Hur mycket hö?

L

little_blondie

hur många kilo hö ger ni era hästar?skriv gärna vad för häst också. Lite roligt att veta och jämföra

M

maximilia

mitt halvblod, ca 500kg kommer att gå på 2kg hö med TS 84%och 9kg ensilage med TS 45% i vinter, dvs ca 5,7kg TS sammanlagt.

Mitt dräktiga varmblodssto på 10 år som är 158 cm i mkh får just nu 9 kg hö. Har skickat in analysen på höet igår, så vi får se då den kommer till veckan hur foderstaten blir då... :)

V

veronican

Det beror heeelt på vad höanalysen tänker säga mig, när den kommer i nästa vecka.. Men förra vintern blev värdena och foderstaten bäst på 9 kg hö. Om man ska gå på vad pållan behöver för att matsmältningsapparaturen ska fungera så behöver hon minst 8 kg hö om dagen.
Hbl ca 520 kg tung som rids lite medelhårt sådär.

B

Bucus

Mitt fullblod får 9 kg( 8,3 mj och 68 smrp) Hösilaget i vinter vet jag inte än, det beror på vad det är för ts halt.

N

Nina83

Mitt fullblod med idealvikt ca 450 kg ska få 7 kg hö och 1 kg lucernhack i sin foderstat.

URK...=/

Min bonde får dock alltid in bra hö. Ligger mellan 50 - 65 SRP år ut och år in.

men som sagt, i år har han nog fått hjärnblödning eller något..ang det där med felpressade balar =/

N

Nina83

Samma bonde fick 60-70 smrp på samma åker förra året. Det är otroligt fint hö, helt dammfritt. Nuvarande höet såg också jättebra ut, inte kommit en droppe regn på det. :) Och han sa innan stallägaren köpte höet, att det skulle vara mindre protein då det är slaget 2 veckor efter midsommar. Men det går ju att fodra med det liksom. :smirk: För mig är ändå kvalitén viktigast då jag har hosthäst, men jag hade ju hellre haft ett bra hö även näringsmässigt. :smirk:

Är det inget bra med fölet eller? Du svarade inte på det? :crazy:

B

**BORTTAGEN**

I vinter så får mina:
Nordsvensk 10 kg
Varmblodstravare 8 kg.

Liknande trådar

Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Hur gör ni som enbart har en häst och köper in eget hö/hösilage? Aldrig haft så innan. Van vid att 4-5 hästar delar på balar med...
Svar
11
· Visningar
1 146
Foder & Strö Jag behöver hjälp med halm för lättfödd d-ponny. Vi köpte en överviktig (eller fet 🤷🏽‍♀️) ponny. Bedömd 7.5 på en skala till 9 av...
Svar
11
· Visningar
913
Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
929
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Frukt i mat?