Hur mycket kan jag lägga mig i?

Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Bra ordnat av dig - Kul med vin kväll....vi har firat när nån fyllt jämnt å så...men vi undviker snyggt alla känsliga ämnen
- dock väldigt trevligt
.....så som du så är det saker hela tiden men ej vanvård....just till å från hagen problem
där jag åkt i backen 1 ggr & påsprungen 2 ggr då jag är den enda som kunde leda hästen
förutom ägare pga att jag har lite styrka....var spänd & stissig titt som tätt....de fick helt enkelt ta mer ut & in släpp själva & förstod att de måste träna på att leda & det blev bättre men det känns ibland som om de inte riktigt förstår att träning/hantering måste underhållas.

....de sköter sig själv i övrigt & tas om hand dagligen(står i kontraktet) & rids hyfsat regelbundet men men!!!!
Ordnat med tränare & fått dem att prova på med varierat resultat
...men har man fått en att inse att det ger mer än det tar så är jag nöjd!!

Medryttare....duktig sådan har jag ordnat men det rann ut i sanden........Jag fixar med sår/lindor eventuella täcken å så engagerar mig, tar ut å in i stort sett varje dag numer...men "tack" haglar inte över en....de vänjer sig fort vid bekvämligheterna....det är visserligen inte det som är det jobbiga då jag gillar att pyssla!!!

Näe....lägger mig i så lite jag kan å försöker tipsa vid behov....just med kraftfodret har jag fått dem att minska mängden något visserligen men sorten är svårare+att de höjer när det blir kallt...ofta i stället för hö´t...suck....vi får kämpa vidare..........hoppas du "når fram & lyckas i helgen !!!:laugh:

Kul att läsa att många ändå tar till sig & tycker om tips & råd.....det gör jag med!!!! Bra med Buke så man får se andras synvinklar då man uppenbart inte kan tänka på allt själv & inte glömmer att tänka på hur det var att vara inackorderat o s v :bow:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

En gissning skulle vara att han får ca 1 kg pelleterat foder (mustang tror jag) och ca 0,3 kg betfor (torrvikt). Höet är energirikt 8,8 MJ/kg ts, han får ca 10 kg per dygn. Det är en häst av varmblodsmodell, ca 500 kg.

Allvarligt talat, 1kg pellets mer eller mindre, har du med det att göra?
När jag började läsa i tråden trodde jag att det handlade om minst 4-5kg kraftfoder.
Att hästen är sprättig beror kanske snarare på understimulering än energiöverskott från pellets.

Hur skulle du klara av att hantera en inackorderad tävlingshäst i full kondition som plötsligt måste stå konvalecent i flera månader, tala om sprättig.

Du överreagerar enligt mig, och själv skulle jag flytta om en stallägare började tjata om ett 1kg foder hit eller dit.

Du kan inte kräva att dina inackorderingar ska fodra sina hästar exakt så som du skulle ha gjort om hästen var din, alla har egna åsikter som kan vara lika starka och lika "rätt" som dina egna.
Utfodring är ju verkligen ingen exakt vetenskap.

Spara dig tills någon vanvårdar sin häst eller din anläggning.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Ursäkta att jag "lägger mig i".....jag förstår henne precis då det är helt onödig utfodring....hästen behöver det tydligen inte enligt foderstaten, så varför tycker du att 1 kg hit eller dit är ingenting.....på en del hästar kan det vara massor beroende på behovet tjock/smal/fång.....på en månad är det en hel säck foder...helt i onödan........det är inte bara t ex havre som en del inte klarar av p g a energin....sen är det viktigare att de får grovfoder att tugga på för både de andra hästarnas skull & de som hanterar - hästar som är tillfredsställd i mat/tugg är trevligare att ha att göra med...........det är ju det som är målet, lugna trevliga individer.....en tävlingshäst som är lynnig & svårhanterlig är en skade risk för sig själv & andra & är säkerligen inte lycklig & tillfredställd men ska kunna vara det anser jag!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Men får man en konvalescent så får man väl helt andra arrangemang eller hur man säger? I allafall i de stall jag haft häst.
Då är det ju ofta sjukhage, hästen ska ledas si och så länge per dag, och då försöker man se till att omgivningen håller sig lugn, alternativt ger hästen pleg eller liknande. Man väljer tidpunkt för promenaden när det är lugnast, andra lämpliga hästar får "offra sig" som sällskap, bara vissa utvalda får leda hästen osv.
Och ja, jag har själv haft en häst som stod på boxvila i två månader samt inte fick gå i hage på över fyra månader.

Konvalescens är ju också en övergående fas, målet är ju att hästen ska få bli frisk och få normalt hästliv igen.
Eller är jag helt fel ute?
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

En 500kg-häst(av varmblodstyp) blir inte stirrig av att fortsätta 1kg pellets per dag som den är van vid, däremot blir den säkert lite laddad av att man inte motionerar den just nu.
Hur kan du tro att en normalbyggd stor häst ska bli påverkad negativt av att äta så lite kraftfoder, det är ju skrattretande.
Det proteinet extra per dag kan den lika gärna få i sig genom att den ena ensilagebalen kommer från ett annat fält än den andra.
Dessutom är det kallare nu, vilket medför större energiåtgång för hästarna, men också kan göra dem busigare.

Ska man lägga sig i andras hästar på den nivån får man nog ha väldigt speciella hyresgäster.
Och enorma kunskaper, det ni tycker om proteinöverskott finns det det ju inget bevis för på den här hästen, eller har ni koll på just dens specifika ämnesomsättning, i alla temperaturer?

Hade ju varit skillnad om den var våldsamt överviktig eller utsvulten, men det här verkar ju vara en välskött häst med en matte som är nogrann med att den inte ska tappa i vikt.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Det är väl inte så ovanligt att personalen/stallägeren släpper ut konvalecenthästen i sin sjukhage på morgonen tex.
Jag tog upp det som ett exempel på när jag kan tycka att en häst är sprättig och jobbig att leda.
Att dra bort varenda gram kraftfoder på en häst som vintervilar för att den ska bli snällare att leda, det tycker jag är löjligt.
Tycker det bara handlar om lydnad, vilket det kanske inte gör på samma sätt om en konvalecent knäppar sig.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

....du får skratta hur mycket du vill, men du vet lika lite som oss andra om hästen i fråga
.....sen är jag helt med på att det kanske gör varken från eller till i slutändan
- men det är ett enkelt sätt att ta reda på om det blir någon förändring - till det bättre tror jag

....har själv varit med om liknande "fall"...så enligt min erfarenhet gör det väldigt stor
skillnad på vissa hästar än andra - helt klart att försöka

....sen tror jag att om hästens ägare inte är villig att prova efter att få mer råd om att testa denna
rätt enkla variant att ta reda på om sin häst blir lugnare så är det inte mycket att göra,

men jag personligen skulle göra så som jag gjort för egen del sagt att - då får du ta in & ut själv en period
& se vad du tycker om hästens beteende....& då kan ägaren få chans att tänka om

....eventuellt träna lydnad/uppfostring (som det var i vårt fall) alternativt ta bort foder för överskottsenergin´s skull
....det är ju bara att öka upp igen om det behövs pga ev hullförlust eller att det behövs vid ridningen

......vet vissa som tävlar & har bra grovfoder & knappt behöver kraftfoder.....bra att sträva efter om det fungerar tycker jag
.......inget att bli "skogstokig" över
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag är inte skogstokig, vad får du det ifrån?

Man kan säkert laborera med foder hur mycket som helst om man vill, men har man en häst som inte ska gå ner, och kanske har tendenser att rasa i vikt om den väl börjar tappa vikt så vill man kanske inte hålla på och testa för att en annan person tror att de vet bäst hur ens häst fungerar.

Men frågan var ju hur mycket TS som stallägare kan lägga sig i en häst som någon hyr in i hennes stall.

Mitt svar till TS är det att jag tycker att hon inte kan lägga sig i ett kg foder hit eller dit på beskrivna häst.
Det är bara min åsikt såklart.

Ett tips till TS är ju att skriva in i dina uthyrningskontrakt att hästarna i ditt stall ska utfodras enligt dina föreskrifter.
Ska man ner till den nivån så kanske man även måste sko dem och träna dem etc enligt dina föreskrifter.
Kan bli ohållbart menar jag.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Hej!
Jag är inackorderad med mina tre hästar, i ett stall därhösilage och havre ingår, liksom mockning, utsläpp och inhämtning dvs fullservice.

Jag överlåter åt min stallägare att avväga fodermängden, både gällande hösilaget och havret och har blanka fina hästar i lagom hull.
Min stallägare och jag diskuterar foderstaten ibland (en gång om året högst när jag kommer på att undra hur mycket de egentligen får...ansvarslöst kanske men jag tycker det är OK så länge hästarna är fina) och vi brukar vara överens om lagom mängd foder.

Mina hästar är en dräktig 12-årig varmblodsmärr, som får ca 12 kg hösilage och 3 kg havre/dag, ett 10-årigt fjordsto som jobbar mycket och får ungefär samma foderstat som varmblodet för att inte tappa i hull, och en 1½ årig fjordvallak som får fritt med hösilage och lite havre (högst ½kg).

De inhyrningar som vill ha annat kraftfoder än havret, ansvarar själva för inköp och dosering. Ibland tycker inte stallägaren att det är helt rätt eftersom en del hästar blir onödigt energiska, men han låter hästägaren bestämma.

Som slutsats: det varierar nog hur mycket inflytande stallägaren har på hur de inhyrda hästarna sköts, och det har säkert reglerats via muntlig eller skriftlig överenskommelse i samband med att hästen stallas in.

Hoppas situationen löser sig: vanskligt. Så länge hästen "bara" är i något överhull och något överenergisk så skulle jag föreslå att du berättar om din synpunkt men låter hästägaren bestämma. Alternativet är väl att du drar upp ett nytt kontrakt där det i så fall specificeras i hur grad du som stallägare har inflytande.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

skulle satt dit en ;)men glömde det -f´låt !......åter till samtalet
......som du säger nu i ena meningen,
"- laborera med foder hur mycket som helst om man vill"
det handlar som du också sa "- ett kg foder hit eller dit"
Så visst den "-kanske har tendenser att rasa i vikt"

men då det gäller 1kg tror jag inte att så är fallet.....men det är ju en ren gissning från mig
...men den kanske mår mycket bättre både psykiskt & fysiskt då även en liten överutfodring kan
påverka vissa hästar mer & vissa hästar mindre....Har man haft hästen 1,5 år
så vet man kanske inte hur den är i alla situationer ännu tror jag
- vare sig i hanteringen eller fodret
-tror det kan vara värt ett försök som gentligen inte är så komplicerat
- bara vänja av lite försiktigt & se & öka upp igen om det behövs !!!

Sedan hade väl TS & ägaren gjort foderstaten tillsammans,
men sedan ändrade hon inte ändå....undrar varför?
....tror heller inte att TS kommer att tvinga ägaren att fixa detta - men då tipsar jag
om det jag skrev om tidigare - see for your self......liksom :idea:
Det är säkert till nytta & universallösningar finns det ju tyvärr inte....
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Så länge det inte är frågan om vanvård ska man nog vara lite försiktig med att lägga sig i för mycket. Att ge lite tips och råd kan man absolut göra men det är ändå upp till personen i fråga om hon/han vill följa råden. Det där med hästhållning finns det inget facit på - finns tusen olika sätt och dom flesta tycker att just dom gör rätt.

Vill man ha ett inackorderingsstall med trevlig stämning, bör man i förväg se till att bara ta in hästägare som har ungefär samma uppfattning om hästhållning som man själv och sen låta dom sköta hästen som dom vill. Så länge det inte är frågan om vanvård då som sagt...

Håller med dej helt.

Skulle bli tacksam för råd, om ngn ser att jag gör nåt bakvänt eller så. Men sen är det ju upp till mig att ta till mig rådet eller ej. Min häst, jag bestämmer. Självklart ska man hålla hästen utan att den skadas men håller man det och det inte handlar om säkerheten i stallet så ska man nog inte lägga sig i. :) Så, svar till TS; lägg inte mer energi på dem nu. KOmmer hon och frågar, så svara.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag är inte skogstokig, vad får du det ifrån?

Man kan säkert laborera med foder hur mycket som helst om man vill, men har man en häst som inte ska gå ner, och kanske har tendenser att rasa i vikt om den väl börjar tappa vikt så vill man kanske inte hålla på och testa för att en annan person tror att de vet bäst hur ens häst fungerar.

Men frågan var ju hur mycket TS som stallägare kan lägga sig i en häst som någon hyr in i hennes stall.

Mitt svar till TS är det att jag tycker att hon inte kan lägga sig i ett kg foder hit eller dit på beskrivna häst.
Det är bara min åsikt såklart.

Ett tips till TS är ju att skriva in i dina uthyrningskontrakt att hästarna i ditt stall ska utfodras enligt dina föreskrifter.
Ska man ner till den nivån så kanske man även måste sko dem och träna dem etc enligt dina föreskrifter.
Kan bli ohållbart menar jag.

Tant Brun jag håller med dig fullständigt i allt du skriver !:bump:
Frågan TS ställde gällde ju faktiskt hur mycket "rätt" hon har att lägga sig i..och jag tycker som du att hon inte har nån rätt alls att lägga sig sin inackorderings foderstat. OM hästen var vanvårdat därmot, visst då ska man självklart rycka in, men för 1 kg kraftfoder....nej, ägaren till hästen har sin fulla rätt att fodra sin häst precis som hon vill.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Men orsaken till frågan

"Han har nu börjat att få hjärnspöken i hagen, skyggar för allt i ena halvan av hagen, kastar sig nar man leder till och från hagen mm. Är allmänt spänd i stallet och vid all hantering."

är ju jätteviktig - då det är TS som råkar illa ut & i värsta fall även hästen = ytterst relevant för säkerheten !!!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Ungefär samma diskussion är på tråden "Kan hästmänniskor hålla sams" .

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=940622

Alltså man kan inte irritera sig på allt, 1 kg kraft grund eller liknande är det något att fundera över. Är det en shettis är det väl en del men är det en stor ponny eller häst, är det väl inte så mycket. Eller ?

Är det verkligen detta som irriterar dig eller är det något annat ? Vill du inte ha henne där säg upp henne med ett rejält tilltagen uppsägningstid så att hon hinner hitta något annat.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Men orsaken till frågan

"Han har nu börjat att få hjärnspöken i hagen, skyggar för allt i ena halvan av hagen, kastar sig nar man leder till och från hagen mm. Är allmänt spänd i stallet och vid all hantering."

är ju jätteviktig - då det är TS som råkar illa ut & i värsta fall även hästen = ytterst relevant för säkerheten !!!

Ja men detta beteende kan omöjligt bero på 1 kg pellets...troligen beror det väl på att hästen är understimulerad..och visst, om hästen utgör en stor fara för stallägaren så måste hon väl kanske "lägga sig i"...men samtidigt kan ju alla hästar bli stående en längre tid pga hältor eller annat och kan bli överspända och mer svårhanterade. Tycker dock inte det låter som ett jätteproblem...men vi är ju alla olika..
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Om man inte kan hantera en överspänd häst kanske man inte ska ha inackorderingar...jag menar, hästen är ju inte folkilsken eller nåt. Låter mer som TS retar sig på andra saker egentligen..
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

....det är inte jag som är TS......är inte heller ett dugg irriterad !!!!!
Tycker bara det är underligt att om det kan vara det lilla kilot som kan
förbättra TS säkerhet så skulle jag stå på mig att ägaren provar....eller
helt enkelt testar att ta ut & in hästen själv en vecka eller så & sedan avgör
om hon tror att det är värt att testa att dra in på fodret då hästen tydligen
inte rids i nuläget + att den inte verkade behöva detta kilo enligt foderstaten ändå !!
Tror de kanske vinner på det båda två :laugh:!!!!!!!!!!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Går man ut & in med ett gäng hästar varje dag - så ska dom vara uppfostrade & lydiga är de inte de så kan de bli !!!!

Och beror det på foder så kan man lösa det !!!

Och är man inte säker så kan man prova sig fram !!!

Vissa hästar kan inte äta ens 1 kg pellets / dag beroende på olika orsaker - speciellt Hö´ts värden !!!

Tycker att jag varit rätt tydlig.......men som du säger alla är vi olika !!!

Tror & hoppas att det löser sig till det bästa !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:laugh:
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag håller helt med Tant Brun här!

Skulle tycka det var väldigt oförskämt om ngn lade sig i min utfodring,när det bara handlar om 1 Kg!
Hur jag utfodrar mina hästar angår INTE ngn stallägare i världen! Om jag inte svälter dom då...

Därimot så kan man kanske påpeka att hästen varit väldigt spattig, hoppig och tittig det sista, och lite brallig att hantera..
Sen får ju hästägaren själv bestämma en lämplig åtgärd, att aktivera hästen brukar vara det absolut bästa.

Mitt sto blev sån vid vila, och då sod hon på grovfoder ENBART.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

....du gjorde ju något åt situationen = kanonbra ....denna ägaren verkar inte göra det just nu....

Märker ni vad svårt det är att "sätta gränser"....då det kanske är detta lilla kilo
som "gör allt bra igen" då hon inte rider just nu tydligen:bump:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp