Hur mycket hö får eran häst per dag?

Stephanie_Larsson07

Trådstartare
Hejsan. Jag undrar hur många gånger per dag ni ger era hästar hö. Och hur mycket om det gäller varmblod. ? Eller har dom tillgång till det dygnet runt.
 
Senast ändrad:
Min får för tillfället 9,5kg silage uppdelat på 5 måltider (kl 6, 11, 16, 19, 23. Om 2, 1.5, 1.5, 1.5 och 3kg)

Uträknad foderstat. Plus att de går i gräshage på dagen så de har nåt att pilla med då.
 
Hästen har en dagsgiva på 12 kg totalt (6 kg hö och 6 kg hösilage, d-ponnyn 10 kg (5 kg av varje). Grovfodret är fördelat på 3 givor; morgon (hö ute), eftermiddag (hö ute) samt kväll (hösilage inne). Utöver detta står de på fri tillgång på havrehalm dygnet om. Stor gräshage med gräs, buskar och sly att pilla med. Självklart uträknad foderstat.
 
Min häst har i princip fri tillgång. Fri tillgång i hagen och fodrar så mkt hon äter upp inne, räknar på att hon äter ca 15 kg hösilage men tror det blir lite mer. Framförallt nu då hon går ensam i sjukhage, då äter hon mer än när hon gick i stora hagen där det finns mer saker att göra.

Ska byta stall om några veckor, då kommer hon inte fodras i hagen alls. Har räknat på att hon ska få 12 kg hösilage + 2 kg äthalm. Kan komma att justeras beroende på hur hon äter.
 
Jag försöker hålla mig till torrsubstans och rekommendationen 1.5-2.0 kg ts/100 kg häst. Har märkt att min är gladast då. Grushage, står på spån, så inget att pilla på.

Så i nuläget ca 12-16 kg hösilage.
 
Nu äter våra silage (TS 78%) så jag ber om ursäkt om endast torrhö menades.
Har stora varmblod där den ena som inte får helt fri tillgång äter 16 kg/dygn uppdelat i tre givor i nät, 5/6/5 kg. Den andra får för tillfället 20 kg uppdelat i två givor i nät.
Har räknat att bland de som går på fritt konsumerar sto+föl cirka 30-35 kg silage/dygn, och den växande unghästen cirka 18 kg.
 
10 kg hö uppdelat på 4 givor (2kg, 1 kg, 1kg, 6 kg). 2,1,1 ges i hagen (06.45, 12.30, 17.00) och 6 kg på kvällen i boxen (ca 20.30). Går i stor gräshage och även skogsdunge.
Häst nr 2 äter 12-14 kg både hö och hösilage så hon har samma giva ute som ovan men sen resten hösilage inne på kvällen (8-10 kg).

Jag är lite orolig för 10 kg hästen om magen rasar för jag tycker det är på gränsen med antal kg, men det är svårt då det är en fånghäst som går lätt upp i vikt.
 
Vi har varmblodiga travare, pensionärer och starthästar.
Stallhästarna får fri tillgång i hagen (torrt hösilage) och 10 kg hö i boxarna mellan ca 20-07. Lösdriftshästarna fri tillgång på hösilage. Uppskattar att de sätter i sig allt mellan 12-25 kg hösilage på ett dygn, beroende på häst och väder.
 
Min häst äter ca 16-20 kg hösilage om dan. Inne har de höhäckar som rymmer 12 kg, och de är alltid fyllda från det att de kommer in tills de går ut (de toppas inför natten vid 22-23), sen får han ca 4 kg vid lunch också.
Han är ett stort halvblod som alltid ätit mycket, men nu är han 24 och kräver lite mer för att hålla hullet. :)
 
Hejsan. Jag undrar hur många gånger per dag ni ger era hästar hö. Och hur mycket om det gäller varmblod. ? Eller har dom tillgång till det dygnet runt.
Min medryttarhäst får ca 3-4kg två gånger om dagen (En påse vid insläppet, ca 16.30 och en vid kvällsfodringen, ca 18-18.30). Då är han lättfödd och går inte så hårt. Detta är då på em när han står inne. Från ca 06 till 16.30 går han i hage där det finns en del bete, men utöver det fodras med halm vid ca 11. Detta gäller vintertid.
 
Hejsan. Jag undrar hur många gånger per dag ni ger era hästar hö. Och hur mycket om det gäller varmblod. ? Eller har dom tillgång till det dygnet runt.
Vår 167 cm KWPN (vikt ca 600 kg) får 18 kg hösilage och ca 3 kg halm/dag. Han blir matad 4 ggr/dag officiellt, men vi brukar dela kvällen i 2 när vi är där, så han inte behöver jobba på tom mage.

Araben (ca 155, 430 kg) får 11 kg silage på samma uppdelning som KWPNen. Hon har "gräs" i hagen att pilla med.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
997
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Foder & Strö Hej! Jag undrar hur många hästar man bör ha per hösilage-bal? Jag hämtar hösilage i en stor ”låda” gjord av pallkragar. Jag gör så för...
Svar
6
· Visningar
593
Senast: a1agnlju
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp