Hur mycket hö?

Vet inte riktigt vad stallpellets är ?

Men jag tycker det verkar vara en bra stallplats som fodrar 4 ggr/dag fördelat på dygnet.

Står hästen på halm/erbjuds halm i någon form i boxen nattetid så finns inte heller något problem med längre timmar mellan fodring nattetid.
Det är som pellets man vattnar som sedan sväller till spån ish. Somsagt dålig på att förklara. Men ska se om jag kan lösa det med halm.
 
Tack för din bra kommentar, lutar åt det ”schemat” du nämnde. Lusern, är det som hö fast väldigt proteinrikt och i pelletsform? Har bara hört gott om det, blöter du upp det och hur länge? Hur mycket ger du? Lägger du in något mer än bara lusern? Vitaminer osv?

Mja, lite förenklat kan man väl säga det. Lusern är ett grovfoder (precis som hö) som är väldigt proteinrikt. Finns både som pellets och som hack, dvs ca 5 cm långa bitar som liknar hö.
Pelletsarna ska alltid blötas upp (i mycket vatten eftersom de sväller mycket). Jag blöter det typ på eftermiddag/kväll till kvällen och morgonen därpå.
Hur mycket man ger och om man ger nåt mer beror på vad hästen behöver efter att man räknat på foderstaten :)
 
Mja, lite förenklat kan man väl säga det. Lusern är ett grovfoder (precis som hö) som är väldigt proteinrikt. Finns både som pellets och som hack, dvs ca 5 cm långa bitar som liknar hö.
Pelletsarna ska alltid blötas upp (i mycket vatten eftersom de sväller mycket). Jag blöter det typ på eftermiddag/kväll till kvällen och morgonen därpå.
Hur mycket man ger och om man ger nåt mer beror på vad hästen behöver efter att man räknat på foderstaten :)
Så höt är igentligen O och A innan man börjar räkna på de andra? Ska be om analysen idag!

Tack för alla svar, känner mig lite klokare nu:up:
 
Så höt är igentligen O och A innan man börjar räkna på de andra? Ska be om analysen idag!

Tack för alla svar, känner mig lite klokare nu:up:

Hästens system är gjort för att ta hand om gräs (grovfoder) som t ex när den betar, hösilage, ensilage och hö. Sedan finns det ju andra varianter på grovfoder som t ex lusern, halm, gräsfröhalm, befinner (betfor) t ex.

För att hästen ska må bra behöver den grovfoder, annars fungerar inte tarmsystemet. Får den för mycket kraftfoder kan den bli förgiftad. Det absolut bästa är att man har ett så bra grovfoder att man slipper kraftfoder. Om man fodrar med kraftfoder ska det fodras EFTER grovfodret.
 
Hästens system är gjort för att ta hand om gräs (grovfoder) som t ex när den betar, hösilage, ensilage och hö. Sedan finns det ju andra varianter på grovfoder som t ex lusern, halm, gräsfröhalm, befinner (betfor) t ex.

För att hästen ska må bra behöver den grovfoder, annars fungerar inte tarmsystemet. Får den för mycket kraftfoder kan den bli förgiftad. Det absolut bästa är att man har ett så bra grovfoder att man slipper kraftfoder. Om man fodrar med kraftfoder ska det fodras EFTER grovfodret.
Och som ett litet tillägg så är det många dom fodrar i onödan med kraftfoder för att man tror att är ett måste, alternativt ett kraftfoder som inte är optimalt just för att man inte räknat på det eller funderat kring vad det är i det kraftfoder man serverar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 583
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 808
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 476
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp