Hur mycket kan man kräva av en inackordering?

Jag håller inte riktigt med om att hästar inte bryr sig om hur mycket dom är ute. Min gör det definitivt. Står hon inne för länge så boxvandrar hon som en tok. Spelar ingen roll om hon har mat för den trampar hon bara runt och ner i ströet. Av den anledningen så stallar jag naturligtvis inte upp henne någonstans där utetiden är för kort. Jag skulle inte uppskatta om någon började ta in hästarna flera timmar tidigare än vad som är sagt om det inte var en mycket speciell situation som storm eller liknande.

Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det.

Jag hade en boxvandrare en gång som ansåg fem h inne var gränsen. Sen vandrade hon hysteriskt oavsett allt. För henne var en h, skillnaden mellan fem h inne och 6 h inne avgörande. Men majoriteten av alla hästar bryr sig föga om det blir en timme kortare någon gång. Tack och lov för ibland kommer ju livet emellan alldeles oavsett.

Att dock på eget bevåg flytta tider anser jag inte okej. Anledningen i ttådstarten är dessutom inget jag skulle ha förståelse för. Däremot om hästarna en dag i veckan kommer ut en h tidigare eller senare för att någon har arbetstider som omöjliggör att "hålla tiden" skulle jag inte bry mig om. Så länge det var officiellt, förankrat och av en anledning. Jag tror dock inte jag stått i ett kollektiv med på minuten tider? Utan det har varit "ut senast y, in tidigast x" eller "ut mellan x och y, in mellan z och zz"
 
Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det.

Jag hade en boxvandrare en gång som ansåg fem h inne var gränsen. Sen vandrade hon hysteriskt oavsett allt. För henne var en h, skillnaden mellan fem h inne och 6 h inne avgörande. Men majoriteten av alla hästar bryr sig föga om det blir en timme kortare någon gång. Tack och lov för ibland kommer ju livet emellan alldeles oavsett.

Att dock på eget bevåg flytta tider anser jag inte okej. Anledningen i ttådstarten är dessutom inget jag skulle ha förståelse för. Däremot om hästarna en dag i veckan kommer ut en h tidigare eller senare för att någon har arbetstider som omöjliggör att "hålla tiden" skulle jag inte bry mig om. Så länge det var officiellt, förankrat och av en anledning. Jag tror dock inte jag stått i ett kollektiv med på minuten tider? Utan det har varit "ut senast y, in tidigast x" eller "ut mellan x och y, in mellan z och zz"
Problemet med att förankra något sådant innebär för många att det är okej för alla eller åtminstone okej att be om undantag och hur värjer man sig då som stallägare?

Att en enstaka gång bryta mot tiderna för det är kris är däremot en helt annan sak.
 
Problemet med att förankra något sådant innebär för många att det är okej för alla eller åtminstone okej att be om undantag och hur värjer man sig då som stallägare?

Att en enstaka gång bryta mot tiderna för det är kris är däremot en helt annan sak.

Som sagt jag har aldrig upplevt problemet i kollektiv. De jag stått har haft tidsintervall och förståelse för att livet och pusslet r olika för olika personer.

Dock så om man har fasta tider så är det ju "bara" att säga nej och se till att de hålls. För precis som du säger så ger man undantag till en så måste man ju ge det till alla. Där kan ju ett undantag ta fler utsläpp än insläpp dock vara mindre problematiskt om någon annan hellre vill ta ut. Annars är det ju att säga upp personen. Något jag inte skulle göra om det fanns en reell anledning. Vilket jag INTE tycker den i TS är
 
Som sagt jag har aldrig upplevt problemet i kollektiv. De jag stått har haft tidsintervall och förståelse för att livet och pusslet r olika för olika personer.

Dock så om man har fasta tider så är det ju "bara" att säga nej och se till att de hålls. För precis som du säger så ger man undantag till en så måste man ju ge det till alla. Där kan ju ett undantag ta fler utsläpp än insläpp dock vara mindre problematiskt om någon annan hellre vill ta ut. Annars är det ju att säga upp personen. Något jag inte skulle göra om det fanns en reell anledning. Vilket jag INTE tycker den i TS är
Fast nog finns det reell anledning att säga upp personen om man inte kan komma fram till en lösning, likaså om personen flyttat in med full information om tider och ändå inte vill anpassa sig.

Varför tycker du inte det finns en reell anledning till uppsägning i TS fall, vi vet ju mycket lite om möjligheterna att hitta en lösning i det fallet?
 
Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det.

Jag hade en boxvandrare en gång som ansåg fem h inne var gränsen. Sen vandrade hon hysteriskt oavsett allt. För henne var en h, skillnaden mellan fem h inne och 6 h inne avgörande. Men majoriteten av alla hästar bryr sig föga om det blir en timme kortare någon gång. Tack och lov för ibland kommer ju livet emellan alldeles oavsett.

Att dock på eget bevåg flytta tider anser jag inte okej. Anledningen i ttådstarten är dessutom inget jag skulle ha förståelse för. Däremot om hästarna en dag i veckan kommer ut en h tidigare eller senare för att någon har arbetstider som omöjliggör att "hålla tiden" skulle jag inte bry mig om. Så länge det var officiellt, förankrat och av en anledning. Jag tror dock inte jag stått i ett kollektiv med på minuten tider? Utan det har varit "ut senast y, in tidigast x" eller "ut mellan x och y, in mellan z och zz"
 
Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det

Om det blir en timme någon enstaka dag så lär inte de flesta hästar reagera. Dock reagerar många hästar på för lite utevistelse. Jag ser det dagligen och har därför valt att inom kort flytta min häst eftersom utetiden krymper. Nuvarande stallägare blir mest irriterad för att den 3-åriga unghästen väver och den 12-åriga tävlingshästen sparkar sönder sin box. Dom ser inte sambandet med för lite utetid.
 
Om det blir en timme någon enstaka dag så lär inte de flesta hästar reagera. Dock reagerar många hästar på för lite utevistelse. Jag ser det dagligen och har därför valt att inom kort flytta min häst eftersom utetiden krymper. Nuvarande stallägare blir mest irriterad för att den 3-åriga unghästen väver och den 12-åriga tävlingshästen sparkar sönder sin box. Dom ser inte sambandet med för lite utetid.

Vad tråkigt, med den krympande utetiden alltså och en treåring som väver :(

Hur lite är de ute? (bara nyfiken)
 
Jag sa aldrig alla hästar. Utan hästar generellt. Det kommer alltid finnas individer som avviker. De måste man givetvis hitta ett stall som passar för. Men just det rent generellt att om det blir en timme mindre en dag så de flesta hästar bryr sig inte. Men vi människor gör det.

Jag hade en boxvandrare en gång som ansåg fem h inne var gränsen. Sen vandrade hon hysteriskt oavsett allt. För henne var en h, skillnaden mellan fem h inne och 6 h inne avgörande. Men majoriteten av alla hästar bryr sig föga om det blir en timme kortare någon gång. Tack och lov för ibland kommer ju livet emellan alldeles oavsett.

Att dock på eget bevåg flytta tider anser jag inte okej. Anledningen i ttådstarten är dessutom inget jag skulle ha förståelse för. Däremot om hästarna en dag i veckan kommer ut en h tidigare eller senare för att någon har arbetstider som omöjliggör att "hålla tiden" skulle jag inte bry mig om. Så länge det var officiellt, förankrat och av en anledning. Jag tror dock inte jag stått i ett kollektiv med på minuten tider? Utan det har varit "ut senast y, in tidigast x" eller "ut mellan x och y, in mellan z och zz"
Min skulle inte bry sig ett skit om han så fick gå in vid lunch, men det betyder ju inte att det är bra för honom.
 
Låt personen ta utsläpp istället för insläpp. Vi hade liknande i mitt förra stall där en person verkligen var en morgonperson och gladeligen tog ut hästarna vid 5 snåret, medan de andra hellre spenderade tid i stallet sent på kvällen/em. Funkar det med personen i övrigt skulle jag undvika att göra konflikten större och försöka lösa den istället.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 959
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 187
Senast: hastflicka
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
810
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp