Hur mycket fäller samojeder?

När en långhårig spetspäls fälls så blir det naturligtvis mycket päls som faller bort. Detta händer vanligen två gånger om året. Däremellan fäller inte en sådan hund (om den inte är sjuk på något sätt).
 
Jag antar att en samojed fäller såsom en eurasier gör. Typ 2 ggr per år så fäller den ur underullen men där emellan så fäller den inte alls. Så är det iallafall med mina eurasier. Det är mycket päls när de fäller men det ligger som hårtussar i hörnen och är inget som kilar in sig i huden som typ brorsans labbes päls gjorde. Han fällde dessutom typ jämt.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag antar att en samojed fäller såsom en eurasier gör. Typ 2 ggr per år så fäller den ur underullen men där emellan så fäller den inte alls. Så är det iallafall med mina eurasier. Det är mycket päls när de fäller men det ligger som hårtussar i hörnen och är inget som kilar in sig i huden som typ brorsans labbes päls gjorde. Han fällde dessutom typ jämt.
Asså så mysko, när jag skulle svara på tråden fanns inga svar alls, och nu ser jag att det ju fanns massor när jag skrev mitt svar, så då blev det ju helt tokigt. :angel:

Men som sagt. När det inte är fällningsdags hittar jag bara mitt eget hår överallt, och nu mera även kisses. Och som sagt brorsans labbe fällde ständigt. Jag äger inte ens en roller, men det gjorde brorsan..så min erfarenhet är verkligen inte att de fäller mest. Däremot är det såklart stor mängd under den tid de fäller, men man kammar/badar/fönar ju och då blir det inte så mycket inne tycker jag.
 
  • Gilla
Reactions: Sel

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag ska försöka fatta mig kort. Frugan och jag har planerat att skaffa hund under året och har landat i att jaktlabbe passar oss...
Svar
15
· Visningar
1 264
Senast: Lillo
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
1 991
Senast: DeCloe
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 435
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 122
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp