Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Status
Stängd för vidare inlägg.

break_a_leg

Trådstartare
Jag har sprungit runt och försökt handla julklappar idag...(Det var ju fler än jag som var ute i samma ärende kan jag säga :crazy: )

Vi har två barn i lägre skolåldern, och även om vi inte vräker på med jättedyra julklappar så kommer man ju upp i hutlösa summor om man slår ihop det. Dessutom så verkar det som om ju äldre barnen blir ju dyrare blir det...

Sätter ni ett maxtak eller köper ni vad ni har lust med?
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Våra barn har vi satt ett maxtak på 2500 kr per barn (4st). Vi satsar på bra grejor och köper hellre färre, men dyrare..
Men visst är det hutlöst vad allting kostar??
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

jag har ju inte barn själv, men kan prata för mina föräldrar :P

jag brukar få någon dyrare julklapp/födelsedagspresent, för några tusen, typ ny mobil, stereo, mp3, dator eller sånt. sen lite pengar typ 500-2000kr, och lite kläder och andra saker. är 16 år.

syrran som är 11 får väl också nåt lite dyrare, plus lite pengar och mer "småsaker"

tillsammans kommer vi nog upp i ganska höga summor :S
tur att man har så underbart snälla föräldrar :)
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Själva har vi inte satt något maxtak, men det blir ju säkerligen ett par tusen :crazy: per barn (2 st).
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Än så länge har vi bara ett barn och jag köper det jag har lust till! ;) Men hon är ju bara drygt två än så det blir några paket som hon tycker är roliga med leksaker, kritor och lite böcker, sen kommer jag/vi att köpa juniortäcke och lite påslakan till det oxå. Men det skulle hon ju få i vilket fall som helst men det passar bra med paket till jul.
Det enda som jag tycker är viktigt och intressant om man har flera barn är att det ska vara rättvisst mellan barnen pengamässigt. Även om barnen i en viss ålder räknar antalet paket så tycker jag personligen att det känns bättre om de har fått för ungefär samma summa. Jag minns ett år då min lillasyster som höll extrem koll på antalet paket blev tvärilsk och talade om att våra föräldrar älskade mig mera för jag hade faktiskt fått fem paket mer... Att hon istället hade fått det elpiano hon ville som kostade ganska mycket insåg hon inte riktigt...
Men min mamma har varit expert på göra många paket, strumpor schampon osv även om vi även har fått "riktiga" paket oxå, och dt har jag tagit efter...
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Har inte heller barn själv än, men svarar för mina föräldrar.
Vi är tre syskon, och alla får för en viss summa var. Jag tror att det är ca 1000:- per pers. Ingen får mer eller mindre än någon annan, och det är ungefär samma summa varje år.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Oj vad alla verkar köpa dyra saker?
Vi kanske lägger 500-1000:- max per barn. Om det är något de verkligen vill ha och det skulle vara lite dyrt så får de kanske det men flera tusen per barn?
Det har i alla fall inte vi råd med.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Vilken svår fråga.
Våra barn får så mycket grejjor att de nästan inte orkar att önska sig något till julklapp.
Så det brukar bli allt från några hundralappar till flera tusen, beroende på vad som är aktuellt för stunden.

I år så lyckades min sambo köpa en riktig Yamaha elorgel, en sådan där med en hel oktav i pedaler, till mellansonen.
Den kostade bara 500:- begagnad, men är ett alldeles riktigt instrument.
Till dottern så skall jag försöka att hitta en begagnad ponnysadel så att hon kan hoppa litet med Islänningarna.

Förra året så fick Dottern och jag belysning på ridbanan.
I år så kom stolpe 2 så att belysningen är helt färdig.
Det har inte kostat så mycket i pengar, men min sambo har grävt och kopplat el och rest lyktstolpar alldeles själv.
(Ja han har elbehörighet för det)
Hur värderar man en upplyst ridbana?

Jag tror att de dyra sakerna, de kommer annars mest på födelsedagarna.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Jösses :eek: jag kommer då aldrig ha råd med barn, det är ett som är säkert..

Fast nu när jag börjar fundera så låg det nog runt 1500-2500kr det man fick, är några år sen vi slutade (hrrm ;) ) med dyra klappar till oss barn, men på en familj med fler än tre barn blir det ju sjuka summor, för att inte tala om hur mycket dom kostar resten av året... :crazy:
Räcker alldeles utmärkt med syrrans ungar...

Mimmi- som tänker vara ego och lägga alla pengar på sig själv, och djuren några år till :)
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Mina föräldrar brukade köpa en "specialgrej" när vi var yngre (hamster, liten tv, stereo osv) och sen mest smågrejer. Nu är det bara smågrejer iom att pappa förlorat jobbet och mamma har slutat på ena, fast yngsta syrran är ju deras lilla "hjärtegull" så henne tål det att spenderas en massa på!
Själv har jag ju inga riktiga barn utan mina barn är djuren och de handlar jag åt för några 100 kr. Bara för det så får ena syrran ett billigt cd-fodral och andra får vänta till nyår med sin julklapp, farmor, mormor och låtsasmorfar får inte klappar i år :smirk:
Inte så lätt när man ska betala allt utom hyra, el, mat osv för studiebidraget!
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Ändå så tycker jag att vi är återhållsamma med julklappsköpandet, vi kommer inte upp i 2000 per barn varje år. Vissa bekanta till oss köper tv-apparater, PS2 och dylikt.....Vilka summor man kommer upp i då törs jag knappt tänka på :crazy:
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

vi brukar få 3000 per barn 3 st.. men det brukar landa på mera iaf.. ganska mkt merra.....
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Vi brukar sätta max 3000 kr per barn (har 5 st) men i år blir det "bara" kanske hälften för vi har lovat dem en resa till sommaren.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

jahepp det är bara att konstatera att alla andra är rikare än jag! :eek:
Jag är ju ensam och tjänar inte så bra, så jag är jättelycklig när jag lyckas lägga 1000 på julklapp till sonen, trots att 600 kr av det utgör en halvårsprenumeration som jag kan betala en gång i kvartalet, dvs en avbetalning.
Ingen annan får någon julklapp, det finns inga pengar över till det och vuxna kan väl faktiskt inse det faktumet...
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Att vara ensamstående är ju mkt svårare ekonomiskt än vad det är att vara gift/sambo. Jag skulle aldrig har råd med flera tusen om jag inte vore gift....

Jag tycker att tanken räknas mer än innehållet i paketen!!
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Som tur är har jag en unge som har samma inställning! :love:
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Vi satte ett tak på 1500:- per unge (11,12.5 resp 13.5 år gamla), men då är både jag och min sambo separerade och har barnen med andra, så de får julklappar på ytterligare ett ställe. Dessutom är mina barns mormor och morfar samt farmor och farfar skild så det det kommer julklappar från 4 håll. Deras morbror och farbror har inte egna barn, så de ger dem också julklappar + att min farmor är i livet och ger dem pengar. Så de får drivor med grejer och vi överskrider dessutom "taket" med ett par hundra i år....
Det är egentligen inte klokt! Dock försöker jag att handla sånt de behöver. I år blir det mycket hockeyskydd, som jag annars varit tvungen att köpa ändå.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Den här julen är sonens första och än sålänge är vi bara uppe i ca 500:- på "leksaksklapparna" han har dock fått ny bilstol för 3500:- samt en ny Mclarenvagn av oss nu i dagarna..så han får minsann vara NÖJD ;) Hans mamma är det iaf :o :rofl:

Gissar att hans mor/farföräldrar slår på stort då det är första barnbarnet (och barnbarnsbarnet för den delen) och egentligen enda BARNET i släkten för tillfället (resten över 16)
Han måste ju hinna leka med allt oxå :D

Hans klädkonto per månad är redan skyhögt och han har massor så vi har satsat på bra leksaker eftersom han är jätteaktiv med sådant. :)
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Jag har inte satt någon gräns i år, och det visade löna sig!
Min dotter är 2 och ett halvt, och det hon har fått är kläder,
Fisher-price magnet-tavla, Fisher-price "little people", En månelampa från Ikea, Brio tågbana bla. Kalaset stannade på under 2000 kr.
Det är jag helt nöjd med, och det kommer lillan oxå att vara.
 
Sv: Hur mycket får era barns julklappar kosta?

Vi har inte satt något tak utan jag har köpt en del saker allteftersom och slagit in. Man rycks liksom med i julstämningen och köper några klappar till :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 995
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 343
Senast: miumiu
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 397
Mat Jag vet, jag är fortfarande igång och försöka lära mig privatekonomi och framför allt matbudget. Jag försöker just nu skala ner det till...
19 20 21
Svar
419
· Visningar
28 434
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp