Bukefalos 28 år!

Hur mycket får en sån i sig?

A

Ardenner

Jag ska hämta hem ett litet shettisföl på annandagen, närmare bestämt 6 månader gammal. Nu undrar jag om det är någon som vet hur mycket hösilage dessa små kan tänkas peta i sig per dygn.
Hon kommer att ha fri tillgång dygnet runt och hösilaget har en TS-halt på 73 %. Tror ni hon kan äta ca 4 kg per dygn? Låter det rimligt?
Det vore bra, för i såna fall behöver jag inte lägga till nåt, för jag har så kanonbra hösilage i år!!! :banana:

Tacksam för svar!

Mvh / Linda

http://hem.passagen.se/ymerjulius
 
Har du ett väldigt bra hö med bra värden så räcker det med att bara ge hösilage.
Tror knappt att den lilla äter 4 kg på en ggr, men om ett par månader så lär den göra det.
 
mitt shettisföl på 7 mån får ca 3 kg hö varje dag. o sen får hon morötter morgon o kväll och sen lite kraftfoder på kvällen innehållande havre,lite krossad korn, kli, betfor, lucern, kalk, alger och mineraler o vitaminer. hon är i kanonform för sin ålder. av grovfodret får hon allt som allt ca en näve. har en shettis till 3 år snart, som får det andra. så därför svårt o säga exakt hur mycket av varje hon får.
lycka till med det lilla trollet! :)

mvh madde
 
Jag har nu fått hem min lilla flicka och hon verkar faktiskt äta ca 4 kg / dygn. Hon har ju fri tillgång hela dygnet, så hon har gott om tid på sig.... :D

Tack för hjälpen!

Mvh / Linda
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 273
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Har en mineralanalys som ser ut såhär per kg/ts: Ca = 3,6 P = 1,9 K = 8,7 MG = 1.5 Cu = 4 Fe = 54 Mn = 181 Zn = 36 Vilket ger...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: Indiana
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 391
Senast: mackan
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 234
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp