Hur mycket hänger ni "äldre" med i tekniken och medier?

Men inte måste man väl vara med i sociala medier för att ”hänga med”?
Jag har noll intresse av allt detta Facebook, Snapchat, twitch, instagram, twitter (ok jag kikar på uppdateringar där för ett av mina spel) och allt vad det nu är. Buke är det enda stället jag pratar med folk förutom IRL. Och jag är inte 50+ på ett bra tag.
 
Men inte måste man väl vara med i sociala medier för att ”hänga med”?
Jag har noll intresse av allt detta Facebook, Snapchat, twitch, instagram, twitter (ok jag kikar på uppdateringar där för ett av mina spel) och allt vad det nu är. Buke är det enda stället jag pratar med folk förutom IRL. Och jag är inte 50+ på ett bra tag.

Både ja och nej, skulle jag säga. Eftersom både nyheter och debatter flyttar ut på sociala medier så är det i en viss utsträckning en demokratifråga. Politiker kommunicerar via twitter, instagram och facebook, debatter förs, osv. Det gör att demokratin som vi känner den är i förändring - på både gott och ont. Samtidigt som det ger människor att mer direkt kommunicera med politikerna och vice versa så ger det större utrymme för, hot och otillbörlig påverkan på demokratin.

En annan aspekt är risken för utestängning och isolering. Möten, träffar, m.m. bestäms och annonseras på sociala medier. Det kan vara allt från föreningar till sammankomster med vänner eller arbetskamrater.

Nu tänker jag att vi inte riktigt är där än. Det finns tillräckligt många som inte använder sociala medier och traditionella kanaler för kommunikation finns ju fortfarande tillgängliga. Men i viss utsträckning tror jag att det med sociala medier är som med mobil vs. hemtelefon där nog många resonerade i termer av att ”jag behöver inte mobil - utan vill någon nå mig så kan de göra det när jag är hemma”. Eller som en tidigare kollega resonerade om mejl. ”Jag använder inte e-post”. Vill studenter mig något så kan de ta det på föreläsningarna, knacka på under mottagningstiden eller skicka ett brev.”.

Livet, liksom tekniken, liksom demokrativägarna och kommunikationsvägarna, förändras vare sig man vill det eller inte. Det är därför ganska vanskligt att välja att stå utanför.
 
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?

Alltså min styvfarmor är en bit över 80 år och använder dagligen facebook och aftonbladet. Hon får problem när Ipaden gjort en uppdatering men annars klarar hon sig ganska bra.

Mannens mormor (snart 80) använder facebook och instagram. Hon skypar även med våra barn på sin padda.

Svärföräldrarna (57 resp 63 år) använder facebook och instagram. Har inga problem att messa eller kolla på youtue i mobilen heller. Handlar mkt online. Fixar sin musik (hobbymusiker) via datorn osv Har netflix

Min mor (57) kör facebook, instagram, swish, nyhetsappar mm

Min pappa (58) har facebook, bankid, handlar aktier online mm. Har netflix
 
Min mormor som dog förra året hade internetbank förövrigt och betalade alla sina räkningar där. Hon hade även en smartphone men hann inte riktigt lära sig den innan hon dog.
Insåg att det trillade bort lite. Hon hann bli 90 innan hon trillade av pinn, och var först av alla i familjen med internetbank. Inte för att hon var mest teknikintresserad - men hon var gammal banktjänsteman och gillade väl att hon kunde sköta allt själv ;)

(Hon hade även 2 eller 3 paraboler, för att kunna få in alla Italienska kanaler - drömmen för mig som barn innan vi själva skaffade parabol eftersom man kunde cartoon network etc hos mormor)
 
Alla äldre i min närhet är rätt uppdaterade när det gäller tekniken.

Min sambo däremot, han är hopplöst efter. Han har en Instagram till sitt företag och han har en Facebook han aldrig är inne på. Han har inte swish, han har inte BankId. Han fyllde i sina föräldradagar på ett papper och skicka till f-kassan med brev. Han har bankkort men han handlar med kontanter. Han har beställt från Amazon en gång men det blev fel så efter det vägrar han internetshoppning.
 
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?
Mina föräldrar är 70+, morsan utbildade sig till programmerare ca år 1980. Farsan har jobbat som chef och utbildare, men bytte bransch o blev egenföretagare de sista 25 åren i arbetslivet (slutade egentligen inte jobba förrän han var 72). Farsan köpte en ordbehandlare kring 1987 som jag gjorde ett skolarbete på; imponerade STORT på min lärare! 😁
De har båda Facebook, smartphones, internetbank osv. Men de kan ibland ondgöra sig lite över bekanta som inte har swish, FB o annat som de kunde ha gemensam kommunikation via.

Jag är 49, jobbar i kontorsjobb. Självlärd på ”datorer” främst via högskolestudierna på 90-talet då Mac skulle användas för att skriva pm, uppsatser mm.
Använder GIVETVIS appar av olika slag, handlar mkt på nätet, swishar, betalar räkningarna via bankapp, har FB o instagram där jag är skapligt aktiv. Kollegor i min ålder o ca 10 år uppåt ; dessa har ungefär samma vanor.

MEN från att ha varit ”lokal it-tekniker” i tidigare kollegors ögon på förra jobbet (ca 15 år äldre än mig) så har jag nu en kollega 20 år yngre där jag märker en helt annan nivå på kunskapen än min, speciellt gällande bl.a. excel o en del andra program.

Som kuriosa kan nämnas att jag har två FB-vänner som är över 85 år gamla; inte jätteaktiva, men skriver ibland kommentarer på andras statusar, delar sidor/inlägg mm.
 
Förresten så spelar morsan en hel del på nätet, mest ordspel, mahjong mm.

Pappa köper appar, laddar ner terrängkartor o använder teknik i hög grad för sitt intresse gällande vandring.

Båda shoppar på nätet, säkert i lika hög grad som vilken 25åring som helst.
 
Men inte måste man väl vara med i sociala medier för att ”hänga med”?
Jag har noll intresse av allt detta Facebook, Snapchat, twitch, instagram, twitter (ok jag kikar på uppdateringar där för ett av mina spel) och allt vad det nu är. Buke är det enda stället jag pratar med folk förutom IRL. Och jag är inte 50+ på ett bra tag.
Mina barns pappa är It-tekniker sen ca 20 år - han vägrar FB o andra sociala medier. Handlar både om ointresse, men mycket om att han har tvivel kring säkerhet o inte vill de ska ha ”koll” på honom.
 
Med "äldre" här menat säg 50+. Alltså typ medelålders och uppåt.

Är nyfiken: Hur väl hänger ni med i dagens teknik/medier/etc? Använder ni kanske t.om. något själva? Med teknik och medier menar jag allt ifrån att ha Bank-ID, och betala räkningar på nätet samt internetshoppa, men även använda nya medier och kanaler som de olika sociala medierna, streamingfilm/TV som HBO och Netflix. Har ni en smart telefon? Använder ni i sådana fall någon/några appar på den?

Anledningen till min nyfikenhet är en diskussion jag hade med mina föräldrar vid matbordet tidigare ikväll. De är i 60 års åldern, men i mitt tycke så hopplöst efter när det kommer till medier och teknik. Alltså seriöst. Inte bara för att "jag är ung och har koll", utan verkligen efter. Tycker jag iaf. Men folk i den åldern kanske inte är mer "moderna" än så?
Bara för att förklara deras kunskapsläge på området:

Mamma: Så efter att det är tragiskt. Upptäckte Aftonbladets Webb och SVT Play på datorn år 2016 - seriöst! Vilket förövrigt är det enda hon kan göra på datorn. Har inte Bank-ID, har ett bankomatkort, men använder det bara 1 gång/månad, för att sedan betala allting kontant. Har givetvis ingen smart telefon, och kan inte MMSa med sin gamla knapptelefon. Vet inte vad varken sociala medier eller streamingfilm/TV är. Har inget intresse av att ta reda på det heller.

Pappa: Inte fullt lika tragiskt verklighetsfrånvänd som mamma, men ändock illa. (Särskilt i kontexten att han är civ.ing och under 20 år från slutet av 90-mitten av 10-talet jobbade med datateknik!). Har Bank-ID, och kan betala räkningar på nätet. Internetshoppar dock sällan då han tycker det är krångligt. Blev påprackad en smartphone av förra jobbet 2015, men lyckades inte förstå hur man använde den och gav den till mig istället. Fick ytterligare en ny chans på nya jobbet 2016 - då med en 1 veckas kurs i hur man använde den också, vilket funkade lite bättre! Tog dock 1 år att lära sig MMSa, och vet fortfarande inte om emoji-funktionen. Använder inga appar heller, utan bara ringa, SMSa och kolla mailen. Hört talas om sociala medier, men tycker inte att det verkar vara något för honom. Vet inte vad streamingfilm/TV är.

De här två stackars fossilerna är alltså i 60 års åldern. "Bara".
Min högst ovetenskapliga uppfattning är att många i +/- deras ålder ändå har lite bättre koll, och t.om. använder t.ex. Bank-ID och sociala medier i hög utsträckning. :up: Men är det verkligen så, eller är det bara min känsla? Vad säger ni, lite "äldre" bukefalister?

Båda mina föräldrar är 50+ och många av mina kollegor är 50+. Skulle vilja säga att 50-60 är ingen ålderdom men det kanske är jag som börjar bli gammal...

Hursom använder de flesta jag känner oavsett ålder såvida det är under 70 och kry i huvudet modern teknik och applikationer. Det är en del av mångas jobb att använda modern teknik och de flesta i 50-65 års åldern jobbar... De är t.o.m de som var först med att använda och utveckla den teknik som vi (iaf jag, strax under 30) använder för att titta på katter och googla cancersymptom med. Viken utsträckning de använder de beror på behov, intresse och ekonomi. Hörde om en tant till svärmor (80 år) som hade skaffar ny bil där man kan koppla telefonen till och en annan gång fick jag swisha åt svärmors vägnar (inte till en ungdom kan jag säga).
 
:eek: *Blink* :eek: *Blink* :eek:
I'm in chock. Vet inte vad jag ska säga. Vilka hypermoderna föräldrar du har! :D
Men vad? Mina är 71 o 72 och svärisar 60+ och alla använder allt rimligt. Om än mamma tar hjälp med Facebook ibland.

Jag tror nog du får räkna med att det är ganska normalt att använda telefoner och datorer på ett normalt sätt men att det är lite coolt att lyckas hålla sig ifrån det om man föredrar istället för att bara löpa med och vika efter.
 
Jag kanner nagra som jobbar med metadata for militaren ... och ett par som jobbar pa FBI och bland annat kollar in sociala media. De ar alla i 30-40 ars aldern och de ar alla hysteriskt noga att aldrig vara pa nagra sociala medier. De vet att "storebror ser dig" inte ar en myt utan ett faktum.

Sjalv ar jag 60++ har bade smartphone, skoter alla mina bankarenden via dator och/eller telefon, skoter mycket av mina inkop via natet och hanger bade pa Facebook och Buke ... daremot ar jag noga med att aldrig saga nagot jag inte kan sta upp och skrika over "town square" pa sociala medier ... vare sig det ar "privata" grupper eller inte.
 
Om man hänger med i tekniken eller inte beror väl snarar på hur man är som person än ålder. Själv blandar jag med att betala kontant eller kort, använder inte FB, Instagram m.fl. liknande appar för att jag inte vill blotta min integritet på det sättet som man gör där och av samma skäl väljer jag att inte betala allt med kort. Så det är ett medvetet val från min sida att inte hoppa på all teknik som finns av integritetsskäl snarare än att jag är gammal och inte hänger med. Betalar dock räkningar på nätet och har bank-ID.

Det räcker med att åka till Tyskland så kommer du att märka skillnad, där är det jättemånga som betalar med kontanter av samma skäl som jag anger här. Många affärer tar inte kort överhuvudtaget vilket bekanta upplevt nyligen på en resa dit. Där är både äldre och ungdomar mer skeptiska till teknik och den övervakning som följer med det vilket sannolikt beror på landets historia. Jag tycker det är en sund skepsism och ifrågasätter verkligen utvecklingen i Sverige där vissa ställen slutat ta kontanter. En del grupper i samhället klarar inte av att hantera kort och dator utan är helt hänvisade till kontanter vilket leder till ett utanförskap, t.ex. personer med psykiska eller fysiska funktionsnedsättningar . Dessa hamnar i ett digitalt utanförskap där de får allt svårare att hänga med.

Användandet av ny teknik och ålder har inte så mycket med varandra att göra, Dagny 106 år bloggar regelbundet till exempel: http://www.123minsida.se/Bojan/
 
Du är alltså född 1997? Jag är några över 50 och jag jobbade som webredaktör när du föddes.

Min pappa (80+) är rätt teknofob på det hela taget, men det hindrar honom inte från att redigera de böcker som han ger ut, med hjälp av sin dator. Jag vet inte vilket program han använder. Han är betydligt bättre på den typen av teknik, än på mer föråldrade uppfinningar som motorsåg och topplockspackningar.
 
Jag är ju typ snart 50+ (42)
Använder det mesta i teknikväg.
Är IT-ansvarig på jobbet
Mina föräldrar dog 2008 och 2012 och kom aldrig till smartphones men skaffade dator 1994
Pappa lärde sig surfa efter information om travhästar
Mamma lärde sig spela kortspel

En liten kul grej nu är att programmering finns tom i förskolans nya läroplan så jag lär 1-5 åringar programmering
Fast inte så som de äldre utan de lär sig programmera små robotar mm
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 900
Senast: Yrsel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp