Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

kenttjej

Trådstartare
Och vad gör ni när ni gosar? Jag o Ebbot, min kanin, hade en så otroligt mysig gosestund igår kväll. Jag satt o smekte honom på huvet, från nosen bak till öronen, o han tycker det är så mysigt! Han bara sitter helt still o myser med halvslutna ögon, tror han skulle kunna sitta hur länge som hellst. När jag slutade klappa honom en stund så började han slicka min hand i gengäld :love: Det bästa han vet är när man tar upp honom i famnen o smeker honom på huvet, då slickar han oxå på mig. Han påminner om en hund ibland.

Jag ville bara dela med mig av vår goa stund, för han är helt underbar min lilla kanin! När jag skaffade honom trodde jag inte att man skulle kunna få en så god kontakt med en kanin. Trodde att de skulle va skyggare och typ självständiga, ack så fel jag hade.

Så hur ofta och hur brukar ni gosa med era kaniner eller gnagare?
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Jag klappar om min kanin varje gång jag ska göra något i hennes bur, om jag sedan gosar med henne eller inte beror helt på henne. Oftast så vill hon inte, men när hon vill så kurrar hon ihop vid öppningen, och om man inte själv är snabb med att kupa sin hand över hennes huvud, så försöker hon själv placera handen där hon vill ha den - genom att buffa/trycka sig emot den.
Sedan är det bara att smeka toppen på hennes huvud och hennes kinder. Man får vara väldigt försiktig med att inte komma i kontakt med skägget - för då är man dödsdömd :angel:

Sådär kan man sitta en stund, hon halvsover och låter lite skumt emellanåt. När man slutar tar det en bra stund innan hon vaknar igen ;) Ibland gosar jag med henne när hon är ute med, men det är inte ofta man kommer till då - hon vill nog ta vara på sin frihet ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Iiiih! Vad gulligt :love: så brukar jag å mina kaniner okså göra, sitta och pyssla om och mysa tillsammans. Blir i princip alltid väckt av att Snuffan hoppar upp i sängen och ger mig en morgonpuss haha x).

Klappar på dem varje dag, man kan ju inte direkt ignorera en kanin som kommer springandes över parketten och tigger uppmärksamhet eller hur? ;)

Jättekul att höra att ni trivs tillsamamns du och kaninisen, det var väl du som startade en tråd där du frågade om kastrering förresten? :D
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Brukar klappa på alla djuren vid utfodring.
Men även lite under dagen.
Oftast går jag ut när kaninerna sitter i sina hagar och kliver in hos varje en liten stund.
Hamstrarna brukar få komma upp när dem själva vill.
Honan klättrar upp längs min arm när jag sätter ner den. :)
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Har daglig kontakt med min kanin men kanske inte alltid så långa stunder, men man tittar ju till den oräkneliga många gånger under dagen, byter vatten och utfodrar. Sen en gång i veckan ungefär kollar jag klor, borstar och gosar lite extra samtidigt. Ibland ligger han i famnen framför tv:n, och ibland ligger han på golvet och sover med hunden medans jag lagar mat och kastar ner lite gott åt dem båda. Ibland får han agera klappdjur åt barn, och ibland har jag med honom och tränar passitivitet med mina föräldrars valp - då kaninen älskar hundar ger det bra träning!

Han är väldigt snäll min kanin, bits inte eller så. Ibland är han otroligt gosig och ibland är han mer självständig och vill sitta ifred. När han vill något river han ilsket på dörren. Då är ofta maten slut:D Han går lös i lägenheten men är rädd för plastgolvet- håller sig därför på mattorna. Tur han är rumsren...
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Egentligen ville jag ha marsvin men jag kompromissade med sambon och det blev en guldhamster. Jag är väl inte helt nöjd med mitt val för den lilla rackaren är inte alls intresserad av att kela eller ha kontakt! Visst klättrar han upp på min arm, men bara för att komma ner i soffan och därefter försöka ta sig ner på golvet. :D Han är en liten Indiana Jones-hamster.

Mössen jag hade som yngre var mer personliga, de satt så förnöjt i en ficka eller i huvan på tröjan och "åkte med".

Men marsvin blir det när Fido blivit gammal och lämnat in. Han är iaf söt och rolig att titta på, speciellt när han far runt som en liten kanonkula på golvet i sin hamsterboll, studsar över trösklar och jagar både katt och hund. :D
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Ja det stämmer, det är nu 4-5 månader sen han blev kastrerad och mår jättebra. Är fortfarande lika pigg och aktiv men har blivit ännu gosigare o keligare! Har även slutat hoppa på mina ben o klänga sig fast :D vilket var anledningen till att vi kastrerade honom.

Vad härligt att alla ni som hittade hit till den här tråden har såna mysiga stunder med era små krabater! Det är ju så härligt att bara titta på dem när de håller på o stökar runt o hittar på bus. Jag blir nästan rädd ibland när jag tänker på hur fäst jag har blivit vid min lilla pälsboll, man vet ju att han inte kommer finnas kvar för alltid tyvärr...
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

:D Vad skönt!
Jo det är det som är så jobbigt, att de många gånger inte blir så gamla... men man får göra det mesta av det medans man har de små hjärtegullen hos sig :love:
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Jag hanterar och klappar mina kaniner dagligen, men kelar i princip inte med dem. De jag har nu är sociala och kommer gärna fram och hälsar, men sitter inte gärna still några längre stunder. En/ett par gånger i veckan blir det väl lite längre, sitter med de in knät och pussar och klappar lite och passar samtidigt på att kolla igenom hela kaninen (öron, ögon, tänder, klor, kön, päls...)

En tidigare kanin kunde jag sitta i knät med och klappa i evigheter. Eller låta honom somna på min mage.
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Försöker få till en stund i knät varje dag blir det för marsvinen, när det är mycket i skolan blir det inte alltid en sån lång stund men det blir iaf lite klappar och en översyn.

Hur gosiga de är varierar. Roland brukar lägga sig till rätta och verkar trivas rätt bra med det hela nästan alltid, Glenn är svårare att avgöra om han faktiskt tycker om det eller inte... :p
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Måste bara berätta om min kanin Sally! Hon är den gosigaste kaninen jag har haft! Och hon är även lite speciell på andra sätt..
Jag har just nu 4 vuxna kaniner (inklusive sally) och 5 kaninungar som ska flytta till nya hem i helgen är det tänkt.
Om jag håller på för mycket med kaninungarna säger hon till genom att väsnas i buren så mycket hon kan! hon brukar ställa sig på bakbenen och glida ner för gallret så att det låter -klipklopptrumtrim- när klorna slår i gallret :) sen gräver hon som en galning i botten på buren, alltså enda ner till träskivan. då måste man ju bara går fram till henne och sätta sig på huk bredvid buren! då kommer hon och puttar och gnussar på mig så att jag ska bärja klia henne bakom öronen eller smeka henne uppepå huvudet. Om jag har en tröja/jacka med stora ärmar sticker hon in huvudet där å slickar mig på handlederna :love: man förstår att hon gillar det eftersom hon slickas, puttar och knäpper med tänderna:D


/mimmi
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Min kanin går lös hemma så när jag är hemma på kvällarna och tittar på tv tex så är hon med mig i soffan.
Marsvinen blir klappade/gosade med dagligen, går också löst hemma (i köket). Ett par gången i veckan får de turas om att sitta med framför tvn de med.
 
Sv: Hur mycket gosar ni med era kaniner/gnagare?

Jag tar ut alla råttor varje dag jag är hemma. Jag ser på film, sitter vid datorn eller bara gosar. Ibland får de springa lösa. Men ett par timmar om dagen i snitt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Jenka
·
Däggdjur Bråkstakarna från v: Snuffan, Konohamaru och Tuss. Sitter nu med Tuss och Snuffan i sängen och myser :love: dessa två går lösa dygnet...
Svar
11
· Visningar
1 368
Senast: Scandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp