Hur mycket har du på ett vanligt sparkonto?

Hur mycket sparpengar har du på ett vanligt sparkonto/bankkonto?

  • 0-10 000

    Röster: 26 14,9%
  • 10-50 000

    Röster: 40 23,0%
  • 50-100 000

    Röster: 47 27,0%
  • 100-300 000

    Röster: 45 25,9%
  • 300-500 000

    Röster: 14 8,0%
  • 500 000- uppåt

    Röster: 5 2,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    174

denethor

Trådstartare
Hade ett möte med min bank idag och de föreslog att jag borde spara mer i fonder. Jag har ett ISK-sparande som ligger runt 100 000 kr idag.
Sen har jag 300 000 kr på ett sparkonto med lite ränta. Med tanke på inflationen är detta kanske onödigt?
Jag bor i lägenhet (hyresrätt) ska tilläggas, har ingen häst och ingen bil osv. så det borde inte bli några stora oförutsedda utgifter.
Hur mycket har du på ett vanligt "sparkonto"? Och vad tycker du är vettigt att ha?
 
Jag är hopplös på spara så det blev första alternativet. Har dock blivit bättre, så hoppas det ska vara mer om nåt år.
 
Jag har 10 000 på ett sparkonto hos min vanliga bank för att jag snabbt ska kunna föra över dem till lönekontot vid behov. Har ytterligare 50 000 hos en nischbank med högre ränta men någon dags fördröjning innan jag kan få dem.

När jag valde lagom nivå tänkte jag på hur stora mina "måste-utgifter" är varje månad. Jag har a-kassa etc., men om jag blir sjuk och Försäkringskassan krånglar vill jag kunna klara mig på min buffert i minst 3-4 månader. Jag vägde också in att jag bor i bostadsrätt och ett nytt kylskåp kostar kanske 10 000.

Ytterligare en aspekt är huruvida ens familj i praktiken kan vara en extrabuffert. Har man t ex föräldrar med god ekonomi som gärna hjälper till så kanske man kan tänka sig att de får göra det? Inte om kylen går sönder men om man blir inkomstlös i flera månader.
 
Har lite på sparkonto, och betydligt mer i blandade fonder.

Jag känner att jag är så dåligt insatt. Har låtit banken fördela mitt ISK-spar jag har i nuläget. För över 1000 kr per månad i en automatisk överföring. Borde kanske föra över från mitt sparkonto till ISK, men tvekar på om jag ska låta banken sköta det?
 
Under 33' just nu på huskontot. 200 kr på vanliga sparkontot efter att ha köpt nya däck för 6800. 🤪 Jag har ett kreditkort som har gräns på 30' om det skulle behövas akut. Annars tar det inte många dagar att sälja fonder. Jag har hus, bil osv men det är sällan jag har behövt en större summa så pass akut.
 
Jag känner att jag är så dåligt insatt. Har låtit banken fördela mitt ISK-spar jag har i nuläget. För över 1000 kr per månad i en automatisk överföring. Borde kanske föra över från mitt sparkonto till ISK, men tvekar på om jag ska låta banken sköta det?
Mitt tips för att få ett enkelt sparande i aktiefonder, är att köpa olika indexfonder. De har (ska ha) låg avgift, och har överlag samma eller inte sällan bättre utveckling än så kallade förvaltade fonder. Och låga avgifter betyder att du får ut mer av ditt sparande.

Har banken satt upp nuvarande sparande, misstänker jag att det är sådant som banken tjänar bäst på, banker är inte dina vänner, de vill bara ha dina pengar.
 
50 - 100 lax. Vilket är alldeles för mycket på ett konto utan ränta/avkastning. Borde flytta åtminstone hälften till kontot med ränta men har inte fått tummen ur. (Har ett fondsparande också men det får klara sig självt i dessa tider).

Jag har svårt att se en situation där jag skulle behöva lägga ut tiotusentalskronor med 24 timmars varsel. Tänker att jag ska ha tillräckligt tillgängligt för att akut kunna byta ut kylskåpet (bostadsrätt) men inte ens det är egentligen strikt nödvändigt med alla möjligheter till faktura, avbetalningsplaner etc som finns.
 
Mitt tips för att få ett enkelt sparande i aktiefonder, är att köpa olika indexfonder. De har (ska ha) låg avgift, och har överlag samma eller inte sällan bättre utveckling än så kallade förvaltade fonder. Och låga avgifter betyder att du får ut mer av ditt sparande.

Har banken satt upp nuvarande sparande, misstänker jag att det är sådant som banken tjänar bäst på, banker är inte dina vänner, de vill bara ha dina pengar.

Ja det var lite så jag kände under mötet idag, att de var väldigt gärna ville förvalta mitt sparande ;)
 
Just nu alldeles för mycket för de ska användas till en renovering så jag vill inte investera dem i något annat för tillfället. Annars brukar jag ha 40' på ett sparkonto. Hade mer förr men jobbar på att inte vara så överneurotisk. Trots eget hus 😁
 
Alldeles för mycket! :o
Men planerar eventuellt hästköp under våren/sommaren, och då kommer den behöva 1-2 sadlar, och så vill jag ändå ha kvar buffert om den t.ex. blir sjuk eller bilen pajar.
 
Efter stor och dyr husbilsservice och fix och en rotfyllning med tillkommande krona är inte sparkontot vad det borde vara. Men det är å andra sidan sånt sparkontot/bufferten är till för. Bara att fylla på igen och får tillbaka rätt mkt på skatten.
 
Just nu lite väl mycket på sparkontot… men har tänkt göra en rejäl amortering på bostadslånet nästa sommar när den bundna räntan går ut. Sparar/investerar i indexfonder också.

300 000 kr på sparkonto när man bor i hyresrätt (och som man inte planerar att använda inom snar framtid, typ insats till bostadsköp) hade jag inte rekommenderat.
Skulle också föreslå indexfonder. Vill också verkligen varna för att följa en banks rekommendationer av fonder, de kommer garanterat föreslå dyra förvaltade fonder för det är där de tjänar (dina) pengar.
 
Cirka 300 000 på fasträntekonto och ytterligare 150 000 med rörlig ränta, resten av sparandet sker i fonder. Är väl egentligen heltokigt att ha så pass mkt sparpengar på sparkonto, men jag är en fegis och tänker hellre safe than sorry. Vi bor billigt i så gott som avbetald villa och har väl inte tagit ut en krona från ngt sparkonto på tio år. Och aldrig sålt av fonder utan att återinvestera heller. Och har inget annat mål med sparandet egentligen. Ja, jag hör ju, jag är knäpp.
 
Jag har otroligt dålig koll verkligen🙈 Men jag har en del sparande i aktier och lite fonder, de sköter sig själva och det är inget jag har engagerat mig i. Allt annat ligger i ett ”allt-i-ett-konto”. Har med andra ord inte ens något rent sparkonto😅

Har runt 150 k varav drygt hälften tillgängligt direkt på mitt vanliga konto och resten i aktier och lite fonder
 
Ser det som viktigt att både ha pengar som är lätt åtkomliga (dvs pengar på kontot) och långsiktigt sparande i aktier och indexfonder.
 
Jag är en trygghetsjunkie och har en ganska rejäl buffet på ett sparkonto på min vanliga bank med väldigt lite ränta, en rejälare bunt med fuckoff-pengar (eller "oj vi vill köpa ett ruckel på landet och flytta ihop"-pengar eller "jag vill åka till japan med min partner när jag fyller 50"-pengar eller "fan, jag får inte vara kvar på mitt tidsbegränsade vikariat"-pengar) på ett sparkonto i en "nätbank" (heter det så?) med lite mer ränta (obundet) och så typ lika mycket på ett ISK i nästan uteslutande indexfonder. Vill mest inte bli utfattig igen och kommer bli fattigpensionär tänker att det är bra att ha. Sikar på att det ska vara en större del i fonder än nu... (särbon är mycket impad och inspirerad men har inte tagit klivet ännu in till de "billiga index-fonderna", men fick honom att lassa över lite pengar som låg på ett konto utan ränta till ett med någon slags ränta ändå.)
 

Liknande trådar

Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 654
Senast: Avalbane
·
Äldre Jag tror jag sparar väldigt osmart nämligen, därför undrar jag hur andra gör. Jag lånade pengar av min pappa till kontantinsatsen till...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 309
Senast: sjoberga
·
Relationer Kloka buke! Behöver er hjälp! Alltså... Jag har snurrat till det lite i huvudet och behöver rätta till det...:p Kommer antagligen bli...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 281
Äldre Mina föräldrar ska sälja sitt hus, eventuellt till min lillebror till ett förmånligt pris. Om detta sker kommer jag få motsvarande summa...
Svar
18
· Visningar
1 697
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp