Hur mycket kan jag lägga mig i?

Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Det ÄR svårt att sätta gränser, både som inackorderad och som stallägare.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Det kan ju vara ganska känsligt det där.
Jag har själv haft några inackorderingar när det funnits lediga boxar.
Är extremt noga med vem jag hyr ut till då jag vill att man ska fungera tillsammans, kunna ha en öppen dialog och ligga på ungefär samma linje avseende hästarnas skötsel, hantering osv.
Men ibland kan det naturligtvis uppkomma situationer som kan kännas lite besvärliga. Det bästa är då naturligtvis att försöka föra en dialog med personen ifråga och erbjuda sin hjälp (om man känner att man har kunskapen att ge den).
Ett tips kan vara att hänga en pärm i stallet nära till hands som tar upp basgrejer i hästskötsel som t ex foderkunskap. Dessa ska naturligtvis vara hämtade från proffesionella källor. Jag drar ut mycket från internet när jag hittar något intressant och de åker direkt in i pärmen! Det verkar vara uppskattat för den är välläst! :)
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Trevligt att det har blivit lite fart här!

Svara alla.
Om man läser alla ord så finns det inte så mycket att hetsa upp sig över!

1 kg kraftfoder var som jag skrev en gissning, ägarna gör själva i ordning fodret. Hästen kan lika gärna få 2-3 kg.
Eftersom hästen plötsligt är som förbytt måste ju något ha hänt, och det enda som har ändrats är ju att hästen nu står helt still om dagarna utom när han kastar sig för något. Då kan man ju lätt dra slutsatsen att hästen gör åt mindre energi än tidigare men fortfarande står på samma fodergiva som redan när hästen reds var för hög.
I ärlighetens namn behöver inte en häst som inte arbetar något kraftfoder.
En häst av denna storleken har ett underhållsbehov på ca 55 MJ då den inte arbetar. 10 kg av vårt hö ger 88 MJ. Sedan tillkommer säkert ca 10 Mj per kg kraftfoder den får. Det blir ett bra överskott.
Det är föga troligt att hästen faller ur på den högivan.
Varken jag eller ägaren känner hästen tillräckligt för att veta om den blir knäpp på för mycket kraftfoder, men om man inte provar så får man aldrig veta.

Som jag skrev i första inlägget har JAG inga problem att hantera hästen, men det är andra inackorderingar som också ska känna sig bekväma med att ta hästen.
Jag känner att jag har ett ansvar för alla som hanterar djuren här på gården.
Det är känns jäkla onödigt om något skulle hända! Ex alla hästarna på vägen för att pållen har sprängt staketet i ren hysteri, eller gud förbjude en inackordering med en axel urled för att hästen har kastat sig. Olyckor händer ändå!

Nej, det enda jag retar mig på är att hästen är en risk och att ägaren inte har gjort något för att lösa problemet.

Men om man spinner vidare;
Skulle du som inackorderad vilja hantera en sådan häst (in- utsläpp, fodringar i hagen)?
Är det mer ok att en inackordering påpekar något sådant för en annan inackordering än stallägaren?
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

T
Svara alla.
Om man läser alla ord så finns det inte så mycket att hetsa upp sig över!

Nej, det enda jag retar mig på är att hästen är en risk och att ägaren inte har gjort något för att lösa problemet.

Men om man spinner vidare;
Skulle du som inackorderad vilja hantera en sådan häst (in- utsläpp, fodringar i hagen)?
Är det mer ok att en inackordering påpekar något sådant för en annan inackordering än stallägaren?

Jag kanske har slarvläst men nu känns frågeställningen relevantare. Hästen är ett problem för att alla dina inackorderade kan inte hantera den. Problemet härrör förmodligen pga hästen får för mycket kraftfoder. Det vet du eftersom du är duktig hästmänniska. Ägaren är mer oerfaren.

Ja då har du något viktigt att ta upp med henne, och det är faktabaserat, det är din inkomst det handlar om och trivsel i stallet där du är ansvarig.

Det är svårt att svara på den frågan, intuitivt är ju du ansvarig, men om någon annan har lättare att prata med henne..... Kanske någon som har svårt att hantera hästen. Du får grunna lite... Lycka till.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag håller med om vad Cinnamon Girl skriver. Har den samma uppfattningen gällande vad som varit de bästa och lämpligaste stallarna som inackorderad. Fasta och klara regler med en stallägare som följer upp, kommenterar om något inte känns bra och samtidigt kommer med svaret på hur han/hon vill och ska ha det. De ska givetvis vara öppna för diskussion, men inte ge efter eller smyga sig undan för att låta de inhyrda styra upp eller lösa saken.

Det verkar som att du är en mycket omtänksam, noggrann och skötsam stallägare. Någon som man får förtroende för. Då är det enklare att ta en tillrättavisning eller ett råd. Det är ditt stall, dina regler. Gränsen för vad man tar är olika beroende på vad man har för personlighet. Men, jag tar gärna ett råd eller en väl talad tillrättavisning - om jag anser den befogad. Om inte, har jag ett gott svar och en liten vuxen diskussion ska man klara av - så är allt ute ur världen.

Vill också tillägga att i de stall som det också varit inbakat i hyran både kraftfoder och grovfoder så har det varit enklare för personer att följa en riktig giva och fodersort. Vid en analys så har i regel stallägaren gott hum om vilket fodersorter som passar bäst i avseende ålder och aktivitet. Du verkar har god kontroll på den biten, så det kanske vore en idè? Då minskar byte av fodersorter i tid och otid, jämnare humör och välmående för hästarna och du har god kontroll att hästarna faktiskt får i sig det som de skall. Även om det är hästägarens ansvar, så gynnar det dig och alla andra i stallet.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Men om man spinner vidare;
Skulle du som inackorderad vilja hantera en sådan häst (in- utsläpp, fodringar i hagen)?
Är det mer ok att en inackordering påpekar något sådant för en annan inackordering än stallägaren?

Nej jag tycker att hästar som ska hanteras av andra än ägaren själv ska vara väluppfostrade och lätthanterliga.
Visst får man räkna med visst "bus" men de ska åtminstonde hålla sig bredvid den som leder och inte springa på personen.

Om hästen varje dag är bråkig så tycker jag nog du ska ta ett snack med personen. Fast är du säker på att det är fodret ?
Tycker inte det låter som att hästen trivs så värst bra i hagen heller.
Kanske är något som har skrämt den?
Jag tror det är viktigt att inte haka upp sig på fodret, utan tänka på att det faktiskt kan finnas tusen andra anledningar.

10kg hö + 1 kg kraft är faktiskt inte så himlans mkt för en stor häst, nästan tvärtom snarare.. Att dina uträkningar säger det behöver inte betyda såå mkt. Jag har aldrig kunnat (velat!) gå efter uträkningarna.
Mitt foder säger att min häst får få ett par kg ensilage men hon fungerar ändå på 15 kg + halm utan att gå upp i vikt.
Förra årets analys sa max 7 kg ens. innan den skrek att det var för mkt, men ändå fick pållan mer än det dubbla + musli+betfor+lucern.
Och hon är lättfödd. :cool:

Om det är så att kvinnan är orolig för att hästen ska gå ner i vikt kanske du kan rekomendera en annan utformning av foderstaten?
Om hon inte är villig att byta kraftfoder kanske hon kan tänka sig att minska på det och höja höet eller liknande. Mineraler borde den väl få i sig ändå på nåt sätt.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Tycker, precis som en del andra här, att det snarare handlar om understimulans än överfodring.

Visst, nu vet vi inte exakt hur mycket kraftfoder den får, men det verkar inte röra sig om hiskeliga mängder i alla fall.
Som hästägare som själv stått både inackorderat och i eget stall så hade jag absolut uppskattat om någon påpekat att min häst uppför sig illa. Det är inte alltid man är med vid in- och utsläpp etc. Och då skulle jag definitivt vilja veta det!
Däremot kanske jag inte håller med om att man ska strypa kraftfodret på den. Men det beror väl också på vilken typ av häst man har.

I mitt tycke borde snacket snarare handla om att hästen ska aktiveras!
En häst, som utan annan anledning än tidsbrist, här stått i 3 månader (tror jag att det var) kommer självklart agera ut för eller senare. Att det nu kom i samband med en köldknäpp är inte heller speciellt konstigt.

Att snacka med en (oerfaren) hästägare om detta tycker jag inte alls är fel, men jag skulle definitivt styra samtalet mot det - inte mot fodermängden.
Medryttare, hästskötare, fodervärd...
Vem som helst som ser till att hästen får stimulans. Om nu inte hästägaren har tid, lust eller ork att "ta hand" om den själv vill säga.

Hoppas att det löser sig!
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Då stallet på gården fixades finns det plötsligt plats för fler hästar.
Jag har alltså för första gången inackorderingar.

Eftersom hästarna är av olika slag med mycket skilda behov får ägarna själv köpa kraftfoder som passar deras hästar och ägarens preferenser.
Man gör själv iordning foder, mockar och sköter sin egna häst.

Jag har i vuxen ålder aldrig stått som inackorderad utan har skött mig själv.
Därför frågan i rubriken, hur mycket kan jag lägga mig i beträffande hur mina inackorderingar sköter sina hästar?

Där jag stod inackorderad som yngre hade stallägaren stenkoll, påpekade om träning osv. inte varierades tillräckligt mm. Jag tyckte då att det var helt ok, jag var ung och hennes erfarenhet av hästar var/är decenier längre än min. Hon gjorde detta av välvilja mot mig och hästen, inte för att bossa.

Det som vållar mig huvudbry är en kvinna +40 som i vuxen ålder skaffat häst och börjat rida. Hon har haft foderhäst i 1 år och nu en egen häst i ca 1,5 år.
Hon kan inte så mycket om varken ridning eller skötsel men frågar ofta och gärna, vilket jag tycker är bra. Men om man frågar, varför följer man inte de råd som ges?

Vi har analyserat grovfoder, jag avsatte en hel em för att visa hur man räknar fram en foderstat och vad man skall tänka på. Har kopierat och lånat ut böcker om foder och beräkningar till henne.
Efter att ha räknat fram och tillbaka visade det sig att hennes nuvarande kraftfoder ger alldeles mycket protein ihop med höet. Jag gav förslag på ett annat färdigfoder med lägre protein som hade passat utmärkt.
Men inte byter hon kraftfoder, hon är rädd att hästen ska bli tunn (tydligen föll den något under förvintern förra året, men den stallägaren hade ganska dåligt hö och hästen hade just bytt ägare och flyttat. Hullet blev bättre då de bytte grovfoder och har varit fint hela sommaren och hösten).
Jag har förgäves försökt förklara att det är energin i fodret och inte mängden protein som avgör hullet. Han rids knappt alls nu så det krävs inga mängder protein för musklernas skull.
Nu luktar istället boxen mycket illa pga protinöverkottet, att allt blött tas bort varje dag hjälper inte.

Hästen inte är riden på 3 månader (tidsbrist från ägarens sida), nu när det är kallt och fruset står den bara i ett hörn av hagen och hänger. De andra hästarna går i skogen och pillar efter lite gräs och drar i grenar.
Han har nu börjat att få hjärnspöken i hagen, skyggar för allt i ena halvan av hagen, kastar sig nar man leder till och från hagen mm. Är allmänt spänd i stallet och vid all hantering.
Jag föreslog för ägaren att ta bort kraftfodret. Det ville hon inte, då fick hästen inga mineraler (hästen äter pelleterat foder med mineraler). Jag föreslog då att hon kunde ge lite betfor för att få i hästen mineralerna. Jag vet att hon har en hink mineraler i foderkammaren. Men inte, hästen får fortfarande pellets.

För mig är det inga problem att hantera hästen, har träffat värre kusar än honom.
Men det känns så fel mot hästen, han behöver inte må så här:mad:! För att inte tala om skaderisken, han kan lätt skada sig när han skyggar i hagen där det nu är ojämnt och hårt. Jag kan halka när han kastar sig, kommer han lös finns det en vältrafikerad väg precis utanför gården (timmerbilar, 90 km/h...).

Så, hur mycket kan jag lägga mig i? Jag vill inte tjata, hon är ju vuxen.
Men bevisligen så finns ju inte kunskapen.
Den metoden som jag har valt, att presentera fakta för att underbygga mina resonemang fungerar inte.
Nu står jag här rådlös med en nervös häst i hagen...

Tack för att du tog det tid att läsa! Det blev längre än vad jag tänkt från början.

Utbilda mig! Förklara på vilket sätt proteinöverskott gör att en häst blir skygg i hagen och så att urinen luktar illa.

Hälsning Maja
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Som sagt, det är inte lätt.
Kvinnan i fråga är en ny bekantskap, det är svårt att gå på för hårt samtidigt som håller på lär känna henne.

Jag har fått fram en tjej som är villig att bli medryttare på hennes häst, hon ska bara provrida först. Hoppas att det fungerar:)!

Tyvärr är kvinnans tränare ingen som jag känner, annars hade jag nog försökt att påverka den vägen. Men om man inte rider så tränar man ju inte heller för instruktör...

Jag har verkligen ingen lust att göra som jag har hört andra stallägare göra, de låter helt enkelt bli ge fodret, häller tillbaka det i tunnan igen.
Men det är enligt mig att luras, dessutom har ju människan inte fått möjlighet att lära sig något av det hela.

Eftersom inackorderingarna själva blandar/mäter upp sitt foder tömmer jag bara hinken i krubban. Hon är oftast i stallet på kvällen vid tiden för insläppet så kvällshinken ser jag knappt.
En gissning skulle vara att han får ca 1 kg pelleterat foder (mustang tror jag) och ca 0,3 kg betfor (torrvikt). Höet är energirikt 8,8 MJ/kg ts, han får ca 10 kg per dygn. Det är en häst av varmblodsmodell, ca 500 kg.
Orsaken till att problemen börjar först nu tror jag är att det blev riktigt hårt och kallt här för ca 3 veckor sedan. Sedan dess gör han inte av med någon energi utan står stilla.

Nu kommer jag att arbeta lite annorlunda tider så inackorderingarna kommer att få ta mer ansvar under kvällarna.
Förhoppningen är då att ägaren kommer att uppleva sin häst som besvärlig vid hanteringen och att det kommer att lösa sig när hon själv får ta konsekvenserna av fodermängden:angel:.

Det är himla skönt att veta att det inte bara är jag som grubblar över vad andra sysslar med!
-andas djupt-

Hästen är inte på något vis överutfodrad. Energinivån i höet är inte heller extremt hög, snarare lägre än vad jag vill ha mitt grovfoder. Vad är proteinnivån i höet, för det var ju det du började bekymra dig för?

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Av proteiner blir det bla kväve som hästens lever bryter ned till ammoniak (och andra urinämnen).
Det är ju det som får urinen att lukta illa.
Det luktade riktigt illa hos en av de andra valackerna tidigt i höstas, innan jag fått analysen på grovfodret.
När jag korrigerade foderstaten efter nya grovfodret försvann det värsta av lukten, den hästen låg högt i protein (överskott på 110g smb rp).

Hjärnspökena tror jag beror på för mycket in och för lite ut (energi, sysselsättning).

Om man bara räknar på höet, eftersom jag inte vet kraftfoder givan får hästen ca 130 g smb rp för mycket. Kraftfodret tillför nog ytterligare 80-90 g smb rp per kg.

Värt att tänka på är att för mycket lättsmälta proteiner i grovtarmen kan få en bakterie, Clostridium Prefringens att börja växa.
Det kan ge diarré, om man har otur kan det bli Baron Gruff sjuka som kan ha dödlig utgång.

För oss som bara har fritidshästar och ponny tycker jag att det blir svårt att få det att fungera med för högt energivärde i höet. De ska få nog med hö för att få tuggbehovet uppfyllt, oftast har de redan fått för mycket energi redan då. Jag har ännu inte haft hö som inte behöver kompletteras med mineraler. För att få i dem mineralerna krävs det lite kraftfoder, och då har man fått i dem lite energi till.
 
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Av proteiner blir det bla kväve som hästens lever bryter ned till ammoniak (och andra urinämnen).
Det är ju det som får urinen att lukta illa.
Det luktade riktigt illa hos en av de andra valackerna tidigt i höstas, innan jag fått analysen på grovfodret.
När jag korrigerade foderstaten efter nya grovfodret försvann det värsta av lukten, den hästen låg högt i protein (överskott på 110g smb rp).

Hjärnspökena tror jag beror på för mycket in och för lite ut (energi, sysselsättning).

Om man bara räknar på höet, eftersom jag inte vet kraftfoder givan får hästen ca 130 g smb rp för mycket. Kraftfodret tillför nog ytterligare 80-90 g smb rp per kg.

Värt att tänka på är att för mycket lättsmälta proteiner i grovtarmen kan få en bakterie, Clostridium Prefringens att börja växa.
Det kan ge diarré, om man har otur kan det bli Baron Gruff sjuka som kan ha dödlig utgång.

För oss som bara har fritidshästar och ponny tycker jag att det blir svårt att få det att fungera med för högt energivärde i höet. De ska få nog med hö för att få tuggbehovet uppfyllt, oftast har de redan fått för mycket energi redan då. Jag har ännu inte haft hö som inte behöver kompletteras med mineraler. För att få i dem mineralerna krävs det lite kraftfoder, och då har man fått i dem lite energi till.

Tack. Jag har hört att så länge proteinet kommer från grovfodret så är det ingen risk att överdosera. Det kan väl ha att göra med att proteinet från just grovfodret inte är lättlösligt som är det som är det som utgör en fara för Baron Gruffs sjukan. Därmed bör man vara försiktig med t.ex. sojamjöl.

Trodde att det i detta fall handlade om tio kilo hö och kanske ett kg pelletsfoder. Det låter inte som några extrema värden, även om det når över vad en häst som strosar i hagen behöver.

Det här med hästen behov är dock så olika har jag insett. Jag har haft hästar av samma storlek och ras och i samma arbete där den ena bara ätit i stort sett grovfodret som jag ger fri tillgång på och hållt sig lite i överhull av det, medan en annan häst inte kunnat hålla sitt hull utan många kilo kraftfoder.

Speciellt individer av varmblod och engelska fullblod kan vara riktigt svåra att hålla hull på.

För mycket in brukar resultera i feta och dästa, lata hästar. Hjärnspöken brukar handla om individen enligt min erfarenhet. Förutom ett sto jag hade som verkligen inte tålde havre. Inte ens den minsta mängd gick. Jag märkte hur hon blev överkänslig för framförallt ljud då. Tror på havreallergi hos en del hästar som inte har något med energin att göra.

Hälsning Maja
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur mycket kan jag lägga mig i?

Jag skulle även vilja höra från er som är inackorderade, var tycker ni att gränsen går?
Är det fritt fram för stallägaren att lägga sig i allt eller vill ni sköta er själva?
Vad är det ok att lägga sig i?

Jag tycker inte det är fritt fram att lägga sig i allt. De hyr en plats men de äger hästen och har ansvar för den. Däremot håller jag med om att om det förekommer vanvård, misshandel etc av djuren så har man som stallägare ett ansvar i att det inte får förekomma - sluta eller blir det anmälan och vräkning...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 515
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 338
Senast: Habina
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 820
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp