Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hur mycket foder?

H

hotstuff

har ett normalt hö (mer åt det dåliga hållet) ger även breed,betfor,havre och kalk till mitt föl.Ungefär hur mkt ska jag ge?

N

Nina83

Och det tror du vi kan säga bara sådär? :crazy: Utan hövärden eller någonting..? Det är inget jag vill chansa på iaf, det kan bli så fel.

Skriv ned alla hövärdena istället och uppgifter om fölet, så kan någon räkna exakt hur mkt den ska äta. :)

C

cilvia

Har du ett kanonhö, med bra värden, men det vet du ju inte om du inte har gjort någon analys, så kan ditt föl klara sig bara på höt/hösilaget.

Men mitt föl som äter förvisso ett grönt och hygieniskt bra hö, men med urdåliga värden äter ganska mycket kraftfoder, det är något som jag helst skulle vilja slippa, men för att få upp proteinintaget så är jag tvungen.

Han äter 2.5 kg krafft groov
0.9 kg krafft protein
1.5 kg krafft hackad strå
4-5 kg hö

Ett halvblodsföl blivande storlek ca 170 cm

M

Magdalena

Mitt föl äter i dagsläget "så mycket han orkar" av en blandning av havre, soja, kli, betfor, Krafft Protein och lusernhack. När han åker till lösdriften runt jul kommer han äta lite "uppfostringshavre" när de binds upp för visitering osv. Sån skillnad är det på det hö han äter idag och det silage han kommer äta senare.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6456 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Foder&Strö Jag är medryttare/fodervärd för en en connemara som är 9 år. Han är relativt bra musklad och går på lösdrift året om, just nu efter...
Svar
7
· Visningar
488
Foder&Strö Min 23 åringa storhäst är väldigt dålig i magen. Vi har testat olika saker för att få hennes mage i balans, de ända som funkade va när...
Svar
12
· Visningar
576
Foder&Strö Hej! Dethär med att slå vall...Jag läste nyss att den ska slås innan den går i blom. Vad händer om man gör det senare? Hur länge kan man...
Svar
3
· Visningar
282
Hästvård Någon som har erfarenhet av tillskott som sägs hjälpa till vid mildare luftvägsbesvär hos häst? Mitt sto har under de år jag känt henne...
Svar
17
· Visningar
536

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar