Bukefalos 28 år!

Hur mycket hinner ni med?

R

Raderad medlem 6459

Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?
 
Obs - barnfria människor alltså :). Ni som har barn har magiska krafter och verkar göra mer på en dag än vad jag gör på en vecka :p.

Jag jobbar heltid, kontorstider, och har inga barn och ingen direkt hobby. Min tanke är att börja träna två dagar i veckan vilket ju borde vara fullkomligt görligt med tanke på mina förutsättningar. Ändå blir jag helt stressad när jag försöker planera hur mina veckor ska fungera. Min fråga är: Hur mycket hinner folk vanligtvis med när de jobbar heltid? Hur kan alla andra hinna göra så väldigt mycket medan jag inte hinner med nånting alls?

Mitt liv ser typ ut såhär:
* Jobbar kontorstider men kommer att arbeta sent en dag per vecka ungefär.
* Åker utomlands minst en helg per månad, ibland två eller tre.
* Ska läsa farsi en kväll i veckan.
* Vill hinna umgås med vänner minst två kvällar/dagar per vecka.
* Vill kunna träna två gånger i veckan.
* Har tidigare varit volontär en kväll per vecka - kommer förmodligen att hoppa av det.

Dessutom behöver jag åtminstone en dag per vecka, helst två!, där jag kan göra ingenting - dvs en dag då jag kan tvätta, ta emot matleverans, slappa framför TV:n.

Varför känns det som att mitt schema blir så överfullt att jag inte hinner med nåt? Hur mycket hinner ni med?

Kan du flexa och då ta längre lunch och därmed hinna träna dagtid istället för kvällstid? Träna tillsammans med några polare en kväll per vecka och slå två flugor i en smäll?
Jag tänker att det är att du är utomlands så ofta som tar tid från det "vardagliga". Annars hade du ju lätt kunna använda en helgdag för både träning, kompishäng och tvättning
 
Jag tycker också att alla andra hinner med så himla mycket. Jag tycker att jag har haft fullt sjå med 8-17 jobb, restid på totalt 1 h om dagen och EN häst. Det är ju alltid något man ska göra, handla, städa, tvätta osv.
Men en vanlig dag för mig har varit att jag kommer hem 17.30, lagar mat (eller tar en macka :o) och äter, ute i stallet ca kl 19, kommer in runt 21, duschar och grejar, sen är det snart dax att sova.
 
Kan du flexa och då ta längre lunch och därmed hinna träna dagtid istället för kvällstid? Träna tillsammans med några polare en kväll per vecka och slå två flugor i en smäll?
Mm jag har funderat på det men det enda som funkar med där jag ska börja träna är att jag antingen går upp i ottan och tränar innan jobbet (inte supersugen på det) eller ser till att flexa ut riktigt tidigt en dag i veckan och tränar då. Och träningen ska bli med en vän är tanken :).
Jag tänker att det är att du är utomlands så ofta som tar tid från det "vardagliga". Annars hade du ju lätt kunna använda en helgdag för både träning, kompishäng och tvättning
Ja, det är verkligen sant. Och det tar så mycket energi! När jag är borta under helgerna så blir liksom veckorna så superkorta och allt ska bara hinnas med vilket leder till en del stress. Det är även resorna som äter upp det mesta av min flex - måste flexa ut tidigt för att hinna med flighten på fredagarna.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Träna innan jobbet.
Fast då måste jag ju ändå gå och lägga mig tidigare vilket alltså gör kvällarna kortare? Jag menar, dygnet har ju samma antal timmar oavsett? Eller tänker jag fel?

Tidigaste passet börjar 6:30 vilket gör att jag behöver åka hemifrån vid en kvart i sex kanske. Gå upp fem. Då måste jag alltså gå upp två timmar tidigare än vanligt och därmed gå och lägga mig två timmar tidigare än i dagsläget.
 
Men en vanlig dag för mig har varit att jag kommer hem 17.30, lagar mat (eller tar en macka :o) och äter, ute i stallet ca kl 19, kommer in runt 21, duschar och grejar, sen är det snart dax att sova.
Alltså ni hästtjejer, jag fattar inte att ni orkar! Hur hinner du umgås med vänner?
 
Jag jobbar heltid, oregelbundna tider och varannan helg.
Nu har jag en häst, förra året två och jag hann utan vidare med att ha bägge i tävlingskondition. Letar en till häst nu. Lägger en till fem timmar per dag i stallet. Har en hund, träffar kompisar, håller pedantsnyggt i lägenheten, bakar en del, tvättar, fixar och grejar.
Jag är mer förvånad att folk hinner med så lite :D
 
Hmm... Nu är ju jag en av de med "magiska krafter" (har en tonårsdotter på halvtid, dvs hon bor hos mig varannan vecka), men jag svarar ändå. För mig funkar det att träna på morgonen! Jag springer 3-4 gånger i veckan, och åtminstone två av de gångerna brukar vara på vardagsmorgnar. Grymt jobbigt att ta sig ur sängen och på med springkläderna, men SÅ värt det när det väl är gjort! Och då har jag kvällen till annat, vilket brukar involvera dottern och våra två hästar. Resterande träningspass tar jag på helgen, och det gör jag oavsett om jag är hemma eller ej. Ett av mina sätt att upptäcka en ny plats/stad är faktiskt att springa där!
 
Fast då måste jag ju ändå gå och lägga mig tidigare vilket alltså gör kvällarna kortare? Jag menar, dygnet har ju samma antal timmar oavsett? Eller tänker jag fel?

Tidigaste passet börjar 6:30 vilket gör att jag behöver åka hemifrån vid en kvart i sex kanske. Gå upp fem. Då måste jag alltså gå upp två timmar tidigare än vanligt och därmed gå och lägga mig två timmar tidigare än i dagsläget.
Någonstans måste man ju hitta tiden. Att sova lite kortare då och då är ju ett sätt. Dessutom kan jag tänka mig att den energi som träning ger kompenserar lätt de två timmarna sömn :)
 
@Roheryn Men sluuuuta med dina magiska krafter! Det är det här jag menar, alla hinner med SÅ mycket och jag fattar inte hur!

Angående träningen: Jag ska träna på ett visst ställe och gå på pass, så det här med att gå upp på morgonen och bara gå ut funkar inte. Och jag upptäcker ingen ny stad när jag åker utomlands, utan åker till mitt andra hem :). Där kan jag utan problem träna, vi har gym i huset, så de helgerna är inga bekymmer träningsmässigt - det är de vanliga jobbveckorna som jag klurar på.

@Bison Ja, jobbar man oregelbundna tider ser det ju annorlunda ut, så var det även för mig när jag tidigare hade ett sånt jobb. Nu jobbar jag som sagt kontorstider och då blir det ju annorlunda.
 
Alltså ni hästtjejer, jag fattar inte att ni orkar! Hur hinner du umgås med vänner?
Byt ut "umgås med vänner" mot "vara i stallet" så har du kanske svaret där? Hästarna är ju det vi hästtjejer prioriterar, det vi verkligen VILL göra, och många av oss har även vännerna i stallet. Mitt sociala äger till stora delar rum i stallet (där står ca 20 hästar med tillhörande ägare, medryttare, familjer, så det blir ganska mycket folk...) och på träningar och tävlingar. Umgås med vänner "ute på krogen" finns i stort sett inte för mig.
 
Alltså ni hästtjejer, jag fattar inte att ni orkar! Hur hinner du umgås med vänner?
Får ta det när hästen har vilodag eller på helgen, då hinner man med båda! :) Jag hade två hästar i full kondition innan, men det tyckte jag blev för mycket, det är ju bara en fråga om prioritering egentligen, men jag kände att det inte var värt det :)
 
Någonstans måste man ju hitta tiden. Att sova lite kortare då och då är ju ett sätt.
Absolut, det är ju ett sätt. Men det är inte ett sätt som funkar för mig. I såna fall kan jag ju lika gärna träna kvällstid sent och gå och lägga mig vid två på natten men det känns liksom inte görligt.

@Roheryn Jo det är sant såklart! Och jag har själv varit hästtjej så jag vet hur det är. Men jag fattar ändå inte hur man orkar med att alltid komma hem sent från stallet, jag blir alltid helt paff när jag läser om det. Men det är klart, alla funkar ju olika :).
 
@Roheryn Jo det är sant såklart! Och jag har själv varit hästtjej så jag vet hur det är. Men jag fattar ändå inte hur man orkar med att alltid komma hem sent från stallet, jag blir alltid helt paff när jag läser om det. Men det är klart, alla funkar ju olika :).
Jo, vi brukar ju komma hem vid 21-tiden ungefär de kvällar vi är i stallet (dvs de flesta). Nu rider ju min dotter också, så ibland händer det ju att hon åker till stallet direkt efter skolan, rider båda hästarna och är klar när jag kommer, och då blir det ju en tidigare kväll. Och så har ju hästarna vilodagar ibland också, så totalt blir det inte hemkomst vid 21 fem dagar i veckan, utan kanske tre. Och då har man ju tid för annat också! :)
 
Fungerade bra även när jag gick i skolan. Hade en timme till skolan och två hästar som reds och tränades.
Brukade mocka på morgonen innan vi åkte och sen direkt till stallet och rida när jag kom hem runt fem.
Ett par dagar stannade jag kvar i stan och hängde med kompisar.
Gjorde läxor på nätterna. Jag behöver inte sova så himla mycket.
 
Försök träna i direkt anslutning till efter jobbet. Alltså typ att passet börjar kl 17. Var på jobbet lite tidigare (nu förutsätter jag att du har flextid). Då är du hemma, duschad och ombytt till 19-19:30 och hinner träffa en kompis för att käka, eller tvätta eller liknande. Annars brukar jag alltid lägga min träning på måndagar, för det är jättesällan någon vill hitta på nått en måndag, och då har jag liksom åtminstone fått ett pass gjort den veckan och blir det ett till är det bonus tänker jag.
 
Det där med att förlora helger är rejält knepigt. Det är liksom då vanligt folk kommer ikapp med vänner, städ, matlagning etc. Jag funderar på om du kan få ihop två aktiviteter någon kväll? Vilken tid är farsin? Går att träna eller träffa vänner före eller efter det? Eller träna direkt efter jobb och träffa vänner efter det? Hur sent är den sena jobbkvällen?

Sen har jag insett att de där "magiska" människorna ofta har lyxen av ett rätt litet sömnbehov. Som en människa som behöver åtta, gärna nio, timmars sömn så kommer jag aldrig komma ikapp de som klarar sig med fem. Det går helt enkelt inte ihop. Hur orättvist det än känns.
 
  • Gilla
Reactions: rtf

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 857
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Seaside
·
Småbarn Att små barn sover dåligt vet vi ju alla. Det går i perioder. Men nu har lillebror, 13 månader, sovit dåligt i sju månader. Minst ett...
Svar
7
· Visningar
605
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 247
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp