Hur mycket hö äter era hästar?

ufot

Trådstartare
Ja som frågan lyder:

Hur mycket hö äter era hästar?
Vad väger dem?
Vad är TS-halten?

Jag har alltid hört att man ska ge minst 1kg torrsubstans per 100kg häst. Stämmer detta?

Hur är det egentligen med de nya rönen att hästarna "ska" äta mer grovfoder och mindre kraftfoder?

TS-halten i hästilage/ensilage vet jag skiljer sig år, men vad är TS-halten i vanligt torrhö? Kan det vara skillnad mellan olika balar/olika partier? Hur tort ska hö vara för att kunna pressas som balar utan plast runtom?
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

En häst bör äta minst 1,5 kg ts/100 kg häst och några nya rön är det knappast. Måste ju vara minst 10 år gammalt? :p
Men givetvis förnyas det hela tiden med riktig forskning.
I korthet kan man väl säga att hästen bör äta till största delen grovfoder eftersom det är det den är gjord för att äta. Grovfoder tar även längre tid för hästen att tugga och eftersom hästen inte ska stå några längre stunder utan att äta så är det såklart bättre.

Ts i torrhö brukar ligga runt 84.

Min häst äter väl säkert 10-15 kg hö om dagen, minst. Det är en dräktig fjording, maxad D (nånstans runt 450 kg?).
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jaa, 1-1,5 kg ts/100 kg häst är väl absolut minsta.

Jag ger mina båda ponnysar (idealvikt ca 400 kg) cirka 7 kg ensilage (~80 % ts) och 2 kg halm (~90 % ts).
Så de får ungefär 7,4 kg ts/häst och dag. Minimibehovet skulle vara ungefär 6 kg ts/häst och dag.
Frågar man hästarna är det i lägsta laget..
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Min häst som är av den lättfödda typen och vars hö inte är så värst proteinrikt får "bara" 1.3kg TS/100 kg av hö. Men får även lusern och fri tillgång till halm så han bör inte lida någon skada.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Min häst som är av den lättfödda typen och vars hö inte är så värst proteinrikt får "bara" 1.3kg TS/100 kg av hö. Men får även lusern och fri tillgång till halm så han bör inte lida någon skada.

Låter vettigt! Det är ju dessutom så att rekommendationen inte avser hö i sig, utan grovfoder. Dit räknas även halm, sly, bark, mm
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Svårt att säga exakt eftersom de får rätt mkt i hagen och nog inte äter exakt lika mkt var. Men räknar med ca 6kg per d-ponny ute på förmiddan och ca 3 kg till shetttisen. Blir då totalt 5-6kg till shettisen plus lite halm. De lite större får ca 9respektive 11-12 kg.

Som kraftfoder får de ca lite proteinkoncentrat och müsli. De får mer hö nu än tidigare då det är lite lägre värden och de är ute mer. Är i helt ok hull utom shettisen som är lite väl rund.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Fri tillgång c:a 8-10 kg foder TS c:a 70% +/- 5% snitt på 15-16 hästar.

Rolle
IpL
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Av just höt så räknar jag på 2,8kg/ponny men de får mestadels i hagen och misstänker att den ena äter mest. Utöver det så har de fritt på halm, de har träd att gnaga på ute i hagen och de får både alfalfa hack samt melassfri lucernpellets på totalt ca 500g/dygn var. De har även gräs ute att pilla med fortfarande i hagen.

Höt har en Ts halt på 86%, ponnyerna har idealvikt på 150 och 160 kg.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Jag har lite större hästar än Rolle men på fri tillgång och räknar med 15 - 20 kg foder med TS 84 ca, i snitt på samma mängd hästar.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Mini shettland86 cm mhk väger 165 kg äter 4 kg hö per dygn.
Liten standard shettland 94 cm mhk väger 218 kg ca 4,5 kg per dygn.
Ts 86 på hö. Hästarna är vägda och i lagom hull.

Med vänlig hälsning
pudlan
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Skulle kanske tillägga att det är hingstar och valacker c:a 50/50 :D
De bränner kanske lite mer i hagen ;)

Rolle
IpL
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Både min islänning och mitt fullblod äter ca 8-10kg hö/dygn och häst.
De har fri tillgång men vill inte äta mera.
Fullblodet skulle dock gärna kunna få peta i sig mer, men hon verkar inte vara så hungrig..

Islänningen väger ca 350kg och fullblodet 450kg
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

En silagebal i veckan. I snitt 250kg/bal fördelat på två dponnyer och två bponnyer.

Ts drygt 70%.

De äter halm och gräs också. Lägger jag ut mer blir det kvarlämnat.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

10kg hösilage// dygn ca 700 kg tinker. Det är ganska torrt och hade mkt protein så har drygat ut med ett par kg halm och olja också och enligt foderstaten så ska han ha mer energi men har hållit hullet än så länge (haft överhull efter betet men är ganska lagom nu), plussar väl på lite till när det blir rejält kallt ute sen.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

min tuggar i sig 17-23 kg ca per dygn. TS 83 Dräktigt sto på ca 650 kg.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Mina äter 12kg om dagen, väger ca 650kg. Kan hända att de får mer längre in i vintern.
Höselage, relativt tort men inte hö tort :p har ingen koll på ts för tillfället
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Ja som frågan lyder:

Hur mycket hö äter era hästar?
Vad väger dem?
Vad är TS-halten?

Jag har alltid hört att man ska ge minst 1kg torrsubstans per 100kg häst. Stämmer detta?

Hur är det egentligen med de nya rönen att hästarna "ska" äta mer grovfoder och mindre kraftfoder?

TS-halten i hästilage/ensilage vet jag skiljer sig år, men vad är TS-halten i vanligt torrhö? Kan det vara skillnad mellan olika balar/olika partier? Hur tort ska hö vara för att kunna pressas som balar utan plast runtom?

Hö är generellt ca 84% TS i alla balar.

Alltför många hästar får för lite grovfoder. Trots att ägaren tjatar om hur tjock och lättfödd sin häst är så ger man sin häst nån form av kraftfoder - och utan att man har en aaaning om vad grovfodret har för näringsvärde. Ett tag hjälpte jag till och beräknade foderstater åt stallgrannar och andra, har nu slutat för folk lyssnar / tror inte på att hästen kanske rent av mår bättre utan den dyra muslin, och istället få 2 kg hö till...

Själv har jag det väldigt enkelt. Har ett svårfött fullblod (550kg) som får fri tillgång i ca 15-16 tim/dygn (ej ute i hagen tyvärr, där sker ett mål á 3 kg) TS 69%. Äter ca 15kg /dygn + 1,5 kg lusern. Har ett mkt bra lusern som balanserar upp det som saknas i hösilaget.
Ger även nåt kg halm ibland.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Har 3hästar som väger ca 1100kg tillsammans och delar på 24kg hö dygn och när det blir "riktig" vinter får dom 30kg hö dygn.
 
Sv: Hur mycket hö äter era hästar?

Just nu äter de 12 kg ungefär, men det brukar bli mer när det är kallare ute. Stora halvblod på mellan 550-650 kg.
En som är gammal äter mindre, hon äter dock massor med lucern och annat foder uppblött i krubban istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och min familj har förverkligat drömmen och köpt en egen gård som vi ska förvandla till en hästgård! Dock så inser jag lite...
2
Svar
20
· Visningar
2 205
Senast: Lobelia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 073
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 983
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Vad skulle ni välja för grovfoder till "hosthäst" som är under behandling o utredning (veterinären verkar inte tycka det är en viktig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 165
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp