Hur mycket får en 17-åring tjäna utan att betala skatt?

Bapelsin

Trådstartare
Jag är inte så bra på Google som utbränd så jag vänder mig till er eftersom jag vet att Buke är som Google 2.0 fast bättre 😊

Mitt barn är 17 år och har en liten business som i korthet går ut på att hen köper udda föremål inom en snäv marknad och sedan säljer dem dyrare till samlare. Det är inget fuffens och hen använder PayPal för alla betalningar, och skickar till hela världen. Hen tjänar rätt bra på detta, runt 800kr/veckan och kommer alltså över den gräns för att betala skatt på 20.135kr, som gäller för myndiga personer.

Hen har ju av förklarliga skäl inget eget företag eller så, kan man ens ha det som 17-åring?
Min fråga är således om hen som 17-åring har samma gräns att förhålla sig till, och hur man isf går till väga för att betala in skatt?
För mig som förälder känns det viktigt att hen förstår vikten av att betala skatt och göra rätt för sig.
 
Jag skulle föreslå att ringa till SKV och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma och förklara hur man ska göra.

Har hen någon typ av bokföring över utgifter och inkomster? Ett konto för "firman" som är separat från vanliga fickpengarna? Värde i att lära sig även detta redan från början, oavsett om SKV har formellt krav eller ej.
 
När jag var tonåring och sommarjobbade så var det så att om man tjänade under en viss summa på hela året, tror det var typ 18 000 eller något liknande, så kunde arbetsgivaren fylla i nått slags intyg så att man slapp betala skatt? Men det är över tio år sen så det kan både ha ändrat summa eller till och med försvunnit. Vet heller inte om det är skillnad på att tonåringen i det här fallet driver egen ”verksamhet”, och inte har någon chef. Hade absolut ringt Skatteverket och kollat.
 
Jag är inte så bra på Google som utbränd så jag vänder mig till er eftersom jag vet att Buke är som Google 2.0 fast bättre 😊

Mitt barn är 17 år och har en liten business som i korthet går ut på att hen köper udda föremål inom en snäv marknad och sedan säljer dem dyrare till samlare. Det är inget fuffens och hen använder PayPal för alla betalningar, och skickar till hela världen. Hen tjänar rätt bra på detta, runt 800kr/veckan och kommer alltså över den gräns för att betala skatt på 20.135kr, som gäller för myndiga personer.

Hen har ju av förklarliga skäl inget eget företag eller så, kan man ens ha det som 17-åring?
Min fråga är således om hen som 17-åring har samma gräns att förhålla sig till, och hur man isf går till väga för att betala in skatt?
För mig som förälder känns det viktigt att hen förstår vikten av att betala skatt och göra rätt för sig.

Låter som inkomst av hobbyverksamhet eftersom det är varaktigt läs mer här


https://www.skatteverket.se/privat/...mera/hobby.4.58d555751259e4d661680003940.html
 
Jag skulle föreslå att ringa till SKV och fråga. De brukar vara väldigt hjälpsamma och förklara hur man ska göra.

Har hen någon typ av bokföring över utgifter och inkomster? Ett konto för "firman" som är separat från vanliga fickpengarna? Värde i att lära sig även detta redan från början, oavsett om SKV har formellt krav eller ej.

Ja, hen har ett paypal-konto som enbart används till dessa ”affärer”. Det är i hens namn men kopplat till mitt konto, vilket nu får mig att fundera på om detta på något sätt registreras på mig? Jag är nämligen sjukskriven. Får def. bli ett samtal till SKV imorgon.

Tack för ditt svar!
 
Ja, hen har ett paypal-konto som enbart används till dessa ”affärer”. Det är i hens namn men kopplat till mitt konto, vilket nu får mig att fundera på om detta på något sätt registreras på mig? Jag är nämligen sjukskriven. Får def. bli ett samtal till SKV imorgon.

Tack för ditt svar!

Det ska ni nog försöka arrangera annorlunda, så pengarna inte kommer in till dig.

Skatteverket är väldigt bra, så även jag rekommenderar ett samtal till dem.
 
Ringde Skatteverket idag men blev inte mycket klokare av det. Fick prata med tre olika handläggare från tre olika avdelningar men ingen visste riktigt. Tillslut blev jag hänvisad till Överförmyndarmyndigheten.

Spontant känner jag att min fråga inte borde vara så svår att svara på? Nåja, får väl försöka ringa Överförmyndigheten som jag ärligt talat inte ens vet vad det är 😅
 
Jag kan tänka mig att det är lite knepigt för SKV att bedöma på telefon, iaf utifrån infon här. Om verksamheten uppfyller kraven för näringsverksamhet kan det vara så att hen egentligen "borde" driva det som företag. Med allt vad det innebär.
Annars lär det nog vara hobbyverksamhet, som deklareras på T2-bilaga till deklarationen. För hobbyverksamhet behövs ingen regelrätt bokföring (och heller inget bokslut etc) men däremot har en anteckningsskyldighet: alla kvitton på inköp/utgifter ska sparas, en vanlig kassabok kan vara bra att ha. Oavsett vilket så ska vinst redovisas (deklareras) från första kronan när det gäller verksamhet, såvitt jag vet, men en får dra av kostnaderna från intäkterna (förutsatt att kvitton finns). Det finns ganska bra information om hobbyverksamhet på Skatteverkets hemsida!



Angående att tjäna pengar som mindreårig, generellt: jag började jobba (vitt) innan jag var myndig och då gällde samma grundavdrag oavsett ens ålder.
 
De vill nog att du ska ta kontakt med överförmyndare i kommunen eftersom man ska kunna ansöka om något som heter "samtycke till att driva rörelse". Det betyder ungefärligt att någon under 18 ges juridiska befogenheter att driva företag som om de vore myndiga.

UF och liknande hjälper som t.ex Ung Drive borde kunna hjälpa er en del också tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp