Hur mycket går ni med era hundar?

Bapelsin

Trådstartare
Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu senast i tråden om bruksras/icke bruksras.

De flesta svaren handlar om hur ni aktiverar era hundar, och vad man måste vilja/kunna göra beroende på vilken ras man väljer. Spår, lydnad, nose work, rally, sök, osv. Och hur många timmar man måste lägga ner.

Men jag undrar, hur mycket är ni ute och går med era hundar? Där syftet inte är något annat än att just gå och vara ute, (och möjligen att bygga muskler och ”förbättra flåset”). I koppel eller utan. Där hundarna får strosa, lukta, springa.

För egen del får Nora en kort promenad på morgonen när barnen går till skolan. Typ 10 minuter, bara kissa och bajsa och sen in.
Vid 13-tiden går vi ut någonstans där hon kan vara lös. Oftast går vi till skogen och/eller kalhygget, då är vi ute 1-2 timmar oftast och hon är lös så gott som hela tiden.
Därefter blir det en koppelpromenad i området efter middagen, vid 18-tiden. Typ 20-40 minuter beroende på vädret.
När jag går och lägger mig öppnar jag ytterdörren och hon springer ut på gräsmattan och kissar sedan in igen.

Nu har jag en hund som är vääääldigt väderberoende. Regnar det mer än lite får man bära ut henne så då blir det såklart inte särskilt mycket av ovanstående.

Min hund är en staffordshire bullterrier, och hon är 10 månader.

Hur mycket är ni ute? Skriv gärna vad för hund/ar ni har också :)
 
Min förra hund var en gammal schäfer. Tio minuter på morgonen, tio på lunchen, 20-30 min efter maten och 10 på kvällen kanske. Men han var 13 år och sliten, så det tyckte han att räckte på slutet. :)
 
När jag jobbar natt så brukar jag ta en rastning när jag kommer hem vid 6, på typ 10-15 min. Vi är alla trötta och vill sova :D. När jag vaknar så går vi typ 1-2 timmar beroende på väder. Sedan så får dom gå en rastrunda innan jag åker till jobbet på kvällen. På helgerna brukar vi gå längre. Alternativt så byts då promenaderna ut mot bikejoring då. För kör vi bikejoring så orkar vi inte gå en massa med.

Jag har en BC som nästan alltid är lös och en Aussie som nästan alltid är kopplad.
 
3-6 km lång promenad lös i skogen 5-7 dagar i veckan. Sällan han går kopplad.
Där utöver är han lös på tomten när han vill i stort sätt. Mannen jobbar natt så sällan han är själv.
Broholmer, snart 2 år.
 
Vanliga dagar (alltså inte vilodagar) så går mina hundar 10-15 min morgonrastning, kort(!) lunchrastning, minst 1 1/2 timmes promenad (nu när det börjar bli ljusare ute så kan det lätt bli 2 timmar) och sedan en kvällsrastning på ca 15-20 min.

De får springa lösa i princip dagligen och jag försöker ta promenaderna i skog så mycket som möjligt. Vi har dock en bit till närmsta skog, så promenader på asfalt är oundvikliga. Av den anledningen är de inte heller lösa hela promenaderna, utan det blir på lämpliga ställen. Oftast är de lösa ungefär 30 min av promenadtiden, på helgerna är det lättare att hinna åka längre och då vara i miljöer där de kan vara lösa minst en timme av promenadtiden.

Under vilodagar så byts långpromenaden ut mot längre rastningsrunda på ca 15-20 min. Ibland blir det något mellanting på ca en timme. Jag försöker se till att de inte har mer än en vilodag i veckan. Blir det två vilodagar så försöker jag kompensera det genom att byta ut en långpromenad mot cykeltur eller annat som blir lite mer ansträngande än de vanliga promenaderna. Kan även tillägga att vi tar våra promenader i hyfsat lugnt tempo, det är inga powerwalks vi snackar om. En vän med hund ur rasgrupp 9 tycker dock att vi går "hur fort som helst" :p

Jag har två salukis, 4 och 8 år gamla.
 
Inte flera timmar iallafall.. När jag tränade mindre hund så gick jag mer långpromenader än vad jag gör nu när jag viker mycket tid till träning.
Mina hundar får en kortare rastning på morgonen beroende på i vilket skick jag är 10-20 minuter, sen en längre promenad på eftermiddagen 25-45 minuter och på kvällen ibland en kortare runda eller en till längre promenad beroende på vad mer man gjort..
Sen så blir det ju lösspring ute och i trädgården och ibland byts långrundan ut till en cykeltur. När det ljusare på kvällarna och varmare ute så blir det naturligt att det även blir mer promenader än det blir över vinterhalvåret.
Förutom rastningarna så såg förra veckan ut såhär för mig:

Måndag: träning heelwork
Tisdag: cykeltur + valpkurs med valp
Onsdag: lite trickträning + heelwork hemma
Torsdag: cykeltur + freestyle kurs
Fredag: agilityträning
Lördag: vallning
Söndag: vilodag

När det blir varmare kommer vi öka agilityträningen till två dagar i veckan, sen blir det ju tävlingssäsong också och vi kommer troligen tävla nästan varje helg med nån hund i nånting 😅.
Sen så brukar jag lägga in några minuters träning på mornarna också, det blir liksom att man tränar några minuter här och där som man inte räknar in i helheten.

Promenader i all ära men iallafall den vuxna corgin skulle aldrig vara nöjd utan sin mentala stimulans hur många timmar man än skulle motionera henne. Därför lägger jag mer vikt vid träning än promenader även om promenader såklart är en självklarhet som hundägare.
 
Går 3-6km lös varenda dag typ så Ammo springer väl minst det dubbla, sen går vi kissrundor på 10-30min.
Dagar jag jobbar går vi 15-30min promenad till/från hundvakten med. Från hundvakten som bor längst ifrån brukar han gå lös.

Försöker gå dryga milen ett par gånger i månaden med.
 
Promenader i all ära men iallafall den vuxna corgin skulle aldrig vara nöjd utan sin mentala stimulans hur många timmar man än skulle motionera henne. Därför lägger jag mer vikt vid träning än promenader även om promenader såklart är en självklarhet som hundägare.

Jag var bara nyfiken på promenaderna eftersom det står så mycket om träning i de andra trådarna, men lite om just promenader 😊
 
Jag läser om vad olika hundar kräver i olika trådar, ofta i sådana gällande vilken ras som skulle kunna passa en specifik person. Nu senast i tråden om bruksras/icke bruksras.

De flesta svaren handlar om hur ni aktiverar era hundar, och vad man måste vilja/kunna göra beroende på vilken ras man väljer. Spår, lydnad, nose work, rally, sök, osv. Och hur många timmar man måste lägga ner.

Men jag undrar, hur mycket är ni ute och går med era hundar? Där syftet inte är något annat än att just gå och vara ute, (och möjligen att bygga muskler och ”förbättra flåset”). I koppel eller utan. Där hundarna får strosa, lukta, springa.

För egen del får Nora en kort promenad på morgonen när barnen går till skolan. Typ 10 minuter, bara kissa och bajsa och sen in.
Vid 13-tiden går vi ut någonstans där hon kan vara lös. Oftast går vi till skogen och/eller kalhygget, då är vi ute 1-2 timmar oftast och hon är lös så gott som hela tiden.
Därefter blir det en koppelpromenad i området efter middagen, vid 18-tiden. Typ 20-40 minuter beroende på vädret.
När jag går och lägger mig öppnar jag ytterdörren och hon springer ut på gräsmattan och kissar sedan in igen.

Nu har jag en hund som är vääääldigt väderberoende. Regnar det mer än lite får man bära ut henne så då blir det såklart inte särskilt mycket av ovanstående.

Min hund är en staffordshire bullterrier, och hon är 10 månader.

Hur mycket är ni ute? Skriv gärna vad för hund/ar ni har också :)

Nästan aldrig att vi bara promenerar utan annat syfte, blir typ en gång i veckan kanske ,max, då går vi ofta långt i skogen på upptäcksfärd. Däremot är vi ute och gör någonting 1-12h per dag, vad beror på behov och årstid men allt möjligt som behövs göras på gården och i egna skogen och hon hänger med.

Alltid lös förutom på bilväg och när vi kör motorsåg.

BC 7 mån
När hon blir äldre blir det mer fysträning (skidor/cykel) men dagliga promenader utan syfte kommer vi aldrig ägna oss åt.
 
Jag har förvisso ingen alldeles egen hund, men passar mina föräldrars vid tillfälle så tar mig frihet att svara ändå ;)

Hunden får promenader 2-3 gånger om dagen + snabbrastning på kvällen. Morgon: 30-60min, lunch/eftermiddag: 30min - 2h. Beroende på föregående promenads längd får han ibland ännu en promenad kvällstid på 30-60min. Och kvällsrastning i trädgården.

Han går alltid lös. Jag brukar få hålla honom sysselsatt med träning och andra aktiviteter medan vi går, annars sysselsätter han sig själv (jagar vilt).

Han får ingen extra aktivitet utöver promenaderna.

Det är en engelsk cockerspaniel, ca 1 år.
 
Vanliga dagar (alltså inte vilodagar) så går mina hundar 10-15 min morgonrastning, kort(!) lunchrastning, minst 1 1/2 timmes promenad (nu när det börjar bli ljusare ute så kan det lätt bli 2 timmar) och sedan en kvällsrastning på ca 15-20 min.

De får springa lösa i princip dagligen och jag försöker ta promenaderna i skog så mycket som möjligt. Vi har dock en bit till närmsta skog, så promenader på asfalt är oundvikliga. Av den anledningen är de inte heller lösa hela promenaderna, utan det blir på lämpliga ställen. Oftast är de lösa ungefär 30 min av promenadtiden, på helgerna är det lättare att hinna åka längre och då vara i miljöer där de kan vara lösa minst en timme av promenadtiden.

Under vilodagar så byts långpromenaden ut mot längre rastningsrunda på ca 15-20 min. Ibland blir det något mellanting på ca en timme. Jag försöker se till att de inte har mer än en vilodag i veckan. Blir det två vilodagar så försöker jag kompensera det genom att byta ut en långpromenad mot cykeltur eller annat som blir lite mer ansträngande än de vanliga promenaderna. Kan även tillägga att vi tar våra promenader i hyfsat lugnt tempo, det är inga powerwalks vi snackar om. En vän med hund ur rasgrupp 9 tycker dock att vi går "hur fort som helst" :p

Jag har två salukis, 4 och 8 år gamla.
Vi har också en bit till skogen. Fem minuter asfalt och ungefär 15 minuter på hård fin grusväg. Grusvägen har fält på båda sidor så där kan hon också vara lös. Så otroligt tacksam att ha så mycket olika bra platser (fält, gärden, skog, kalhygge) att vara på utan att behöva åka bil :bow:
 
Det är väldigt olika. Jag jobbar oregelbundet så vi har inga rutiner alls.
Ena dagen får han ta en snabbkiss vid fyra på morgonen och nästa dag ligger vi i sängen till elva och sen allt däremellan.

Är det skapligt väder och jag har bra med tid går vi till och från stallet, är 3 km enkel väg.
Brukar gå en timme i ett svep de dagar jag hinner.
Hundvakten går lite lugna promenader med honom när jag jobbar.

Så allt mellan 20 minuter till två timmar per dag 😅
Han tycker själv att promenader är ett otyg. Vill helst åka bil överallt och bara gå ut och kissa på närmsta grässtrå.
En kompis sa häromdagen att han är ofrivilligt vältränad 😁

Pekingese, 12 år.
 
Det är väldigt olika. Jag jobbar oregelbundet så vi har inga rutiner alls.
Ena dagen får han ta en snabbkiss vid fyra på morgonen och nästa dag ligger vi i sängen till elva och sen allt däremellan.

Är det skapligt väder och jag har bra med tid går vi till och från stallet, är 3 km enkel väg.
Brukar gå en timme i ett svep de dagar jag hinner.
Hundvakten går lite lugna promenader med honom när jag jobbar.

Så allt mellan 20 minuter till två timmar per dag 😅
Han tycker själv att promenader är ett otyg. Vill helst åka bil överallt och bara gå ut och kissa på närmsta grässtrå.
En kompis sa häromdagen att han är ofrivilligt vältränad 😁

Pekingese, 12 år.

Visst är det skönt med en hund som är lika glad oavsett? Det är en av de saker jag är mest tacksam över hos Nora. Staffen har generellt en väldigt välfungerande av- och påknäpp :D
 
Jag har fyra sällskapshundar och går en långpromenad i princip varje dag på 7 km och uppåt och ibland blir det två längre promenader, oftast går vi i skogen.
Resten är bara korta rastningar.
 
Kort morgonpromenad för kiss och bajs. Runt lunch, minst en timma utomhus, ofta närmare 2. Blir oftast inte längre än 4-5 km men mycket lukt, undersökande, övningar på stockar och stenar osv. Alltid i koppel.
Kortare em-promenad, ca 1 km, gärna med 5 meterskoppel så hon kan sträcka ut lite mer.
Kvällskiss ca 500 m.

Ibland lite mer jämt uppdelat, säg 3+3 km på lunch och em-promenad.

8 månader gammal miniature american shepherd-tik som är under uppbyggnad efter skada. Hon får ännu inte leka med andra hundar eller springa lös men vi är nog där alldeles strax. :D Så, det kommer bli mer aktivitet och längre rundor med tiden.
 
Vi har också en bit till skogen. Fem minuter asfalt och ungefär 15 minuter på hård fin grusväg. Grusvägen har fält på båda sidor så där kan hon också vara lös. Så otroligt tacksam att ha så mycket olika bra platser (fält, gärden, skog, kalhygge) att vara på utan att behöva åka bil :bow:
Det låter lyxigt! Jag vill visserligen gå med mina 10-15 min innan de får springa. De är så explosiva och tokiga att det blir stor risk för skador om de inte är uppvärmda innan lösspring, meeen jag tar ju hellre den promenaden på grusvägar/skogsstigar än på asfalt :grin:
 
Det låter lyxigt! Jag vill visserligen gå med mina 10-15 min innan de får springa. De är så explosiva och tokiga att det blir stor risk för skador om de inte är uppvärmda innan lösspring, meeen jag tar ju hellre den promenaden på grusvägar/skogsstigar än på asfalt :grin:

Nu är ju min staffe troligtvis den enda staffen i världen som inte drar iväg i ett himla fnatt så fort kopplet åker av, så grusvägen blir en fin uppvärmning för skogen sen. Annars hade jag nog tänkt mer som du gör 😊
 
Promenerar istort sett aldrig med mina, de är lösa på gården eller jobbar. 3 dgr i veckan kör vi drag men det är allt just nu. 2 BC, 4 och 8 år gamla.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
661
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 524
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 859
Senast: hundtant
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
964
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp