Bukefalos 28 år!

Hur mycket kan det kosta?

C

camilla_657

Hej!
Ja å en kompis hade tänk att köpa oss en häst:bump: så ja skulle nu vilja veta hur mycke de kostar i månaden att ha häst?:confused: för ALLA utgifter??
Tacksam för svar!:banana:
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Jag lägger ut ungefär 5000 kr i månaden på min häst, i det är alla utgifter inräknade: stallhyra, foder, hovslagare, försäkring, utrustning, träningar mm

Skulle jag träna oftare och skaffa ridhuskort så skulle det bli något mer.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

när jag hade foderhäst kostade han varannan månad 3500kr den andra månaden kostade han 2100kr

när jag hade min häst betalade jag 500kr för boxen sen betalade jag inget mer mina andra systar gjorde de vi betalade olika saker...
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Jag betalar hö direkt när jag får hem det, men räknar man ut vad det blir per månad så är det ca 250:-, stallhyra 500:-/mån, verkning 150:- var 8:e vecka ca (unghäst, har inga dojor), kraftfoder ca 100:- /mån (vinterhalvåret), försäkring ca 200:-/mån. Sen tillkommer alltid veterinärkostnader, prylar som ska inhandlas osv...
Men som sagt, det beror helt på vart man bor, vilket slags stall man vill stå i, vilket foder samt hur mycket man vill ge osv.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

räkna med 2000 till 6000 beroende på var ni bor, jag lägger säkert 5000 i månade, men så älskar jag att shoppa saker till pållen.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Det måste jag säga var dyrt...:crazy:

Har eget stall...

Hö per häst/ månadern = 500 kr

Kraftfoder/ månadern = 200 kr

Spån/månadern = 50 kr

Skoning/ månadern = 325 kr

Summa per häst/månad =1225 kr stallkostanader

Träningar/månad/häst ca 700 kr

Tävlingar ???

Veterinärkostnader/mån ca 50 kr :angel: om man ha tur=vaccinationer =600kr/år

Så om allt är som vanligt så kostar det mig att hålla en häst i eget stall ca 1400 kr i månadern:smirk:

Nu har jag inte räknat in Kostanader för tävlingar och bensin/tillbehör...det tillkommer..:D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan det kosta?

För våran häst betalar vi ungefär:
Boxhyra/månad: 800kr
Krafftfoder + hö: ca 1200kr
Strö har jag ingen aning om, men 300-400kr/månad
Fodring morgon + lunch, utsläpp (vardagar): ca 250kr/månad
Hovvis: mellan 800-1000kr/8:de vecka
Träningar: 660kr/månad

Sen kostar ju medlemskap i en klubb, tävlingar...
Utrustningen kostar grymt mycket att köpa in,
iaf om man ska ha "bra" (kvalitet, märke) saker..
Boxhyror varierar ju så mycket, i sthlm är de ganska höga,
men ut mer på "landet" är det betydligt billigare.
Tidigare betalade vi 3600kr/månaden för bara kallhyran!
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

rocki skrev:
Det måste jag säga var dyrt...:crazy:

Jag har en stallhyra på 2470 kr i månaden, i det ingår grovfoder.

Halmkostnad på ungefär 170 kr/månad.

Kraftfoder ca 400 kr/månad.

Skoning ca 420 kr/månad.

Stallkostnader: 3460 kr /månad

Träningar 600 kr/månad

Försäkring 220 kr/månad

Utrustning ca 300 kr/månad

Veterinärkostnad (inga oförutsedda kostnader inräknade) ca 75 kr/månad

Detta ger en totalkostnad på 4655 kr i månaden. :eek: :crazy:
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Såhär mycket kostar det för mej per månad.

Stallplats (kallhyra) 750
Hösilage 300
Foder 90
Spån 80
Hovslagare 350 (700 var 8e vecka)
Försäkring 200

+ resekostnader,veterinär,utrustning osv.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

2600 kr i stallhyra
450 kr skoning
600 kr försäkring
200 kr för diverse olika prylar
75 kr veterinär
600 kr träning (dock tränar jag inget nu, men planerat att komma igång så fort jag fått en sadel)
+ kostnad för bensin.

Så jag räknar iaf med 5000kr/mån. Ska även tillägga att detta är i sthlm- området, och en häst (och ryttare) som ska träna och tävla.

(Jag har snälla föräldrar som betalar min häst :bow: :bow: )
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Stallhyra: 1700 kr(inkl. hö/halm, fodringar, utsläpp och ridhus)På sommaren 800 kr(bete)
Övrigmat: ca 200-300 kr
Skoning: 250 kr (500 var 8:e vecka)
Försäkring:200

det är väl de fasta utgifterna. Sen blir det träningar och ev vetrinärskostnader....
Ca 3000 kr i månaden...Vissa månader mer vissa mindre.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Min häst kostar mellan 3500-6500 kr i månaden skulle jag tro...
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Min kostar väl en 4-5000 i månaden om man räknar med träningar och bensinkostnader (tur att man har snälla föräldrar, det gäller att hålla sig på god kant med dem:smirk: )
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Jag betalar ingen stallhyra då jag har eget stall
Hö: ca 500kr/mån
Hovslagare: ca 400kr/mån
Spån: max 50kr/mån
Försäkring: nu råkar jag ha en häst som är billig att ha försäkrad, så det handlar inte om mer än nån hundring i månaden.
Veterinär: vaccination en gång om året, ca 300kr/häst. Men sen är det ju omöjligt att räkna ut andra vet kostnader då hästarna kan vara mkt sjuka vissa år och helt friska vissa år.

Runt en tusenlapp i månaden lägger vi nog på ena hästen. Men så har jag inte varit och tränat alls sista tiden så där kostar det ju lite extra. Andra hästen är en liten minishettis så där blir maten billigare och hovslagaren då hästen ej har skor. Han kostar väl runt 6-700kr/månad. Ibland mer och ibland mindre.
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Ja, det blir ju billigare om ni delar på kostnaderna (lika).Vad för häst ska ni ha då :idea: ? Skriv gärna ett kontrakt mellan er två för det kan bli fajter om vem som har betalat vad och det kan bli en kamp till slut, som inte är så rolig!

Men jag betalar;
stallplats = 500;-/månad (ingår, vatten, el, hage, hjälps åt med allt)
Hö, Lusern, betfor, krafft, mineraler, b-vitamin och vitlök äter min häst just nu (vet ej vad det kostar, min mamma betalar :angel: )
Kanske blir runt 2000-3000;-/månad
Hovslagare = 650-700;-/ per gång var 8:e vecka för min häst (det varierar från häst till häst).
Utrustning, om ni inte får det med hästen, det viktigastei början är sadel(+tillbehör), träns(+tillbehör), skydd, regntäcke, svettäcke, ryktsaker. Det kan bli olika summor, beroende på om ni vill ha kvalité eller saker som är mindre bra. En BRA sadel hittar ni nog bara runt 5800 och uppåt.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Kostnaderna skiljer sig ju lite på var du bor och sånt. Det är oftast dyrare i ett stall som ligger nära en stor stad.

Men jag har min häst ute på landet och där betalar jag:

Stallhyra: 1250:- (där ingår hö, halm, spån. Det kraftfoder jag vill, mineraler,vitlök, b vitaminer, insläpp, utsläpp, fodring fyra gånger om dan och täckestvättning)
Hovslagare: 450 :-
Övrig utrustning: ca 50-100 :-
sen tillkommer ju veterinär och avmaskning men det är ju inte varje månad.

Summa månad ungefär: 1800 :- månaden

:banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana: :bump:
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

De é ju väldigt olika va man bor å så... För mej blev de ca 3.000kr månaden i gbg(ganska centralt). Fast sen tillkommer ju hovslagare å tränare å allt de. Tror inte ja vill räkna ut mer...:angel:
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Nu ska jag vara med här bara för att retas lite...
Jag har två hästar, betalar:
Stallhyra: 0:- (de står hos sväföräldrarna gratis, vi har själva inrett en gammal ladugård hos dem...)
Hö + halm: 0:- Vi hjälper svärföräldrarna att få in det på sommaren.
Kraftfoder, vitaminer osv: Ca 200:- i månaden, lilla ponnyn äter knappt något kraftfoder alls, men varmblodet får desto mer...
Veterinär: utslaget blir det väl ca 100:- i månaden (vaccinationer i stort sett..)
Försäkringspremier: Ca 500:- i månaden.
Hovslagare: Utslaget per månad: ca 600:-, då verkar vi svärföräldrarnas häst som "stallhyra" också, så det är två skoningar och en verkning...
Utrustning köper jag en hel del... Det är kul att shoppa! Hur mycket det blir beror på hur mycket pengar jag har och vad hästarnar behöver. Jag vill nog inte veta hur mycket pengar jag lägger där så det räknar jag inte ut... :angel:
Alltså kostar mina två hästar: 1400:- i månaden + utrustning... Då har jag ändå gratis stall och grovfoder, så det är en rätt dyr hobby vi har...
 
Sv: Hur mycket kan det kosta?

Hyran 1100:- året runt (jag har tur som får billigare genom ett avtal med stallägaren, annars är den 2000:-)
Syrran betalar 600:- av hyran.
Allt foder ingår i hyran och strö, utsläpp, fodringar 4 ggr, täckespåtagning.
Försäkring 149:-
Hovslagare 350-450:- (var 7:e vecka) beroende på årstid
Paddocktillgång 100:-
Morötter 45:-
Denna månaden tillkom även:
Sojamjöl 187:- (räcker i flera månader)
Massör 410:- (varje-var 4:e månad som längst)
MSM 470:- (räcker i 2 månader typ lite mindre kanske)
Boxskylt 195:- (engångskostand)
Sen tillkommer även:
Avmaskning och träckprov
Avmaskning kostar väl ca 150:-/gång 1-3 ggr per år (varierar och beroende på hur träckprovet ser ut.
Träckprovet vet jag inte vad det kostar ca 200:- kanske 1-2 ggr/år.
Vaccination 1 gång/år ca 150:-
Hästtandläkare ca 1800:- 1-2 ggr/år, detta året blir det 2 ggr.
Och sen kan det bli en del outförsedda kostander även som utrustning, veterinär, transport osv

Så denna månaden betalade jag 2406:-, sen har jag säkert glömt nåt. Just det sen tillkommer ju bensin dit.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! jag har en häst leasad för avel, som är oförsäkrad. Jag skulle vilja försäkra iaf en grundförsäkring för enbart akutvård. Är det...
Svar
6
· Visningar
1 039
Senast: ameo
·
Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
582
Senast: Mia_R
·
Ridning hej alla. skulle behöva lite tips. det är så att min häst kanske har headshaking syndrom 🤔 å ja har blivit råd att testa olika...
Svar
13
· Visningar
1 041
Senast: Tossa90
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 564
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp