Hur mycket har era katter *egentligen* kostat er?

MJLee

Trådstartare
Det har diskuterats hur mycket en katt kostar, försäkring, mat, sand osv. Men hur mycket blir det när man räknar med märkeskablar, internetkablar, upptuggade koftfickor , (där det glömts frolic), tröjor där det ska klättras eller några klor fastnar, glödlampor när lampor fallit, vaser, tallrikar, soffor och fåtöljer fulla med små hål efter tänder och klor, en halvtrasig router där en antenn är borta och de andra två tuggade på, lite trevliga märken på armar och bröst efter klor. Listan kan göras längre :meh: Jag har bestämt mig för att inte räkna ihop det.

Det är tur att hemmets härskarinna är söt och slaven accepterar sin plats på rangskalan.
 
Nog för att kattungar/ungkatter har fått ner en och annan blomkruka ur fönstren, men annars så har de inte tagit sönder något egentligen. När de blivit sisådär 1 år, så går egentligen inget sönder mera.

Redan när vi flyttade in, så började en katt kloa på en av stolparna i trappan, så det får dom fortsätta med. Det blir enkelt att byta den någon gång i framtiden.

Katter som är ute större delen av dagen, och huvudsakligen äter och sover inne över natten, kanske helt enkelt har fyllt sitt aktivitetsbehov utomhus, och leker därför inte med sladdar eller hänger i gardinerna?

Det som "kostar" är väl städtid: rengöring av kattlådor, och sanering från katthår.
 
Nog för att kattungar/ungkatter har fått ner en och annan blomkruka ur fönstren, men annars så har de inte tagit sönder något egentligen. När de blivit sisådär 1 år, så går egentligen inget sönder mera.

Redan när vi flyttade in, så började en katt kloa på en av stolparna i trappan, så det får dom fortsätta med. Det blir enkelt att byta den någon gång i framtiden.

Katter som är ute större delen av dagen, och huvudsakligen äter och sover inne över natten, kanske helt enkelt har fyllt sitt aktivitetsbehov utomhus, och leker därför inte med sladdar eller hänger i gardinerna?

Det som "kostar" är väl städtid: rengöring av kattlådor, och sanering från katthår.

Nja, det beror nog på individen. Nikita som också var burma kloade eller bet aldrig på någonting och hon var 100% innekatt. Megara är hopplös och hur en så smidig minipanter också kan vara en omnivor elefant med förkärlek för kablar är oklart. :meh:
 
De har inte förstört särskilt mycket. Någon enstaka blomkruka innan jag började fästa dem med häftmassa. Hade en kattunge som var manisk på Mac-laddaren.
 
Trots att han var mer högt än lågt de första par åren så har min katt inte förstört något av större värde. Soffan har blivit kload på men den var gammal redan när katten flyttade in så det var ett taktiskt beslut att vänta med att skaffa ny. Några mattor har också fått stryka med efter att de fallit offer för kattspya.

Jag vill tro att det hjälper att jag sedan dag ett gjort mitt bästa för att dirigera om honom till tillåtna saker, och att han har tillgång till utevistelse för att rasa av sig de värsta flamsrycken. Ras spelar säkert också in - jag har bara haft bondkatter och även när de varit i sitt esse så har de framstått som segproppar jämfört med en del kissar med stamtavla. :angel:
 
Om jag skulle slå ut per år vad katterna haft sönder blir det inte många kronor och jag ser inte mitt hem som speciellt kattsäkrat på så vis. Jag har aldrig varit någon större gardinanvändare så inga katter som klättrat i dem, de flesta blomkrukor brukar vara stora och tunga så det har snarare varit att de suttit i dem. Jag har bara haft julgran en handfull gånger så inga katter där heller. Lite klös på fel ställen förekommer men inte så någonting blivit förstört.

Det som kostat genom åren är inköp, mat, sand, leksaker och veterinär i stort sett. En rävsvans jag vann på SFKs Hubertusjakt för många år sedan blev det bara smulor av men det är inte hela världen, hon hade nog väldigt roligt under tiden för den var helt förstörd. :D
 
Jag fick en katt en gång, eller rättare sagt så testade vi om han skulle trivas hos oss annars väntade avlivning :nailbiting:
Min kompis tog gladeligen hem han som liten bebis-sötnos, ett år senare så hade han totalförstört hennes kök och hall. Då menar jag verkligen total-förstört! Gardiner, gardinstänger, blommor, lösöre, stolsdynor, t.o.m tapeterna hade han plockat ner. Hennes andra katt + hennes schäfer var rädd för honom...
Hon hade kastrerat han så fort det gick, jag har för mig att han var 9 månader, men det hjälpte inte för 5 öre.

Då fick han flytta hem till oss och prova att vara inne/ute/stall-katt (ni vet en "gör som du vill"-tillvaro).
Hos oss stal han disktrasan EN gång, den låg på golvet och var full med tugg-hål :cautious:
Så hos oss levde han i 10 år till och kostade EN disktrasa i förstörda saker :p:love:

Edit: Det är allt som alla våra katter har "kostat". Vårat hus är inte katt/hund/barn-säkrat alls, det finns långa gardiner - blommor i kruka i fönstren, i vas på bord - dukar - prydnadssaker... ;)
 
Senast ändrad:
Den som var värst var nog sambons main coon. Han puttade ner blomkrukor i parti och minut på äldre dagar. Annars är det väl det vanliga, kloa på fel ställe osv. Jag trodde att nuvarande katt skulle bli dyr då hon har en förkärlek för kablar men peppar peppar så har ingen bitits sönder än. Där har jag varit mer orolig för att hon ska bita i en strömförande kabel och få ström i sig än för kabelns skull så jag har varit väldigt på när hon har gjort så och nu är hon inte alls lika på kablarna längre.
 
Kan faktiskt inte minnas av vår katt haft sönder nåt. Möjligen nån blomkruka som kattunge men inte sen. Hon är 8 år. Men ni kanske pratar om innekatter? Då kan jag tänka mig att det kan bli mera trasiga saker :)
 
Soffklädseln :cautious: tror hon har ett par av husses hörlurar på sitt samvete om jag minns rätt.
Humla har en har haft sönder en blomkruka än så länge. Och så ett halsband barnen gjort.

Soffklädseln skulle behöva bytas här med. Och hon (Seven, om du läser här så skriver jag hon eftersom alla ni är honor. Bara du förstår att det är dig jag pratar om 😈) har dessutom dragit ut stoppning. Inget som påverkar funktionen, men ibland drömmer jag om en hel soffa 😍
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Kattbilder #9
  • Trixtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp