Hur mycket förstår hundar?

Problematisk

Trådstartare
Jag har haft en riktigt tuff dag och mår skit. Efter många om och men kom jag i säng.
Och sen har jag fått ovanligt mycket uppmärksamhet från hundarna. Den ena är ganska lyhörd och känslig skulle jag säga, mår man inte så bra så vill han gärna vara nära, mer än annars. Och han har varit vid min sida i princip hela kvällen på sitt vanliga lugna, milda vis.
Den andra är normalt sett inte alls så uppmärksam på hur hans tvåbeningar mår, han har viktigare saker att pyssla med ;) Men nu har även han varit nära, han har till och med varit upp i sängen två svängar och legat nära och gosat, något som ALDRIG händer kvällstid annars utan bara på morgonen när han vill ha morgongos :love:

Iallafall. Det jag helt enkelt undrar är, förmänskligar jag dem? Läser jag in ett annat beteende hos dem än vad som finns där? Eller kan hundar förstå så och vilja muntra upp/trösta/visa omtanke om man mår dåligt? Hur tänker egentligen en hund om sånt här?

Jag gosar och myser förstås tillbaka när de kommer nära, men det gör jag alltid så jag är inte extra gosvänlig eller så. Jag är nog tvärtom ovanligt jobbig att gosa med när jag borrar ner ansiktet i pälsen på dem och gråter :o:cautious:
Så jag kan inte komma på att jag ger dem något extra som de lärt sig koppla samman med att jag mår dåligt, men vad vet jag. Helt enkelt: varför gör de som de gör?
 
@Problematisk: Jag är övertygad om att djur fattar våra sinnesstämningar. Pappa dog när jag var i Norge och jobbade och när jag kom hem hoppade min katt Missia upp till mig i sängen och låg tryckt till min sida. Hon hade aldrig någonsin gjort det tidigare.

De känner av dynamiken i hemmet generellt, båda katterna förändrades först när mamma hamnade på hemmet och sedan när pappa dog några år senare. Den andra katten, Tassa, var pappas katt och när han inte fanns längre bestämde hon att särbon var hennes människa. Det var verkligen extremt tydligt.
 
Djur precis som människor förstår sinnesstämningar så visst förstår dina hundar att du är nedstämd och inte mår bra.

Det förstår jag :) Men tänker de att de vill "trösta" eller något, eller vad beror det på att de vill vara nära och så?
För att de förstår att man inte mår bra förstår jag, men agerar de utifrån det också?
 
Det förstår jag :) Men tänker de att de vill "trösta" eller något, eller vad beror det på att de vill vara nära och så?
För att de förstår att man inte mår bra förstår jag, men agerar de utifrån det också?
Det är nog inte så mycket tröst som att om en flockmedlem mår dåligt/är sjuk så vill de värma/tvätta den "skadade" och försöka få den att bli gladare/må bättre. :) En stark flock har glada och starka medlemmar. ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 670
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 423
Senast: Caps
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
924
Senast: annaovega
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 703

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp