Hur mycket hö?

Unafraid

Trådstartare
Ponnyn går med munkorg dagtid, grushage nattetid.

Ca 22 får hon hö, igen klockan 03. Kommer ut i sommarhage ca 07.

Räcker det att hon får 1kgx2 för att hålla igång magen. Kan jag ge mindre? Hon får i sig allt hon behöver under dagen. Behöver inte banta/gå upp i vikt, så näringsinnehållet är ointressant.

Hur skulle ni tänka? Det hö hon får äter hon inte, hon inhalerar, så tuggtiden blir inte lång ändå. Jag sprider ut det så gott jag kan och ger ena måltiden i nät.
 
Mitt russ går på magert bete med munkorg dagtid 08-18, sedan går de in för att en av hennes kompisar har mycket ont av knotten just nu.
Då får hon 1,5 kg hösilage och en tuss halm kanske 0,5 kg som hon äter lite av. Hon får i sig rätt mycket torrt långt gräs under dagen trots munkorg.
Hon är nu ändå lite rund om magen av det hon stoppar i sig dagtid men har inga depåer och är inte fet. Dock motionerar hon inte pga skada. Hon skulle kunna sätta i sig typ 10 kg hö på en natt men det får hon helt enkelt inte. Magen fungerar toppen också.

Russ på 230 kg som också inhalerar allt som är ätbart. Lägger till att hon står på spån i boxen.
 
Senast ändrad:
Summan av kardemumman skulle nog vara att jag tror din ponny klarar sig på det fodret, om hon är i lagom hull är det ju svårt att ge mer tänker jag.
 
Summan av kardemumman skulle nog vara att jag tror din ponny klarar sig på det fodret, om hon är i lagom hull är det ju svårt att ge mer tänker jag.
Jo, hon behöver absolut inte gå upp i vikt, så jag tänkte mer på hur lite jag kan ge henne. Vet inte vikten, men rejäl modell 146cm.

Lyckades ta en bild när hon lyfte huvudet från gräset.. :p
IMG_20180608_134944.jpg
 
Ge halm på natten istället kanske? Räcker längre, har något att pyssla med osv. Men ger inte direkt några kalorier.
Har inte gått att få tag på halm efter nyår här uppe, eller Jo, om man har varit beredd att betala 600-800kr per bal. Allt regnade bort i höstas.
 
Har du möjlighet att ge sly? Om hästen går ifrån betet kl 22 och dit igen 07 så hade jag faktiskt bara gett sly. Möjligtvis ett kilo hö för att hästen inte ska tvärvägra gå in i grushagen utan att det ligger hö där och väntar.
 
Ah. Ja då hjälper ju inte det :/
Hon är i fin form, så det är ingen katastrof om hon går upp något kg, men det är lite onödigt. Vi får rida mer!
Har du möjlighet att ge sly? Om hästen går ifrån betet kl 22 och dit igen 07 så hade jag faktiskt bara gett sly. Möjligtvis ett kilo hö för att hästen inte ska tvärvägra gå in i grushagen utan att det ligger hö där och väntar.
Vi har inte så stor gård, lånar bete av grannen och har varit sjukt duktiga på att röja, så vi har faktiskt ont om sly. :rofl: och helt ärligt - jag är för lat för att ta ner sly varje dag i typ tre månader. :laugh:
 
Hon är i fin form, så det är ingen katastrof om hon går upp något kg, men det är lite onödigt. Vi får rida mer!

Vi har inte så stor gård, lånar bete av grannen och har varit sjukt duktiga på att röja, så vi har faktiskt ont om sly. :rofl: och helt ärligt - jag är för lat för att ta ner sly varje dag i typ tre månader. :laugh:

Summa summarum, så din häst behöver ju inget rent näringsmässigt under de timmar det handlar om , förslagen som getts handlar ju om att isåfall ge lite sysselsättning och mättnad utifrån tuggande för hästens del, som svar på din fråga.
 
Summa summarum, så din häst behöver ju inget rent näringsmässigt under de timmar det handlar om , förslagen som getts handlar ju om att isåfall ge lite sysselsättning och mättnad utifrån tuggande för hästens del, som svar på din fråga.
Frågan var egentligen hur lite hö tillfredsställer behovet?
 
Är nyfiken bara och förstår verkligen din fundering. Men hur mycket uppskattar du att hästen får i sig under dagen med munkorg?
 
Är nyfiken bara och förstår verkligen din fundering. Men hur mycket uppskattar du att hästen får i sig under dagen med munkorg?
Munkorgen är "trasig" så den nedersta remsan saknas. Och hon är väldigt skicklig på att beta med den på, så ungefär vad en normal häst får i sig, gissar jag.

Hon äter hö /gräs fruktansvärt fort, tar munnen full och trycker i sig, om hon får möjlighet. (Utan korg alltså)

Jag har insett att hon är inte speciellt hungrig vid 22, när dom kommer in i vinterhagen, så hon får 1kg vid nattfodringen, inte stressad ut i hagen på morgonen, verkar fungera bra!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 075
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 530
Senast: Pilot
·
Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 063
Senast: mahlmt
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 183
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp