigt med minimal mängd hårande så är det bara att stryka allt vad spetsar heter från tankarna direkt. Du kan bygga minst en hel extra hund av mängden päls de släpper ifrån sig säsongsvis...
:nailbiting:
 
Jag har ju spets (chow chow) med samma typ av päls som en samojed. När pälsen fälls så kammar man lämpligen igenom pälsen dagligen, så att all lös päls hamnar i soppåsen direkt istället för på golvet. Det som ändå hamnar på golvet lägger sig som mjuka tussar som är lätta att dammsuga upp.
Jag har även mops och där kan vi prata om jobbig päls när den fäller!!! De korta håren sätter sig fast överallt. Rent pälsmässigt så föredrar jag definitivt chowen!
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Haft samojed och aldrig mer med den pälsen säger jag bara... :rofl: Hon flyttade hem till min mamma för cirka ett år sedan och vi har fortfarande kläder och sängkläder här hemma med samojedpäls på. Finns nog en del i bilen också, trots städning.
 
En pudel fäller som regel väldigt lite. En golden betydligt mycket mer. En spetsras fäller mest.

Nog fäller väl en golden mer än en spetsras?
Jag har inte haft just golden, men en tollartik. Hon fällde mycket året om. Karelarna i släkten har inte fällt på långt när lika mycket. Inte min väns blandras av spetsraser, bl.a. norsk älghund/svensk lapphund, heller. Dessa har dock varit hanar.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Nog fäller väl en golden mer än en spetsras?
Jag har inte haft just golden, men en tollartik. Hon fällde mycket året om. Karelarna i släkten har inte fällt på långt när lika mycket. Inte min väns blandras av spetsraser, bl.a. norsk älghund/svensk lapphund, heller. Dessa har dock varit hanar.

Okej, verkar som att en del spetsar fäller förfärligt att döma av flera svar i tråden 🤔. Jag trodde verkligen retrieverna var värre pälsfällare.
 
Nog fäller väl en golden mer än en spetsras?
Jag har inte haft just golden, men en tollartik. Hon fällde mycket året om. Karelarna i släkten har inte fällt på långt när lika mycket. Inte min väns blandras av spetsraser, bl.a. norsk älghund/svensk lapphund, heller. Dessa har dock varit hanar.
Om jag jämförde kompisens golden med min som hade spets i sig så låg hennes golden i lä. Min fixade verkligen en heltäckningsmatta på en eftermiddag. Det tog hennes golden iallafall tre-fyra dagar att göra detsamma :angel:
 
Nog fäller väl en golden mer än en spetsras?
Jag har inte haft just golden, men en tollartik. Hon fällde mycket året om. Karelarna i släkten har inte fällt på långt när lika mycket. Inte min väns blandras av spetsraser, bl.a. norsk älghund/svensk lapphund, heller. Dessa har dock varit hanar.
Det där med fällning är så relativt.
Min sambo och jag har ibland fått frågan om vår hund fäller.
"MASSOR" blir min sambos svar, lätt förfärad.
"nästan INGENTING" svarar jag, som tycker att en tuss hår vid daglig borstning (och mängder med hår i säng/på kläder och sådär såklart, men det är väl standard?) inte är nånting jämfört med förra vallhunden, där det gick att forma en ny hund av pälsen man drog loss vid varje borstning :D
 
Jag tyckte de fällde mycket, speciellt i januari när det var som kallast ute.... Pälsen förstörs väl lite om de måste bo inomhus i 20+. Mina 2 hade olika pälstyper, tikens var mjuk och len, hon var mestadels utomhus, men ville komma in på natten, så hon fällde rejält mitt i vintern. hanens päls var mer svintolik, men han fällde inte lika mycket, var mer inomhus då han ville vara nära mig.
 
Nog fäller väl en golden mer än en spetsras?
Jag har inte haft just golden, men en tollartik. Hon fällde mycket året om. Karelarna i släkten har inte fällt på långt när lika mycket. Inte min väns blandras av spetsraser, bl.a. norsk älghund/svensk lapphund, heller. Dessa har dock varit hanar.

Själva mängden hår i stort är säkert större hos spetsarna, men labbar och liknande fäller ju Hela Tiden, precis som en del korthåriga pälsar. Shiban är i princip fällningsfri mellan perioderna. Jag håller med dig.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 265
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 001
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 473
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp