Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

karamelldrottningen

Trådstartare
Nu är jag värsta peppad att utöka mitt sparande. Ynka 25 000 kr sparade. Ska sätta in 15 000 kr på bättre sparkonto av dessa pengar. Och då blir det pengar jag inte ska röra på flera år.

Tänkt spara: 1000 kr till långsiktiga kontot.
1000 kr till buffert.

2000 kr amorterar jag varje månad för husvagnen. Bundet lån.

Tillgångar: obelånad sommarhus vid havet (ärvd) ca 1 milj

Husvagn: lån på den 100 000 kr kvar att betala av. Värde ca 150 000 kr (dock minskar värdet bara).

Bil: inga lån, värde runt 25 000 kr.

Transport: värde ca 10 000 kr inte mer.

Gården hyr jag.

Mål: kunna köpa egen gård. Om ca tio-tjugo år får jag ca 2 miljoner (?). Alternativt att jag köper lägenheten för en struntsumma för att sedan sälja? Hur ser det ut egentligen när man ärver lägenheter för ca 2 miljoner?

Vill spara ihop 500 000 kr till framtida _köpt_ gård. Fick lånelöfte. Men kände att jag inte ville bli så bunden av en massa lån.

Tror det absolut kan gå. Måste bara utöka sparandet till två separata så det inte blir att jag tar av sparkontot bara för att andan faller på.

Nu vill jag höra hur ni tänker :)! Och sen får jag väl uppdatera om ett år för att se hur det gått.

Vill bli rik innan jag fyller 30. Definition: Få mer tid framförallt till sådant som är viktigt. Lyx är för mig gården och livet här. Trygghet.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Men du, om du har ett obelånat hus vid stranden så borde du kunna ha lån på det istället för på husvagnen och därigenom få lägre ränta. Strandhuset är en bättre säkerhet eftersom husvagnen, precis som du säger, stadigt minskar i värde. Kan vara värt att kolla upp?

Edit: Läser tydligen dåligt och såg nu att lånet är bundet. Sorry! (I och för sig, om skillnaden är stor nog så kanske den täcker även eventuell straffavgift.)
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Låter kanske löjligt men vill inte belåna huset då det känns som en principsak att inte göra det. Husvagnslånet vill jag ha bort helt. Om ganska exakt ett år så blir det inte bundet längre. Av pengarna jag sparar på samma bank jag har privatkontot så tänkte jag spara ihop en summa på runt 30 000 kr så kan jag minska skulden ytterligare. Kan jag göra detta finns bara 46 000 kr kvar i skulder. Om inte är det 76 000 kr kvar. Fast jag kan ju välja att nästa gång amortera lite mer. Tex 3000 kr/månad och med detta om två år är skulden på 40 000 kr. Men vill försöka få ihop en trettitusen så går det snabbare.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Okej, självklart gör du som du vill på den punkten. :)

För att besvara frågan så sparar jag inte alls just nu. Jag studerar och har studiemedel som enda inkomst. Inledningsvis sparade jag lite ändå, för att kunna amortera på mitt bolån när bindningstiden gick ut, men sen insåg jag att det är minst sagt onödigt. Belåningsgraden på nämnda bostad är låg och jag har redan en buffert och kan klara en krisig period. Sparande utöver det är faktiskt till och med ganska dumt eftersom marginalnyttan av inkomst är avtagande. Att använda upp en extra hundralapp idag, när min månadsinkomst är ca 9 000 kr, är så mycket mer värt för mig än vad det kommer att vara att ha en extra hundralapp när jag börjar arbeta och får en ordentlig lön att den eventuella avkastningen på sparandet är otillräcklig kompensation.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Ett litet tips.
Principer är inte bra att odla om man vill få bra ekonomi.
Det är räkna pengar som gäller.

Ett huslån är så oerhört mycket billigare än alla andra lån, så att ha andra lån och en obelånad fastighet är inte bra ekonomi.
Dessutom så är ett lån på en fastighet ett bra sätt att hindra fastighetskapning på.
En belånad fastighet går inte att kapa utan att det märks för mycket.

Det kan vara bra ekonomi för dig att lösa ut det bundna lånet på husvagnen och lägga om det på huset så att du kan spara mera.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Ett litet tips.
Principer är inte bra att odla om man vill få bra ekonomi.
Det är räkna pengar som gäller.

Det du skriver är väldigt sant och potentiellt väldigt hemskt. Hårdrar man det så kan man ju kasta all moral genom fönstret för att jaga hundralappar. En klassiker är väl att investera i porr och vapen eftersom det brukar gå bättre än genomsnittsbranscherna. Nu förstår jag att det troligen inte var sådana extremer du tänkte på, men i min mening är det viktiga i ekonomiska frågor att man gör informerade val. Att man sen, som i TS fall, inte alltid väljer det som ger den allra bästa avkastningen i kronor och ören behöver inte vara negativt.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Ja, det är en knepig kombination, även om TS definition av rikedom gör det aningen lättare. Du uttryckte dig bara så generellt att jag kände mig tvungen att hoppa in.

KL:
Ett allmänt tips är att räkna ut vad man betalar för sina principer. I TS fall (ursäkta tredjepersonspratet, karamelldrottningen!) skulle det innebära att titta på vad husvagnslånet kostar i månaden, ta reda på vad det skulle kosta att lägga det på huset istället och plocka fram mellanskillnaden. Då blir det tydligt att principerna kostar exempelvis 300 kr i månaden och så får man ta ställning till om det är värt det.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Ett allmänt tips är att räkna ut vad man betalar för sina principer.

Ja det är ju ett utmärkt förhållningssätt.
Enligt principen "Är det värt det".

Just det där att räkna visar ju hur mycket principerna kostar.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Jag pytsar in en femhundring eller liknande på sparkontot varje månad, så väldigt mycket mer marginal finns det inte då jag studerar.

Har knappt en kvarts miljon på banken, runt två miljoner just nu bundna i skog. Syskon ska köpa skogen av mig, jag har större nytta av pengar att investera i t.ex. boende än något som ger lite avkastning varje år (även om jag är fullt medveten om att det på sikt kan vara en förlustaffär att sälja skogen).

Mina ambitioner med pengar och sparande är att så småningom kunna bygga ett (nytt) hus och att inte behöva snåla alltför mycket i vardagen.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Jag älskar att spara! Har sparat nästan en halv miljon. Allt är amorterat i min lgh, men just nu ligger jag lågt då jag ev vill köpa häst, dock hittar jag ingen jag vill ha så känns som stt det kan ta ett tag! Mål har jag inte direkt, sparar ca 10 000 i månaden och har gjort i många år. Amortera så mkt som möjligt och sen kan det lika gärna bli en ny lya i stan som en gård på landet beroende på om jag skulle finna en partner eller om jag kommer åå vad jag vill jobba med här i livet.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Va duktig du är :)!

Kl. Glömde att jag har lite skog som jag delar med släkten. Avrundat till svenska kronor kanske min del är värd i dagsläget inte mer än hundratusen. Inte så stora träd där än. Men mer värt blir det ju med tiden. Får se vilka som håller kvar i skogen. Jag är den enda som är intresserad men nackdelen att jag bor i Sverige och skogen är i Finland.

Sen har jag ett sparande på 97 000 kr men det är även poäng till bostad om jag nu skulle vilja köpa bostadsrätt nån gång (tveksamt ;)). Mamma la in från början nu har ingen lagt in på flera år men det har ändå ökat.

Har även en rätt värdelös fond. Ca 15 000 kr där. Lågrisk.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Amorterar 2000 kr för den och räntan ligger på ~4 %. Så ca 300 kr/månad i ränta.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

(även om jag är fullt medveten om att det på sikt kan vara en förlustaffär att sälja skogen).

Det är inte alls säkert.
Bostadsmarknaden är också en mycket bra plats att investera pengar i.
Om man är noga med vilket objekt man väljer.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Läget ingår i att vara noga när man väljer objekt.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Hur klarar man att spara 10.000 kr i månaden?:eek:
Jag är kanske skadad efter detta år med typ 4000 euro i månaden, men 10.000 känns asmycket!
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Det är inte alls säkert.
Bostadsmarknaden är också en mycket bra plats att investera pengar i.
Om man är noga med vilket objekt man väljer.

Jag vet att vi valt ett väldigt bra område så chansen till vinsterna är goda, men säker kan man ju aldrig vara.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Det kan du inte med skog heller.
Den kan brinna upp eller blåsa ner i en storm.

Så allt är ju bara gissningar där man försöker att prediktera utifrån de parametrar som man har.
 
Sv: Hur mycket har ni sparat och andra egendomar samt mål?

Hur klarar man att spara 10.000 kr i månaden?
Om man bara har sig själv att försörja och en lön där man får ut runt 20 000:-/månad så är ju det lätt.

Med en betald bostadsrätt med låg avgift som bostad så har man kanske 7 000:- att leva för.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
Hemmet I veckan har vi (läs: jag) börjat prata om sommarhus hemma och sambon sa: "Visst, plead your case" så det tänkte jag göra nu, om det nu...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 211
Senast: FannyN
·
Juridik & Ekonomi Vill öppna ett vanligt sparkonto i en annan bank än den jag har (Swedbank) med så bra ränta som möjligt (inser att det inte är så himla...
2
Svar
36
· Visningar
2 460
Senast: Wille
·
Samhälle https://www.gp.se/ledare/d%C3%A4rf%C3%B6r-vill-ingen-l%C3%A4ngre-revoltera-mot-svensson-livet-1.39753355?fbclid=IwAR3BYWlNo-IXhhtcYWZbr2h...
9 10 11
Svar
200
· Visningar
13 886
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp