Hur mycket hänger ni "äldre" med i tekniken och medier?

Min mormor 75+ Har smartphone, Facebook och Instagram. Kommenterar glatt med emojis och surfar ungefär som jag. Farmor i samma ålder har knapptelefon och har ringt och frågat vad "det lilla brevet i hörnet på skärmen betyder". Väldigt olika huruvida man vill sätta sig in i tekniken och hålla sig uppdaterad eller om man klarar sig lika bra utan. Mina föräldrar är mer teknikintresserade än mig och håller sig uppdaterade till 100.
 
Vilken dom då? De jag känner till som behandlar den frågan säger, om jag inte minns helt fel, att landsting i sin roll som vårdgivare inte får begränsa vårdtagarnas möjlighet att betala med kontanter. Det är alltså inom en del av den offentligrättsliga sfären som möjligheten att betala med kontanter inte får begränsas. Är det ett civilrättsligt förhållande är lagen som ligger i grunden för allt det här, riksbankslagen, dispositiv och kan avtalas bort. Det står alltså bussbolag, affärer m.m. fritt att själva bestämma vilka betalmedel de accepterar.
Förvaltningsrätten mål nummer 2793-14
 
Vilken dom då? De jag känner till som behandlar den frågan säger, om jag inte minns helt fel, att landsting i sin roll som vårdgivare inte får begränsa vårdtagarnas möjlighet att betala med kontanter. Det är alltså inom en del av den offentligrättsliga sfären som möjligheten att betala med kontanter inte får begränsas. Är det ett civilrättsligt förhållande är lagen som ligger i grunden för allt det här, riksbankslagen, dispositiv och kan avtalas bort. Det står alltså bussbolag, affärer m.m. fritt att själva bestämma vilka betalmedel de accepterar.

Menar du att det Länstrafiken skulle vara annat än offentlig?
 
Hahaha, du är rolig du - "från 50 år och uppåt"...
Om du menar från 70 år och uppåt så är det mer förståeligt, men du vet att vi i 50-65-årsåldern uppfann dagens IT-teknik va?... och nu lär vi den yngre generationen att vidareutveckla den :angel:
Medelåldern börjar vid 25... den yngre medelåldern alltså.

Och man träder ur medelåldern uppåt vid 65. Då blir man "äldre" det vill säga gammal.

Så för en 20-åring är det väl inte konstigt att betrakta 50+:are som lite äldre?
 
Förvaltningsrätten mål nummer 2793-14

Menar du att det Länstrafiken skulle vara annat än offentlig?

Det var ju den som gick upp till HFD och jag har precis läst den. HFD konstaterar inledningsvis att som huvudregel ska kontanter accepteras som betalmedel, men att undantag finns (t.ex. att man kan avtala om hur betalning får ske även inom offentlig verksamhet om avtalsförhållandet är av civilrättslig karaktär, eller att det framgår av speciallagstiftning hur betalning ska ske). Sedan konsteras att när det gäller vårdavgifter inom landstingsdriven verksamhet så är det inte ett sådant civilrättsliknande förhållande där man kan frångå huvudregeln, samt att det inte är särskilt reglerat hur vårdavgifter ska betalas.

Domen gäller alltså specifikt vårdavgifter inom landstingsdriven verksamhet, inget annat. Domen kan således inte användas för att dra slutsatsen att man inte får avtala om hur betalning ska ske i landstingsdriven kollektivtrafik, även om den är att betrakta som offentligt reglerad verksamhet. Jag skulle kunna sätta rätt mycket på att det är just ett sånt förhållande som HFD avser med "civilrättsliknande förhållande på ett offentligrättsligt reglerat område".
 
Bank-id, smartphone, Internetbank, dator, iPad, swisch, Skype, internethandel ... you namne it. Jag har allt en modern tant och tillika yrkeskvinna behöver för att klara jobb och privatliv.
Däremot är jag inte så väldans intresserad av att fläka ut mitt privatliv på diverse sociala medier och tror att andra har mer intressanta saker att förundras över än vad jag tycker och äter ....Har inte heller tid att glo på Netflix eller slösurfa ....Buke är det enda forum där jag hänger lite ibland.
 
Bank-id, smartphone, Internetbank, dator, iPad, swisch, Skype, internethandel ... you namne it. Jag har allt en modern tant och tillika yrkeskvinna behöver för att klara jobb och privatliv.
Däremot är jag inte så väldans intresserad av att fläka ut mitt privatliv på diverse sociala medier och tror att andra har mer intressanta saker att förundras över än vad jag tycker och äter ....Har inte heller tid att glo på Netflix eller slösurfa ....Buke är det enda forum där jag hänger lite ibland.

Jag har väl ungefär hälften av det där, men skulle inte kunna vara utan Facebook. Inte för att "fläka ut mitt privatliv" utan för diverse grupper jag är med i. Dels olika intresse- och nyhetsgrupper, men framför allt de grupper som hör ihop med mitt "hundliv". Allt från SBK centralt till min träningsgrupp. Mejl hade inte varit så enkelt.
 
Att du som första exempel på din mammas ”hopplöshet” nämner Aftonbladets webb säger väl det mesta. Att inte använda Aftonbladets webb visar snarare på sunda värderingar och synnerligen gott omdöme. ;) Ledsen men kunde inte låta bli..

Om man varit civilingenjör inom datateknik i 20 år är man väl medveten om att ”tekniken” inte är Facebook och mms och tycker antagligen att sin unga dotters bild av ”tekniken” är smått gullig.

Dom flesta ”äldre” använde internet innan du var född. De knappade DOS 30 år innan din telefon startar sig själv genom att känna av ditt fingeravtryck. Att du hanterar det senare för att sedan titta på Aftonbladet-tv och surfa på Facebook säger väldigt lite om hur teknikkunnig du är ;)
 
De flesta äldre i min närhet är mer teknikkunniga än jag själv. Jag får be om hjälp med allt och får gråtutbrott varje gång jag byter mobil och allt inte fungerar direkt.
Skaffade kivra i veckan efter stora protester.

Har inget internet och äger ingen dator. Använder fb för jobbet och hålla koll på hästrelaterade evenemang. Instagram är min favorit, snap gör mig mest på dåligt humör 😂
 
Jag är mindre förvånad av "gamlingar" som inte "hänger med" i tekniken. Mer förvånad är jag över att så många på de arbetsplatser jag varit på verkar vara datoranalfabeter på det mest grundläggande som behövs för att utföra ett jobb.
Senast i fredags fick jag visa en hur man loggade in på sitt mail (office) och hur hen kunde skicka ett massmail. Hen hade alltså över hundra olästa mail, och brukar ofta köra med "Oj jag har inte hunnit titta på det där mailet än, men vad handlade det om?". Jag har tänkt att hen kanske tycker det är tråkigt att sitta vid datorn hela dagarna och kanske faktiskt missar mail om de skickas under dagen men nu kröp det alltså fram att hen inte har en enda susning om hur man ens loggar in.
Jag som täcker upp för hen om det krisar för att hen "inte hunnit" gjort något när det kommer andra och undrar varför ditt och datt inte gjorts. Det är alltså inte att hen inte hunnit utan att hen inte ens läser mail där folk ber om att få saker gjorda.
 
Senast ändrad:
Att du som första exempel på din mammas ”hopplöshet” nämner Aftonbladets webb säger väl det mesta. Att inte använda Aftonbladets webb visar snarare på sunda värderingar och synnerligen gott omdöme. ;) Ledsen men kunde inte låta bli..

Om man varit civilingenjör inom datateknik i 20 år är man väl medveten om att ”tekniken” inte är Facebook och mms och tycker antagligen att sin unga dotters bild av ”tekniken” är smått gullig.

Dom flesta ”äldre” använde internet innan du var född. De knappade DOS 30 år innan din telefon startar sig själv genom att känna av ditt fingeravtryck. Att du hanterar det senare för att sedan titta på Aftonbladet-tv och surfa på Facebook säger väldigt lite om hur teknikkunnig du är ;)
:up:
Jag har precis trillat över gränsen och är 50+ med några veckors marginal. :p
Jag använder den teknik som finns obehindrat. Faktum är att jag lärde mig grunderna Basic programmering (om jag inte minns galet så hette programmeringsspråket Basic) redan när jag gick på gymnasiet (naturvetenskaplig linje), som jag avslutade 1987... Hur gammal var du då @Dressyrtjejen_97 ;)?
 
Jag började innan Basic fanns, det var Winchesterdrives, hålremsor, hålkort mm. och modefärgen på skärmarna var antingen grön text eller amberfärgad. :D Sen icke att förglömma magnetband med allt vad det innebar av trassel när det sket sig. :arghh:

Jag har hållit på så länge att jag ser faran i att digitalisera allt och skrota papperskopiorna helt för den dan proppen gått stannar verksamheten helt i så fall och då är vi snabbt tillbaks till tidigt 50-tal. :o
 
Djupare kunskaper om den bakomliggande teknik som driver dagens smartphones, streamingtjänster, betallösningar mm tror jag är helt redundant för folk i allmänhet oavsett ålder. När jag gick i gymnasiet på 80-talet skulle alla lära sig programmera, idag har jag svårt att se att programmeringskunskap över rejält basal nivå skulle vara relevant för andra än det relativa fåtal som arbetar konkret med just det. Så jag tror att man behöver skilja mellan teknikkunskap på utvecklingsnivå och teknikkunskap på användarnivå.

När jag ser mig omkring bland släkt, vänner och bekanta så ser jag, liksom TS, stora skillnader i förhållningssätt och användning av "modern teknik" - men jag ser rätt liten korrelation med just ålder. Teknikanvändningen har blivit mindre och mindre åldersbunden och mer en fråga om vad man arbetat med, vad man intresserar sig för, hur nyfiken man är mm. Jag känner 80+ som använder streamingtjänster, internetbank, bokar bilbesiktning på nätet mm, och jag känner 25-åringar som är betydligt mer distanserade även om de är ganska få.

Men oavsett ålder så ser jag att de mer distanserade i någon mån hamnar i utanförskap. En stor del av samhällsdebatten sker i olika former av digitala kanaler, det gör även den rena nyhetsförmedlingen. För att överhuvudtaget se på gammal linjär-tv krävs ett hyfsat öppet sinne för t ex menybaserade grafiska användargränssnitt. För att ringa (motsvarande) och prata med vänner krävs förståelse för skillnader mellan analogt kopparnät och IP-telefoni, det krävs aktiva val av operatörer etc. Kontakter med vård och myndigheter kanaliseras mot webformulär och chat, och så vidare. För den pensionär som tillbringat yrkeslivet i någon teknikintensiv verksamhet verkar det, föga förvånande, vara lättare att fortsätta ta till sig ny teknologi medan den som haft mindre kontakt med teknik har svårare. Det skulle, spekulerar jag, kunna innebära att teknikanvändning (och därmed, enligt min iakttagelse, teknikbaserat utanförskap) "på äldre dagar" i någon mån både kan vara en klassfråga och en genusfråga.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 894
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp