Hur mycket har du på ett vanligt sparkonto?

Hur mycket sparpengar har du på ett vanligt sparkonto/bankkonto?

  • 0-10 000

    Röster: 26 14,9%
  • 10-50 000

    Röster: 40 23,0%
  • 50-100 000

    Röster: 47 27,0%
  • 100-300 000

    Röster: 45 25,9%
  • 300-500 000

    Röster: 14 8,0%
  • 500 000- uppåt

    Röster: 5 2,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    174
På ett vanligt sparkonto sparar vi pengar som vi kan tänkas behöva använda inom en snart framtid. Renoverar vi hemma så tar vi därifrån tex. Eller om man behöver köpa något större. Så summan där pendlar såklart beroende på utgifter.

Fonder sparar jag i också. Sätter över en liten summa varje månad som tickar på mer långsiktigt. Vet inte vad jag ska ha de pengarna till. Men känns skönt att ha en buffert utifall att något oförutsägbart skulle hända.
 
Tack för alla svar! Känner mig fortfarande lite osäker kring sparande i fonder/aktier men känns ju som att jag borde utöka det sparandet. Borde kanske starta ett konto på tex Avanza? Är det läge att göra det nu? Tänker på hur marknaden ser ut. Några tips?
 
Känner du dig inte orolig om något händer som gör att du får oförutsedda utgifter?

Jag har ett kreditkort med löjlig ränta och typ 40.000 i tak. Inte optimalt men det löser kris tillfälligt.

(Tack och lov är allt dyrt i form av vitvaror hustillbehör och bil nytt nog att omfattas av en massa garantier).
 
Jag har sommarstuga, bil, lägenhet och hund så jag har valt att ha ca 70 000 kr på konton. Det är främst för att jag inte ska behöva sälja av aktier mitt i en nedgång om något akut och dyrt händer. Jag vill inte heller få panik om börsen rasar utan jag vill kunna klara mig ett tag.

Efter att jag köpte stugan för 2 år sen hade jag ”bara” 30 000 kr på konton men det kändes alldeles för lite med tanke på vilka kostnader som kan uppstå när man äger en fastighet. Sen är jag också en trygghetsjunkie så en känsla av trygghet är värd mer än bra avkastning för mig.

Jag resonerar så att jag vill känna att jag skulle klara mig om pengarna jag har aktier och fonder skulle försvinna i morgon, så det jag har i den typen av sparande är pengar jag skulle klara av att förlora.
 
Nej
vid skuldsanering ja

Det var inte den infon en anhörig fick från KFM. Så länge du sköter din avbetalningsplan så finns de inga hinder att spara lite på ett sparkonto var den infon han fick. Sköter man inte avbetalningarna kan ju dock KFM ta det som finns för att täcka avbetalningarna. Det kanske är värt att du kollar med KFM igen så att det inte blivit något missförstånd?
 
Det var inte den infon en anhörig fick från KFM. Så länge du sköter din avbetalningsplan så finns de inga hinder att spara lite på ett sparkonto var den infon han fick. Sköter man inte avbetalningarna kan ju dock KFM ta det som finns för att täcka avbetalningarna. Det kanske är värt att du kollar med KFM igen så att det inte blivit något missförstånd?
Finns en avbetalningsplan så är det ett helt annat läge än det @Sonic76 är i.
 
Tack för alla svar! Känner mig fortfarande lite osäker kring sparande i fonder/aktier men känns ju som att jag borde utöka det sparandet. Borde kanske starta ett konto på tex Avanza? Är det läge att göra det nu? Tänker på hur marknaden ser ut. Några tips?
Du kan spara i aktier/fonder på vilken bank du vill. Marknaden går alltid upp och ner men på lång sikt har den alltid gått upp. Så att börja spara kan man göra när som helst.
Vill du köpa aktier är det enklast att ha ett ISK- investeringssparkonto för att slippa deklarera vid försäljning.
 
Det var inte den infon en anhörig fick från KFM. Så länge du sköter din avbetalningsplan så finns de inga hinder att spara lite på ett sparkonto var den infon han fick. Sköter man inte avbetalningarna kan ju dock KFM ta det som finns för att täcka avbetalningarna. Det kanske är värt att du kollar med KFM igen så att det inte blivit något missförstånd?
Har man så mycket över vid en löneutmätning att man kan spara är det nåt fel.
Jag får inte mer än att jag knappt går runt.. eller jag går inte runt egentligen
 
@denethor
Jag tycker att det alltid är ett bra läge att starta ett strukturerat sparande om man inte redan har det. Avanza är ett av ställena som är enkelt och billigt att använda som "nybörjare". Jag hade helt klart börjat med olika indexfonder och andra fonder med låg avgift. :) Visst kan man göra snabbare pengar på aktier än fonder, men det kräver att man är aktivt intresserad och har det litegrann som livsstil. Börsen är ju ett spel, och som i alla andra spel finns det ett fåtal som tjänar mycket pengar, pengar som andra förlorar.

Kolla tex Rika tillsammans eller Avanzapodden för tips på bra fondupplägg.
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 744
Senast: Avalbane
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 401
Senast: sjoberga
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 328
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 702
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp