Hur mycket gräs till fångponny?

Kristall10

Trådstartare
Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12.
Nu efter sista veterinärbesöket så får vi börja rida igång henne samt låta henne gå i större hage.
Vi har en skogshage på ca 0,5 ha som de går i på vintern men då är det ju mycket snö. Det är i den vi gjort sjukhagen och den är ju nu väldigt upptrampad och bara jord/sand.
Eftersom ingen gått i övriga delen på skogshagen har det vuxit upp en del gräs främst i övre halvan, nedre halvan är mer som tallhed.
Vi har klippt med betesputsen och plöjt upp där vi kommer åt i delen där det är gräs. Ändå är det ju en del gräs efter kanterna och runt träden å så.
Vågar jag släppa ut henne där?
Hon har betat lite gräs på våra promenader men inte mer än att hon tjuvtagit någon tugga då och då.
Försökte få halvblodsstoet att beta av skogshagen men hon vägrar, det gräset är tydligen inte fint nog för henne 😆
Ponnyn däremot lär ju äta vartenda grässtrå hon ser.
Tänker att jag i så fall successivt utökar hagen och inte släpper henne direkt på hela.
Vår shettis som hade PPID och därmed lätt fick fång klarade sig jättebra varje sommar i skogshagen. Eftersom att hon gick och åt de lilla gräs som kom upp så blev det aldrig så mycket på en gång. Höll sig fin på två kg hö och det gräs som fanns.
Vad tror ni kloka?

Bilden visar hur det ser ut innan vi plöjt upp hagen. Ner till björkarna är det gräs, sedan tallhed. Men som synes är det en del träd så det går inte plöja upp exakt hela utan en del gräs blir ju kvar mellan träden och längst med kanterna.

67C13E3F-5947-444F-9949-1D96BE361C49.jpeg
 
Svårt att säga hur känslig er ponny är. Så lite gräs som möjligt första sommaren är väl det bästa. Det värsta går kanske att plocka väck för hand ?
 
Hade nog inte heller vågat släppa den på hela utan försökt ha hagen där det är jord/sand. Ska tilläggas för att hästar är experter på att häva i sig och kompensations äter helt enkelt. Vågar inte ens ha min stora varmblodsvallack som springer flera mil i veckan på bete.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
883
Senast: phie
·
Foder & Strö Vi fick snö för ett par veckor sedan som nu har regnat bort och kvar är bara blankis. En häst har sko med brodd men dom andra två är...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Kristall10
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·
Hästvård Snälla buke ni måste hjälpa mig. Vet inte vad jag ska göra längre, min pålle växer i bredd hela tiden trots att jag tycker jag gör allt...
Svar
4
· Visningar
1 288
Senast: terrific
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp