Hur mycket kaffe?

tanten

Trådstartare
Alltså - jag är ingen kaffedrickare och alltså inte heller nån fena på att brygga det.

Vi har nu köpt en proffsbryggare till vår föreningslokal (typ Coffee queen). Jag letade förgäves efter nån mått tabell över hur mycket bryggkaffe det behöv till den. Hittar nada.

När jag jobbade på café hade vi färdiga portionspåsar. I vår lokal ska vi skopa upp från ett kaffepaket.
Finns det nån tabell som kan ange hur många dl kaffe som behövs per liter/dl vatten.

/mvh blond vilsen kaffekokare
 
Alltså - jag är ingen kaffedrickare och alltså inte heller nån fena på att brygga det.

Vi har nu köpt en proffsbryggare till vår föreningslokal (typ Coffee queen). Jag letade förgäves efter nån mått tabell över hur mycket bryggkaffe det behöv till den. Hittar nada.

När jag jobbade på café hade vi färdiga portionspåsar. I vår lokal ska vi skopa upp från ett kaffepaket.
Finns det nån tabell som kan ange hur många dl kaffe som behövs per liter/dl vatten.

/mvh blond vilsen kaffekokare
Uhm hur många koppar gäller det? är det en sådan där jättekanna? Den jag stött på blir svagt kaffe om man har 2,5 dl i så 3 från ovan låter ju bra :)
 
Alltså - jag är ingen kaffedrickare och alltså inte heller nån fena på att brygga det.

Vi har nu köpt en proffsbryggare till vår föreningslokal (typ Coffee queen). Jag letade förgäves efter nån mått tabell över hur mycket bryggkaffe det behöv till den. Hittar nada.

När jag jobbade på café hade vi färdiga portionspåsar. I vår lokal ska vi skopa upp från ett kaffepaket.
Finns det nån tabell som kan ange hur många dl kaffe som behövs per liter/dl vatten.

/mvh blond vilsen kaffekokare
Jag brukar ta 6 rågade kaffemått till 1 liter vatten när jag kokar åt oss på morgonen. Det här är alltså till en helt vanlig hemmabryggare, så kaffemåtten är de små varianterna.
 
Jag brukar ta 6 rågade kaffemått till 1 liter vatten när jag kokar åt oss på morgonen. Det här är alltså till en helt vanlig hemmabryggare, så kaffemåtten är de små varianterna.

En på jobbet råkade ta 6 stora mått på 1 liter på våran kaffekokare modell stor. Det blev så starkt att om jag skulle ha stoppat ner en sked i koppen så skulle den ha stått upp själv. Pigg vart man och magen kom igång rejält!:turd::D
 
Alltså - jag är ingen kaffedrickare och alltså inte heller nån fena på att brygga det.

Vi har nu köpt en proffsbryggare till vår föreningslokal (typ Coffee queen). Jag letade förgäves efter nån mått tabell över hur mycket bryggkaffe det behöv till den. Hittar nada.

När jag jobbade på café hade vi färdiga portionspåsar. I vår lokal ska vi skopa upp från ett kaffepaket.
Finns det nån tabell som kan ange hur många dl kaffe som behövs per liter/dl vatten.

/mvh blond vilsen kaffekokare
Sån här hade vi på brukshundklubben. Tog 3dl kaffe till full kanna.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20220617_081455.jpg
    Screenshot_20220617_081455.jpg
    44,2 KB · Visningar: 42
En på jobbet råkade ta 6 stora mått på 1 liter på våran kaffekokare modell stor. Det blev så starkt att om jag skulle ha stoppat ner en sked i koppen så skulle den ha stått upp själv. Pigg vart man och magen kom igång rejält!:turd::D
Ojdå. Jag tror att vi gör 1,5-2 liter kaffe i vår stora. Till det brukar det gå två stora rågade mått. Så jag kan förstå att ert kaffe blev starkt.... :eek::D
 
Japp En cooffee queeen. :)

Vi är superglada att vi lyckats få pengar till att skaffa en sån. Att brygga till många med flera små hushållsbryggare tog oändligt med tid.
Vi börjar få till det i vår lokal. Nytt fint porslin, nya kaffekoppar är beställda och nu har vi en vettig bryggare.
Sånt gör så mycket för trivseln!

Tycker det är tråkigt när det finns kantstött porslin och udde ikea bestick.

Ska man mixa så behövs det öga för det.
 
Sånt gör så mycket för trivseln!

Tycker det är tråkigt när det finns kantstött porslin och udde ikea bestick.

Ska man mixa så behövs det öga för det.
Japp. Vi kör på sobrast möjliga. Det gamla var från 40-50-talet. Av mkt god kvalitet men tjocka och tunga och med nykterhetsemblem.
Kaffekopparna är av uråldrig modell. Runda som en halv tennisboll och med ett hopplös öra som inte går att hålla. Och SMÅ. Från tider när kaffet var jättedyrt och man drack lite. Inga take-away muggar där inte :D
Folk har klagat på kopparna. Vi i styrelsen också. Men nu är nya beställda.
 
Hoppas jag inte läst slarvigt nu men det beror ju mycket på vilket kaffe man använder. Mellan- eller mörkrost?
Här i bygden är det mellanrost som gäller.

Ska jag själv nån gäng dricka kaffe får det gärna vara mörkrost. Men eftersom jag har vätskerestriktioner så blir det inget kaffe.
(men när jag får en ny njure då jäklar. Då ska det drickas. Kaffe, te, vin kallt kranvatten i stora klunkar...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp