Bukefalos 25 år!

Hur mycket hö?

L

little_blondie

hur många kilo hö ger ni era hästar?skriv gärna vad för häst också. Lite roligt att veta och jämföra

M

maximilia

mitt halvblod, ca 500kg kommer att gå på 2kg hö med TS 84%och 9kg ensilage med TS 45% i vinter, dvs ca 5,7kg TS sammanlagt.

Mitt dräktiga varmblodssto på 10 år som är 158 cm i mkh får just nu 9 kg hö. Har skickat in analysen på höet igår, så vi får se då den kommer till veckan hur foderstaten blir då... :)

V

veronican

Det beror heeelt på vad höanalysen tänker säga mig, när den kommer i nästa vecka.. Men förra vintern blev värdena och foderstaten bäst på 9 kg hö. Om man ska gå på vad pållan behöver för att matsmältningsapparaturen ska fungera så behöver hon minst 8 kg hö om dagen.
Hbl ca 520 kg tung som rids lite medelhårt sådär.

B

Bucus

Mitt fullblod får 9 kg( 8,3 mj och 68 smrp) Hösilaget i vinter vet jag inte än, det beror på vad det är för ts halt.

N

Nina83

Mitt fullblod med idealvikt ca 450 kg ska få 7 kg hö och 1 kg lucernhack i sin foderstat.

URK...=/

Min bonde får dock alltid in bra hö. Ligger mellan 50 - 65 SRP år ut och år in.

men som sagt, i år har han nog fått hjärnblödning eller något..ang det där med felpressade balar =/

N

Nina83

Samma bonde fick 60-70 smrp på samma åker förra året. Det är otroligt fint hö, helt dammfritt. Nuvarande höet såg också jättebra ut, inte kommit en droppe regn på det. :) Och han sa innan stallägaren köpte höet, att det skulle vara mindre protein då det är slaget 2 veckor efter midsommar. Men det går ju att fodra med det liksom. :smirk: För mig är ändå kvalitén viktigast då jag har hosthäst, men jag hade ju hellre haft ett bra hö även näringsmässigt. :smirk:

Är det inget bra med fölet eller? Du svarade inte på det? :crazy:

B

**BORTTAGEN**

I vinter så får mina:
Nordsvensk 10 kg
Varmblodstravare 8 kg.

Liknande trådar

Foder&Strö Hej! Dethär med att slå vall...Jag läste nyss att den ska slås innan den går i blom. Vad händer om man gör det senare? Hur länge kan man...
Svar
3
· Visningar
440
Foder&Strö Vi har fått vår hygienanalys på vårt hö där aspergillus fumigatus uppgår till 1,5 log cfu/g och enligt analysens riktvärde (2,0 log...
Svar
3
· Visningar
537
Foder&Strö Hej! Lite konstig fråga kanske för er som kan sånt här! Men jag har precis börjat lära mig om att räkna ut foderstat och sånt och nu...
2
Svar
28
· Visningar
1 801
Foder&Strö Hejsan. Jag undrar hur många gånger per dag ni ger era hästar hö. Och hur mycket om det gäller varmblod. ? Eller har dom tillgång till...
2
Svar
27
· Visningar
2 123

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Magnussons vuxen /spannmålsfria?

Hästrelaterat

Omröstningar