Hur mycket kalk ska man fodra med..?

P

Pandoran

Undrar om någon vet hur mycket kalk man ska fodra hästen me.. Räcker de med någon matsked nån gång i veckan, eller ska man ge mer eller mindra..? Började ge min häst det efter att många föreslagit att jag skulle fodra med det. Och man är ju ingen vidare expert på detta med foder.. :confused: Tacksam för svar!
 
Försök ta reda på om din häst verkligen behöver kalk först. Det är inte så bra att bara utfodra kalk, för att någon tycker det. :crazy:
Kolla värdena på det du utfodrar din häst med. Kanske hästen får i sig det den behöver. ;)
 
Är det något speciellt skäl som "tyckarna" tycker du ska ge kalk? Vet ni vad höt innehåller, och vad ger du i övrigt? Mineraler? Vad är det för häst?

OM det behövs kalk ska det ges varje dag. Hur mycket som behövs beror på vad hästen får i sig i övrigt.
 
Jag har fått lära mig att vara noga med att utfodra med kalk, därför att om hästen skulle få kalkbrist så tar den kalk från skelettet istället. Jag ger min häst ca en matsked om dagen tillsammans med andra mineraler (alger). Om den får överskott av kalk så kissar den ut det.
 
Ger man för mycket kalk påverkar det ju upptaget av andra nödvändiga ämnen, järn t.ex. Det är väl bättre att ta reda på vad man ger och sen se efter om det behövs tillskott eller inte.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 504
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
700
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
558
Senast: Ray
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 339
Senast: Miiikaela_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp